Jump to content
Annons

Vitt brus i full styrka vid inspelning på intern disk MBP


ErikP120

Recommended Posts

Satt och lirade in lite bas när det kom en fet jävla brus-blast ur monitorerna på maxvolym. Höll på att dö flera gånger om, fan så rädd jag blev. Och förbannad, tänk om det skulle hända med en inhyrd sångerska med lurarna på sig, skulle kunna bli hörselskadad för livet. Efter en lång felsökning utan resultat så testade jag att flytta projektet till min externa FW800 disk och då upphörde problemet helt. Detta händer således enbart när audio spelas in på den interna disken.

MBP, 2,33ghz intel core 2 duo, 3gig ram, 500 gb 7200rpm.

Erik

EDIT: Bruset är +-0dbfs, inte monitorerna. Spelar man in och lyssnar med mycket headroom så blir det dock rätt starkt när det kommer PANG!

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Satt och lirade in lite bas när det kom en fet jävla brus-blast ur monitorerna på maxvolym. Höll på att dö flera gånger om, fan så rädd jag blev. Och förbannad, tänk om det skulle hända med en inhyrd sångerska med lurarna på sig, skulle kunna bli hörselskadad för livet. Efter en lång felsökning utan resultat så testade jag att flytta projektet till min externa FW800 disk och då upphörde problemet helt. Detta händer således enbart när audio spelas in på den interna disken.

MBP, 2,33ghz intel core 2 duo, 3gig ram, 500 gb 7200rpm.

Erik

Jag har haft liknande grejer i Pro Tools på PC.

Hade en som sjöng här för nån vecka sedan, och problemet var att projektet låg på en extern 5400rpm disk. Har aldrig haft det annars, så det måste bero på att disken är för långsam eller nåt.

Bruset kom plötsligt och ur bara ena högtalaren om jag minns rätt. Det spelades in i projektet.

Flyttade projektet till den interna inspelningsdisken i datorn och voilá, inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar ni på full volym?!

Eller kör ni digital volymjustering? Ännu en anledning att inte göra det.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=995713

Mitt ljudkort, M-box mini har jag nästan på full gas. Monitorerna står på kl 12 ungefär(fabriksinställningen) där kl 8 är 0 och kl 4 är max.

Vrider jag upp på högtalarna så får jag för mycket brus från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort, M-box mini har jag nästan på full gas. Monitorerna står på kl 12 ungefär(fabriksinställningen) där kl 8 är 0 och kl 4 är max.

Vrider jag upp på högtalarna så får jag för mycket brus från dem.

M-box mini har riktig volymkontroll (analog). Tänkte om någon kör Duet t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här hände mig häromdagen. Det är när hårddisken blir för slö som det kan bli när du spelar in på samma som systemen ligger på, den måste läsa på flera ställen samtidigt osv. Spela in på annan hårdisk bara.

Tidigare hade jag en 5400rpm intern och då hände detta aldrig. Kan man fucka med något när man byter disk som gör att detta sker? Det är ju definitivt någon slags läsfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...