Jump to content
Annons

Cubase 5 går segt


helldriver

Recommended Posts

Jag kör Cubase 5 på min Mac Book Pro 2.4GHz Intel Core 2 Duo.

Men jag upplever att Cubase hackar och går segt.

Då kör jag bara Superior och HalionOne på den genom ett Motu-Firewire ljudkort.

Provade uppdatera till Cubase 5.1.1 och går fortfarande lika segt.

Vad kan det vara som gör att den håller på sådär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller PC så är det väldigt vanligt att nätverkskort - speciellt trådlösa sådana - ställer till problem. Det är kanske likadant på Mac oxkså? Testa att stänga av det och se om det blir bättre.

En annan möjlig felkälla kan vara om du har Lucent/Agere firewire-chip. Det är ökänt för att skapa problem med Firewire-ljudkort.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller PC så är det väldigt vanligt att nätverkskort - speciellt trådlösa sådana - ställer till problem. Det är kanske likadant på Mac oxkså? Testa att stänga av det och se om det blir bättre.

En annan möjlig felkälla kan vara om du har Lucent/Agere firewire-chip. Det är ökänt för att skapa problem med Firewire-ljudkort.

Provade stänga av Airporten, men det blev inte bättre.

Har du några fler tankar på varför det går så sakta?

Är tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är inne på CLAES spår med FIREWIRE!

Har du ett externt firewirekort? eller ja.. ett som sitter i burken som en hub, som delar ut flera portar, och isåfall vad är märket på det kortet?

Jag hade ju jätteproblem, och alla problem försvann när jag bytte ljudkort till ett riktigt med PCI och breakoutbox.

Firewire kan sluka kraft och datorn kan gå otroligt segt , det är mkt trafik som går mellan kort och dator 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på CLAES spår med FIREWIRE!

Har du ett externt firewirekort? eller ja.. ett som sitter i burken som en hub, som delar ut flera portar, och isåfall vad är märket på det kortet?

Jag hade ju jätteproblem, och alla problem försvann när jag bytte ljudkort till ett riktigt med PCI och breakoutbox.

Firewire kan sluka kraft och datorn kan gå otroligt segt , det är mkt trafik som går mellan kort och dator 🙂

Har man en Macbook Pro så är väl Firewire det bästa alternativet, förutom kanske Expresscard om det nu finns ett kort som stödjer det.

Firewire är väl bara ett problem om det sitter fel chipset i som styr, som Agere har jag för mig.

Firewire sköter väl kommunikationen själv, det gör däremot inte USB...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en Macbook Pro så är väl Firewire det bästa alternativet, förutom kanske Expresscard om det nu finns ett kort som stödjer det.

Firewire är väl bara ett problem om det sitter fel chipset i som styr, som Agere har jag för mig.

Firewire sköter väl kommunikationen själv, det gör däremot inte USB...

Japp.. det är väl standard i MAC överhuvudtaget?

Min studioburk hade nämligen inga FW portar när jag byggde den, glömde helt enkelt att köpa ett sånt moderkort (PC)

Och när jag köpte ett externt, extra FW kort så ballade allt ur .

Men absolut, kör man MAC är nog FW kanske det bästa 😉

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. det är väl standard i MAC överhuvudtaget?

Min studioburk hade nämligen inga FW portar när jag byggde den, glömde helt enkelt att köpa ett sånt moderkort (PC)

Och när jag köpte ett externt, extra FW kort så ballade allt ur .

Men absolut, kör man MAC är nog FW kanske det bästa 😆

/Marcus

...så länge det inte är Lucent/Agere Firewire-chip i den... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. det är väl standard i MAC överhuvudtaget?

Min studioburk hade nämligen inga FW portar när jag byggde den, glömde helt enkelt att köpa ett sånt moderkort (PC)

Och när jag köpte ett externt, extra FW kort så ballade allt ur .

Men absolut, kör man MAC är nog FW kanske det bästa 😏

/Marcus

Oavsett om det är PC eller Mac är det nog Firewire som gäller hittills med tanke på processorbelastningen, om man ser till FW och USB...vet dock inte hur det blir nu när USB3 kommer, det är ju snabbare men det är väl återigen processorn som sköter kommunikationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...