Jump to content
Annons

Nybörjare i Cubase 5


Mimmi

Recommended Posts

Annons
Jag har funderat på att skaffa Cubase 5, men har inte haft något eget inspelningsprogram förr. Undrar nu vad jag egentligen behöver förutom själva mjukvaran och datorn. Har någon något särskilt att rekommendera?

Du behöver även ett ljudkort, sök i forumet innan du frågar vilket ljudkort som rekommenderas... de finns hundratals trådar i ämnet. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på att skaffa Cubase 5, men har inte haft något eget inspelningsprogram förr. Undrar nu vad jag egentligen behöver förutom själva mjukvaran och datorn. Har någon något särskilt att rekommendera?

Du behöver som sagt ett ljudkort som passar dina behov, te.x. att det har så många ingångar du behöver. Ska du spela in gitarr och sång samtidigt bör du ha två mikrofoner och då även två mikrofoningångar i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det finns några olika versioner av Cubase och de allra flesta klarar sig utmärkt med studioversionen. Kolla på Steinbergs hemsida vilken version som du tycker att du bäst har nytta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att om du har studentlegitimation och bedriver heltidsstudier (behöver inte vara någon musikutbildning), så kan du köpa en EDU-version av de olika Cubase-versionerna till ungefär halva priset. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det är nog en EDU-version som jag tänkt mig 🙂 Men nog går det väl att fortsätta arbeta med projekt i Cubase 5 som är inbandade i Cubase 4? Sen har jag läst lite om Cubase Essential 5 också, men hur bra funkar det att arbeta med gamla projekt (bandade i Cubase 4) i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det är nog en EDU-version som jag tänkt mig 😆 Men nog går det väl att fortsätta arbeta med projekt i Cubase 5 som är inbandade i Cubase 4? Sen har jag läst lite om Cubase Essential 5 också, men hur bra funkar det att arbeta med gamla projekt (bandade i Cubase 4) i det?

Har du gjort ett projekt i Cubase4 så är det inga problem att fortsätta i Cubase5.

Om du däremot skaffar Cubase Studio5 eller Essential5, så kan du inte öppna Cubase4-projekt, utan du måste hålla dig till samma nivå eller högre för att kunna öppna gamla projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite mer på Cubase Essential 5 (vet inte hur bra min dator skulle orka med Cubase5..). Kan någon förklara skillnaden på Cubase Essential 5 och Cubase 5? Är mest intresserad av att skapa egen musik i midi, hur bra funkar det i Essential 5?

Link to comment
Dela på andra sajter

De större versionerna har fler funktioner och fler medföljande saker, men det är inte nödvändigt för att skapa musik.

Här har du en lista över de viktigaste skillnaderna mellan de 3 versionerna: http://www.steinberg.net/en/products/music...5_features.html 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...