Jump to content
Annons

Mickbås, hjälp


prototyp

Recommended Posts

Hej!

Ska bygga ett mickbås med farsan.. Ska göra det så seriöst som möjligt därför vändar jag mig först till er!

Vad är det exakt som behövs? Menar nu trä o.s.v för bäst resultat..

Ska man använda gips? Har hört från vissa att det är bra men från andra att man inte ska använda det :s Vad är sant?

Finns det någon som har byggt ett bås och som kan skicka en bild kanske?

Säg exakt vad det är jag ska köpa för bra resultat 🙂 Gips? vad för trä? isollering? (menar sån där gul isollering alltså) och sen akustik plattor? Kan dock inte köpa några jätte dyra plattor men har kolalt på thomann och där har dom ju några hyffsatt billiga 🙂 Men liksom hur mycket ska jag sätta dom i båset? Ska det vara uppsatt överallt eller inte? Sen ska det helst vara glas + dörr.. Kollade lite nyss på byggmax och dörrar är ju svin dyra :'( Någon som kanske vet nånstans man kan få tag på dörrar billigt? Kanske bäst att köpa det begagnat? 🙂

Och hur gör man med sladdar till mick och sånt? Borrar man hål då eller hur gör man?

Är det någon som ungefär vet vad det brukar landa på? (pris)

Är mycket tacksam om ni här på forumet kan hjälpa mig med detta 🙂 Är helt nybörjare inom mickbås, isollering o.s.v men får jag bra hjälp lovar jag att lägga upp bilder o.s.v 🙂

GE MIG ALL HJÄLP SOM GÅR ATT FÅ!!

Mvh Douglas

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MDF, Gips, Rockwool och reglar. Komplettera med pyramidskum. Sen heter det Mickbås. "Mick Bås" var väl roddare åt Dag Vag?

Tack så mycket 🙂 Nu vet jag ju iallafall ungefär vad jag ska köpa 🙂 Men jag behöver fortfarande hjälp med "uppbyggnaden" av båset!

Tack så mycket 😄 Ska kolla 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker ni jag ska bygga det då? Jag har alla mina studio saker i ett rum som är ungefär 4 ½ meter långt, 2 ½ meter brett & 3 meter högt..

Spelar ingen större roll hur stort det är men jag vill få bra kvalite liksom 😆 Har hört att om det är för litet blir det bara burkigt och instängt !?

Kan halva rummet räcka kanske?

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett rum som funkar bra för sånginspelning och det är på ca 6m2. Jag tror att gränsen går någonstans vid 5-6m2 om det ska funka ok - men om du tar bort så mycket från ditt nuvarande rum, så stjäl det för mycket från kontrollrumsutrymmet - och då blir det svårare att få vettig akustik där, något som blir ännu allvarligare.

Därför skulle jag rekommendera det som står i alla trådarna om sångbås, att du i stället behandlar hela rummet som ett kontrollrum, men gör ett sånghörn genom att sätta upp mer dämpning i ett av de bakre hörnen, där du står inne i hörnet och sjunger ut mot rummet.

För mer beskrivning av detta och en enkel förklarande skiss, kan du kolla i Kontrollrummets Wiki, på akustikbehandlingens avdelning om sångbås. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Jag byggde detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=66728&hl=

Många här på forumet var mycket skeptiska till att det skulle funka som sångbås/inspelningsbås. (pga akustiken)

Men det det är ta mig fasen det bästa jag gjort! Funkar ASBRA!

Jag spelar in allt möjligt i det. Bara det får plats ;P

BYGG BYGG BYGG!!!

/V

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
icecoldstudio5509692.jpg

De båset har måtten 170 x 200 cm och det blir riktigt bra ljud!

Ska försöka göra ett snarlikt tror jag 🙂

Tack för hjälpen jag fått hitils!

mvh

Exakt vad jag byggde ju! (se ovan)

Kör bara!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Sjukt snyggt bås du byggde sp0ven 🙂

Jag skulle vara GRYMT tacksam om du kanske kan berätta exakt vad du köpte?

Det jag har tänkt är typ: Plywood, gips, glasfiber (eller heter det stebull??), reglar & akustik plattor (skrev jag rätt?)! Vart köpte du dörren?

Och hur mycket kostade ditt bygge ungefär?

Mvh Douglas

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
Shit! Sjukt snyggt bås du byggde sp0ven 😉

Jag skulle vara GRYMT tacksam om du kanske kan berätta exakt vad du köpte?

Det jag har tänkt är typ: Plywood, gips, glasfiber (eller heter det stebull??), reglar & akustik plattor (skrev jag rätt?)! Vart köpte du dörren?

Och hur mycket kostade ditt bygge ungefär?

Mvh Douglas

Väggarna/tak är:

Dubbel gips invändigt (13mm). Sedan 45x45mm regel. Fyll med stenull. Sedan enkel gips utanpå (13mm). Sedan klädde jag väggarna med invändigt med stenull.

Dörren är en altandörr med karm. Du ser på bilderna, det står även i tråden jag länkade till.

Golvet är samma fast byt ut gipset mot golvspån och mdf.

Det som är dyrt är ju gipset och alandörren. Gav 1800:- för dörren och ca 2000:- för gips.

Fick köpa lite verktyg som jag inte hade så slutsumman landade på ca 6000-7000:-

Jag är mkt nöjd med resultatet! Ett mkt billigt alternativ till "Tonfällan" och "vocalbooth"

Om du ska använda dig av mdf istället för gips så kanske du får vara beredd på att ha större dimensioner på väggarna då mdf inte är

lika bra som gips när det gäller isolering.

En bekant byggde med mdf och glasull istället. Fast då var det istället 120mm reglar i väggarna vilket innebär att det kommer ta mkt mer plats!

Jag vet inte heller hur bra det isolerade...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket 🙂

Jag har tänkt landa på ungefär 4000kr! Kommer det räcka? 🙂

Har iallafall alla verktyg man behöver.

Tror jag ska köra på gips ändå eftersom jag vill ha så bra resultat som möjligt och tror båset kommer bli ungefär lika stort som ditt 🙂

Dock tror jag inte jag kommer köpa en lika fin dörr som du gjort p.g.a min budgett ^^

Hoppas iallafall det blir bra ljud i båset 🙂 Har du någon inspelning att länka? Helst sång/röst!

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag har bara en snabb fråga.. (farsan och jag ska planera bygget idag så behöver veta)

Är det skit nödvändigt med tak? Mina föräldrar tycker vi ska börja med att ha det golvet och taket som finns i rummet nu men det kan väll inte bli bra?

Tror tak materialet är något som inte är speciellt bra ochså..

Vad tycker ni? Bygga både tak och golv? Ha rummets tak och golv? eller bara bygga tak/golv?

Kommer det bli mycket dyrare att bygga tak och golv??

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Bygget är i full gång nu 😏 Lägger upp en ny tråd med bilder o.s.v snart.

Men jag undrar om det spelar någon roll om jag har akustik plattor (pyramid formade) eller om jag klär stenull i något tyg!?

Vad blir bäst resultat tror ni?

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...