Jump to content
Annons

Monitorutgång på ljudkort


Potatisburk

Recommended Posts

Annons

ProFire 2626 has a total of 26 outputs which can be used for a variety of purposes.

By default, analog outputs 1 and 2 serve as your “main” outputs. Connect channels

1 and 2 to the left and right inputs of your mixer, powered speakers, or other audio

destination.

Link to comment
Dela på andra sajter

På utgång 1 och 2, master volym potten på framsidan är assignad som default till utgång ett och två. Man kan i mjukvarumixern styra det där lite hur man vill sen om man skulle känna för det 😠

edit: hegoblad han före 😲

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

På utgång 1 och 2, master volym potten på framsidan är assignad som default till utgång ett och två. Man kan i mjukvarumixern styra det där lite hur man vill sen om man skulle känna för det 😉

Men om detta stämmer så är volymstyrningen troligtvis digital då... Om man vill har riktig volymkontroll så får man sätta en potentiometer efter utgången.

Så ja Potatisburk: Det stämmer att många ljudkort saknar utgång med korrekt (analog) volymstyrning. TC föregår med gott exempel på sitt Konnekt48 där utgång 1&2 har digitalt styrd analog volymkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

med risk för att glida ifrån ämnet till något som diskuterats tidigare men som jag ändå inte riktigt fått kläm på...

Med digitala volymkontrollers tappar man bitdjup om man skruvar ner, så långt är jag med. Men det är väl binärt(?) så skillnaden borde inte bli så stor... Alltså om man jobbar i 24 bitar och skruvar upp/ner till hälften på volymkontrollen har man fortfarande 23 bitar att jobba med, vilket fortfarande ger ett betydligt större dynamisk omfång och högre frekvenser än t.ex. cd-kvalité. Är det verkligen så dåligt med digitala volymkontroller?

(jag kör själv analogt eftersom mitt ljudkort hade det inbyggt och nu på senare tid har jag köpt en M-patch 2 eftersom jag behövde funktionerna som den har...)

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om du sänker till hälften (50% d v s -72dBFS om 24bit) så har du 12 bitar kvar men kanske värre är att du hamnar 72dB närmre DA-omvandlarens brusgolv jämfört med om man använder den korrekt (d v s kör max ut ur DAn).

det är alltså inte binärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dina monitorer kan spela 116dB max (vid 0 dBFS) måste du (i teorin) sänka volymen 36dBFS för att lyssna i 80dB vilket då motsvarar 16bit. Tyvärr så når de flesta monitorer max SPL långt innan 0dBFS (kanske vid -24) p g a hög signalnivå från ljudkortsutgångarna och då måste man alltså sänka till -60dB(FS) för att lyssna i 80dB som i sin tur motsvarar 14 bitar (och 60dB sämre dynamikomfång).

Det kan alltså vara en bra idé att sänka ”känsligheten” på sina monitorer (dra ned trim-volymen till min.) om man kör utan analog volympot.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om dina monitorer kan spela 116dB max (vid 0 dBFS) måste du (i teorin) sänka volymen 36dBFS för att lyssna i 80dB vilket då motsvarar 16bit. Tyvärr så når de flesta monitorer max SPL långt innan 0dBFS (kanske vid -24) p g a hög signalnivå från ljudkortsutgångarna och då måste man alltså sänka till -60dB(FS) för att lyssna i 80dB som i sin tur motsvarar 14 bitar (och 60dB sämre dynamikomfång).

Det kan alltså vara en bra idé att sänka ”känsligheten” på sina monitorer (dra ned trim-volymen till min.) om man kör utan analog volympot.

jodå, så långt är jag med. Det jag trodde (att bitdjupet räknades ut binärt och att en halvering av volymen vid 24 bitar alltså skulle innebära 23 bitar) stämmer alltså inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...