Jump to content
Annons

Default song


debbie

Recommended Posts

Annons

Jag har också tomt.

Men har däremot ett 30-tal olika setups för att snabbt komma igång.

Typ Orkester: 20 nn-xt med ljudinladdade, reverb.

Typ World music: också en 1-tal nn-xt med ljudinladdade

Typ synt: 8 subtrator, 4 malstrom,

typ: setup för livespelande . . .

etc

etc

etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Min startfil ser ut så här:

default.rns

Använd om ni vill.

Trummorna från redrum är uppdelade till egna kanaler, jag upplever att man får bättre kontroll (men så är jag ju trummis från början också) samtidigt så använder jag ett eget track till varje ljud från redrum.

Effekerna är kopplade till en kanal på mixern så att man kan lägga effekt på effekten. Jag upplever dessutom att det låter bättre när det är kopplat så där. Använder alltid första RV7K enheten för allt reverb (utom fx-reverb dock), ljudbilden blir bättre, tycker jag.

Min förra default fil innehöll också två EQ kopplade efter varje kanal på redrum, men jag har tagit bort det nu som jag oftast bara behöver lägga EQ på några av trumljuden.

Jag brukar nästan alltid börja med ett fett ljud så här kommer ett tips för att få ett lite fetare ljud; lägg dubbla malström eller subtractor och använd samma patch i bägge, ändra på 'cent' en aning på den ena, och lägg 20ms delay på den andra, minska ner 'feedback' och 'dry/wet' lite, annars låter det inte bra. Sedan på mixern så drar du panoreringen till ca 48 vänster på den första synthen och lika mycket åt höger på den andra. Anv MIDI-bussarna i Reason för att kunna spela dubbla ljud. Det kan hända att du får sänka ner volymen en aning på dessa två kanaler på mixern, lite beroende på patchen du använder.

Efter att jag fått til ljudet och hittat en någorlunda bra melodi eller bra ackord så lägger jag in en grundläggande rytm bestående av bastrumma, hihat och virvel. Sen brukar det bli bas och sen eventuellt stråkar.... Ja och så vidare... Så använder jag min startfil. Hoppas det är någon som har glädje av mitt lilla inlägg! :rolleyes:

btw, gör mestsadels dance, trance och sånt elektroniskt dunk dunk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En mixer, en redrum med alla separata utgångarna kopplade till redan nämnda mixer..

Sen en mixer till för syntar, samplers osv..

Jag håller med om att det känns jobbigt att ha en massa saker framme redan när man börjar.. det är handikappande för mig, jag vet ju inte var eller med vad jag vill börja, och så vill jag ha det. Enda andledningen till att jag har trummaskinen uppe är att jag alltid på ett eller annat sätt använder en sån eller två.. och jag orkar inte koppla alla kanalerna varje gång..

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det helt tomt...

chrisB, hur ser ditt upplägg för livespelning med reason ut?

Jag skrev en tipsotricks kolumn om det i Studio för ett tag sedan. 😕

Beror på. Jag gör ett upplägg per låt. T.ex ett gäng med NN-Xt eller Subtraktorer. Alla på samma midikanal. För multisound. I o m att det är livespel på instrument. Inte så värst komplicerade uppsättningar.

Skulle nog göra så ifall det gällde liveloop spel också. Enklast att hålla reda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en mixer som jag dragit ner alla reglar till 86 på för att få mer headroom att röra mej på. Sen två sorters reverb ett litet & ett stort, och två olika delay som e kopplat till dom 4:a Auxarna.

De ska vara rent o prydligt när man ska börja med en ny låt tycker jag 😆

/henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en mixer som jag dragit ner alla reglar till 86 på för att få mer headroom att röra mej på.

Ojojoj, då borde det ju vara minst 10 dB till nollan. :rolleyes:

ja ja visst! hehe jag gillar o komprimera o kunna blåsa på utav helvete. Plus att endel frågar mej hur jag lyckas att aldrig få audio out cliping lampan att lysa, och de beror just på att jag gör så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu enklare är att bara skapa en ny mixer och skruva ner lite. 🙂

Eller sänka masterregeln? (;

Själv har jag bara en mixer i min defaultlåt. Jag vet aldrig var jag ska hamna när jag börjar på något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en mixer som jag dragit ner alla reglar till 86 på för att få mer headroom att röra mej på. Sen två sorters reverb ett litet & ett stort, och två olika delay som e kopplat till dom 4:a Auxarna.

De ska vara rent o prydligt när man ska börja med en ny låt tycker jag 😉

/henke

Har de exakt som dig henke... alla reglarna på 85 känns som om det blir lättare att mixa sen eftersom dom inte står på full patte från början

Link to comment
Dela på andra sajter

alla reglarna på 85 känns som om det blir lättare att mixa sen eftersom dom inte står på full patte från början

Reglarna står ju inte på max från start?

Fattar inte, Reason clippar aldrig för mig.

Nej men om man har de som det är från börjar så blir det ofta en tendens för mig iallafall att man mixar allt för högt och då kommer clippet.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla reglarna på 85 känns som om det blir lättare att mixa sen eftersom dom inte står på full patte från början

Reglarna står ju inte på max från start?

Fattar inte, Reason clippar aldrig för mig.

Nej men om man har de som det är från börjar så blir det ofta en tendens för mig iallafall att man mixar allt för högt och då kommer clippet.

Precis så var de för mej oxå, så de var därför jag gjorde så.. Alltid kul om de kan vara till nytta/glädje för nån 🙂 Om man tycker de e lågt kan man ju alltid kruta på mixen sen när den är färdig, annars gör jag oftast de när jag mastrar så de blir inget problem i sig igentligen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man är lite medveten om vad man gör och inte gör så bör man inte få några problem med att det klippar... man får ju hålla koll på frekvenser och sånt där så att man inte chockhöjer t ex basen bara för att den och bastrumman ligger och kämpar om samma utrymme istället för att komplettera varandra.. å om man inte öser in för mycket skräp i mixen så kan man ju ge de olika delarna mer utrymme...

och som nån sa, oftast går det ju att höja volymen om man är ute efter det, i mastringen...

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...