Linusje Postat 12 december 2009 Postat 12 december 2009 Hej, Jag skapar den hĂ€r trĂ„den dĂ„ jag inte inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ hur jag ska specificera mitt problem sĂ„ att jag skulle kunna söka efter liknande trĂ„dar i forumet. Hur som helst sĂ„ Ă€r det sĂ„ att jag lĂ€nge har funderat pĂ„ hur man kan göra HP/LP-"fade"-filter, dvs. lĂ„ta ett mixerspĂ„r gĂ„ frĂ„n att filtrera bort alla lĂ€ngre frekvenser till normallĂ€ge, och vice versa med höga frekvenser. Jag förstĂ„r att det har att göra med Automation clips pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men jag vet inte hur jag ska gĂ„ till vĂ€ga för att fĂ„ till det. SĂ„ dĂ€rför ber jag nu om er hjĂ€lp. Tack pĂ„ förhand. PS. Ja, jag Ă€r nybörjare âșïž
Emili01 Postat 12 december 2009 Postat 12 december 2009 Tja âșïž Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det Ă€r du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lĂ€gger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, bĂ„da funkar med den första Ă€r enklare o börja med. Sen vĂ€ljer du antigen LP, BP eller HP oc stĂ€ller in önskad resonans. LP Ă€r oftast snyggaste och fadea in med. StĂ€ll LP pĂ„ max och de andra pĂ„ noll [HP och BP]. Sen högerklickar du pĂ„ Cutoff Freq ratten och vĂ€ljer Create Automation Clip. DĂ„ kommer den upp i playlisten sen stĂ€ller du bara in hur den ska gĂ„. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars Ă€r det bara o flytta dem med VĂ€nster knappen. Hoppas du har fĂ„tt svar pĂ„ din frĂ„ga đ
Linusje Postat 12 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 12 december 2009 Tja âșïž Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det Ă€r du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lĂ€gger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, bĂ„da funkar med den första Ă€r enklare o börja med. Sen vĂ€ljer du antigen LP, BP eller HP oc stĂ€ller in önskad resonans. LP Ă€r oftast snyggaste och fadea in med. StĂ€ll LP pĂ„ max och de andra pĂ„ noll [HP och BP]. Sen högerklickar du pĂ„ Cutoff Freq ratten och vĂ€ljer Create Automation Clip. DĂ„ kommer den upp i playlisten sen stĂ€ller du bara in hur den ska gĂ„. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars Ă€r det bara o flytta dem med VĂ€nster knappen. Hoppas du har fĂ„tt svar pĂ„ din frĂ„ga đ Oh ja, tack =)
base10 Postat 12 december 2009 Postat 12 december 2009 Tja đ Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det Ă€r du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lĂ€gger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, bĂ„da funkar med den första Ă€r enklare o börja med. Sen vĂ€ljer du antigen LP, BP eller HP oc stĂ€ller in önskad resonans. LP Ă€r oftast snyggaste och fadea in med. StĂ€ll LP pĂ„ max och de andra pĂ„ noll [HP och BP]. Sen högerklickar du pĂ„ Cutoff Freq ratten och vĂ€ljer Create Automation Clip. DĂ„ kommer den upp i playlisten sen stĂ€ller du bara in hur den ska gĂ„. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars Ă€r det bara o flytta dem med VĂ€nster knappen. Hoppas du har fĂ„tt svar pĂ„ din frĂ„ga đČ HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...xD
Emili01 Postat 13 december 2009 Postat 13 december 2009 HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...xD Vad đ ?
Lonian Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Alla Àr vi barn i början. Jag ser inget komiskt i det.
