Potatisburk Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 Med risk för att verka dum... Saknar vissa ljudkort monitorutgång? Var kopplar man in monitorerna på te.x. ett M-Audio Profire 2626? http://www.thomann.de/se/maudio_profire_2626.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 ProFire 2626 has a total of 26 outputs which can be used for a variety of purposes. By default, analog outputs 1 and 2 serve as your “main” outputs. Connect channels 1 and 2 to the left and right inputs of your mixer, powered speakers, or other audio destination. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 (redigerat) På utgång 1 och 2, master volym potten på framsidan är assignad som default till utgång ett och två. Man kan i mjukvarumixern styra det där lite hur man vill sen om man skulle känna för det 😠 edit: hegoblad han före 😲 Redigerat 13 december 2009 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 På utgång 1 och 2, master volym potten på framsidan är assignad som default till utgång ett och två. Man kan i mjukvarumixern styra det där lite hur man vill sen om man skulle känna för det 😉 Men om detta stämmer så är volymstyrningen troligtvis digital då... Om man vill har riktig volymkontroll så får man sätta en potentiometer efter utgången. Så ja Potatisburk: Det stämmer att många ljudkort saknar utgång med korrekt (analog) volymstyrning. TC föregår med gott exempel på sitt Konnekt48 där utgång 1&2 har digitalt styrd analog volymkontroll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 RME Fireface 400 & 800 har också digital volymkontroll Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 RME Fireface 400 & 800 har också digital volymkontroll Jupp, tanken är nog att de flesta som köper ett sådant redan har löst sin monitorsituation tror jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 med risk för att glida ifrån ämnet till något som diskuterats tidigare men som jag ändå inte riktigt fått kläm på... Med digitala volymkontrollers tappar man bitdjup om man skruvar ner, så långt är jag med. Men det är väl binärt(?) så skillnaden borde inte bli så stor... Alltså om man jobbar i 24 bitar och skruvar upp/ner till hälften på volymkontrollen har man fortfarande 23 bitar att jobba med, vilket fortfarande ger ett betydligt större dynamisk omfång och högre frekvenser än t.ex. cd-kvalité. Är det verkligen så dåligt med digitala volymkontroller? (jag kör själv analogt eftersom mitt ljudkort hade det inbyggt och nu på senare tid har jag köpt en M-patch 2 eftersom jag behövde funktionerna som den har...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 Om du sänker till hälften (50% d v s -72dBFS om 24bit) så har du 12 bitar kvar men kanske värre är att du hamnar 72dB närmre DA-omvandlarens brusgolv jämfört med om man använder den korrekt (d v s kör max ut ur DAn). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 Om du sänker till hälften (50% d v s -72dBFS om 24bit) så har du 12 bitar kvar men kanske värre är att du hamnar 72dB närmre DA-omvandlarens brusgolv jämfört med om man använder den korrekt (d v s kör max ut ur DAn). det är alltså inte binärt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 (redigerat) Om dina monitorer kan spela 116dB max (vid 0 dBFS) måste du (i teorin) sänka volymen 36dBFS för att lyssna i 80dB vilket då motsvarar 16bit. Tyvärr så når de flesta monitorer max SPL långt innan 0dBFS (kanske vid -24) p g a hög signalnivå från ljudkortsutgångarna och då måste man alltså sänka till -60dB(FS) för att lyssna i 80dB som i sin tur motsvarar 14 bitar (och 60dB sämre dynamikomfång). Det kan alltså vara en bra idé att sänka ”känsligheten” på sina monitorer (dra ned trim-volymen till min.) om man kör utan analog volympot. Redigerat 13 december 2009 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 13 december 2009 Anmäl Dela Postat 13 december 2009 Om dina monitorer kan spela 116dB max (vid 0 dBFS) måste du (i teorin) sänka volymen 36dBFS för att lyssna i 80dB vilket då motsvarar 16bit. Tyvärr så når de flesta monitorer max SPL långt innan 0dBFS (kanske vid -24) p g a hög signalnivå från ljudkortsutgångarna och då måste man alltså sänka till -60dB(FS) för att lyssna i 80dB som i sin tur motsvarar 14 bitar (och 60dB sämre dynamikomfång). Det kan alltså vara en bra idé att sänka ”känsligheten” på sina monitorer (dra ned trim-volymen till min.) om man kör utan analog volympot. jodå, så långt är jag med. Det jag trodde (att bitdjupet räknades ut binärt och att en halvering av volymen vid 24 bitar alltså skulle innebära 23 bitar) stämmer alltså inte? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.