Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har lite frågor till någon kunnig där ute då jag står på tröskeln och ska byta operativsystem.

Jag har precis beställt hem nytt moderkort, processor och minnen och tänkte att när jag ändå är igång och uppdaterar så vore det gott att byta till win 7 också då det verkar vara ett vettigt operativsystem.

Jag har läst att ableton live ska fungera bra ihop med windows 7. Jag kör för tillfället ableton live 8.0.9 och använder min Virus TI som ljudkort till denna (drivrutiner för win 7 har precis släppts).

Vad jag undrar lite över är om jag ska köra på 64 eller 32 bitars versionen.

Jag hade bestämt mig för att köra på 32 bitars versionen tills för en stund sedan när jag läste att det fanns folk här som körde win 7 ultimate 64 bit tillsammans med ett 32 bitars cubase 5?

Anledningen till att jag tänkte köra 32 bitars windows 7 är pga att många pluggar inte hunnit uppdatera sig till 64 bit. Bland annat sylenth1 som jag använder mycket. Jag vill vara säker på att alla pluggar jag har går att använda även när jag bytt operativ.

Men det verkar altså som att man kan köra ett 32 bits cubase på 64 bits windows och därmed kunna köra alla 32 bitars pluggar utan problem?

Men jag vet dock inte om ableton finns i två olika versioner såsom cubase?

Hur ska jag göra? Om jag installerar 64 bits win 7, kommer jag kunna köra min 32 bits pluggar såsom "lennar digital sylenth1" ?

Och en fråga till, kommer mina projekt från 32 bitars win xp pro att fungera om jag byter till win 7? Isf både med 32 och 64 bitars versionerna?

Hoppas någon sitter på svaren!

Mvh / Joel

Annons
Postat

Ingen som visste detta tydligen. Då verkar det som att jag får köra på win 7, 32 bits tills vidare. Något annat jag förlorar på förutom att jag inte kan uttnyttja allt mitt ram-minne?

• 5 månader senare...
Postat

Jag kör Win 7 ultimate x64 tillsammans med Live 8.0.9 som är en 32-bitars applikation. Det fungerar utmärkt med gamla pluggar.

Eftersom Live körs i 32-bitars läge betyder det att pluggarna också gör det.

En fördel med att köra 64-bitars windows är att du då är förberedd att uppgradera när Live väl släpps i 64-bitars version!

En nackdel med att byta till Live i 64-bitars version (när det väl kommer), skulle vara att gamla pluggar förmodligen inte kommer fungera utan att dom också uppgraderas.

(Har läst på lite om dessa problem vad gäller Adobe After Effects som endast kommer komma i 64-bits version f.o.m CS5. Samma problem med pluggar borde gälla Live)

Postat (redigerat)
  eqlipse sa:
Ingen som visste detta tydligen. Då verkar det som att jag får köra på win 7, 32 bits tills vidare. Något annat jag förlorar på förutom att jag inte kan uttnyttja allt mitt ram-minne?

Jag kör W7 x64 med live 8.1.3 och har inte haft några problem alls, som sagt är ju ableton en 32bitars application så att köra med x64 är ju bara positivt, då du har mer utrymme för annat som körs via 64 bitars, annars är det ju ingen idé om du inte har behov för riktigt mycket ram.

Sedan som du skrev Cyborg666 så blir det ju ett problem längre fram när 64bitar är standarden istället för 32bitars, men det är ju så med utvecklingen. Och många pluggleverantörer har redan idag 64bitars pluggar färdiga 🙁 bara en fråga om när. 🙁

Redigerat av Knogslag
Postat (redigerat)

Har förstått att det ska funka bra med Win7 64bit tillsammans med Live 8+ , men vad man ska tänka på vid en övergång till nytt OS är kompatibiliteten med

vissa 32bitars pluggar under 64x samt kolla upp drivrutiner till äldre maskinvara som t,ex. ljudkort.

EDIT* såg nu att du hade drivrutiner till din nuvarande ljudbrygga

Redigerat av Taus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.