EmKay Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det Àr du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lÀgger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, bÄda funkar med den första Àr enklare o börja med. Sen vÀljer du antigen LP, BP eller HP oc stÀller in önskad resonans. LP Àr oftast snyggaste och fadea in med. StÀll LP pÄ max och de andra pÄ noll [HP och BP]. Sen högerklickar du pÄ Cutoff Freq ratten och vÀljer Create Automation Clip. DÄ kommer den upp i playlisten sen stÀller du bara in hur den ska gÄ. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars Àr det bara o flytta dem med VÀnster knappen. Bra början. Ett annat alternativ Àr att automatisera frÄn EQn, kanske lite krÄngligare men det Àr lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske.
Linusje Postat 14 december 2009 TrÄdstartare Postat 14 december 2009 Alla Àr vi barn i början.Jag ser inget komiskt i det. VÀl sagt =) Man mÄste ju börja nÄgonstans.
Linusje Postat 14 december 2009 TrÄdstartare Postat 14 december 2009 Bra början.Ett annat alternativ Àr att automatisera frÄn EQn, kanske lite krÄngligare men det Àr lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske. Hur skulle jag gÄ till vÀga i sÄ fall?
Emili01 Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Bra början.Ett annat alternativ Ă€r att automatisera frĂ„n EQn, kanske lite krĂ„ngligare men det Ă€r lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske. Jo absolut men kĂ€ndes som överkurs i detta fallet đČ
base10 Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 Alla Ă€r vi barn i början.Jag ser inget komiskt i det. Men du kĂ€nner ju inte Emil, sĂ„ du förstĂ„r det aldrig đ
EmKay Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 Hur skulle jag gÄ till vÀga i sÄ fall? * LÀgg en Fruity parametric EQ2 till en kanal. Kolla pÄ bilden hÀr: http://flstudio.image-line.com/documents/g...atorsandfx.html * VÀlj ett band du vill svepa (4 i bilden) och typ (1) * StÀll in frekvensomfÄnget (3) * Högerklicka pÄ motsvarande BW pott (3) och vÀlj automate sÄ kan du automatisera svepet av det frekvensbandet. Ytterligare överkurs (ja Emili ;-))Àr att kombinera detta med en x/y kontoller tex och samtidigt som man sveper kanske förÀndra sjÀlva frekvensomfÄnget. Hoppas det var nÄgorlunda förstÄeligt.
Emili01 Postat 24 december 2009 Postat 24 december 2009 * LĂ€gg en Fruity parametric EQ2 till en kanal.Kolla pĂ„ bilden hĂ€r: http://flstudio.image-line.com/documents/g...atorsandfx.html * VĂ€lj ett band du vill svepa (4 i bilden) och typ (1) * StĂ€ll in frekvensomfĂ„nget (3) * Högerklicka pĂ„ motsvarande BW pott (3) och vĂ€lj automate sĂ„ kan du automatisera svepet av det frekvensbandet. Ytterligare överkurs (ja Emili ;-))Ă€r att kombinera detta med en x/y kontoller tex och samtidigt som man sveper kanske förĂ€ndra sjĂ€lva frekvensomfĂ„nget. Hoppas det var nĂ„gorlunda förstĂ„eligt. Bra dĂ€r đ! Har du funderat pĂ„ att börja skriva FL tutorials đ ?
EmKay Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 Bra dĂ€r đ! Har du funderat pĂ„ att börja skriva FL tutorials đ ? Tack Ja det kanske jag ska göra. Warbeats fĂ„r se upp. Ska kalla det Peacebits! đ
Emili01 Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 TackJa det kanske jag ska göra. Warbeats fĂ„r se upp. Ska kalla det Peacebits! đ GL đ
base10 Postat 4 januari 2010 Postat 4 januari 2010 GL Ăr du i farten igen? Jag rĂ„kade sprĂ€nga öronen med för mycket resonans pĂ„ ett osynligt filter i en plugin. Ta den du!
Emili01 Postat 5 januari 2010 Postat 5 januari 2010 Ăr du i farten igen?Jag rĂ„kade sprĂ€nga öronen med för mycket resonans pĂ„ ett osynligt filter i en plugin. Ta den du! Alltid đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.