Jump to content
Annons

Sampla eget


SirThoms

Recommended Posts

Hej, jag undrar hur man samplar t.ex en ton av sin egen röst, och sedan lägger upp den så att man kan spela bara den tonen på sitt klaviatur? Så att den automatiskt pitchas till rätt ton på alla toner i klaviaturet alltså. Jag sitter med Cubase 5.

Tacksam för hjälp

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag undrar hur man samplar t.ex en ton av sin egen röst, och sedan lägger upp den så att man kan spela bara den tonen på sitt klaviatur? Så att den automatiskt pitchas till rätt ton på alla toner i klaviaturet alltså. Jag sitter med Cubase 5.

Tacksam för hjälp

Du behöver en sampler, då kan du spela med samplingen på klaviaturet och pitchen ändras automatiskt. Men du måste ju förstås spela in den vid sidan av först, sen lägga in den i samplern. Finns många bra vst-samplers, jag håller inte på med vst så mycket eftersom jag är en Reason-fjant, men nån annan har säkert nåt bra tips på en enkel och smidig vst-sampler.

En annan grej du bör komma ihåg är att inte bara tonhöjden som ändras, även hastigheten och längden på samplingen. (Du kanske vet det här redan, men jag drar det ändå ifall att - kanske NÅN som får lite utbildning av det 😄) Väldigt snart, bara ett par toner upp eller ner, så börjar rösten låta helmupp, vilket ibland är vad man vill ha (ibland = när man producerar happy-hardcore 😎 ) men oftast inte. Vill du att det ska låta någorlunda naturligt behöver du sampla dig själv flera gånger med ett par toners mellanrum.

Hoppas det hjälper dig lite iaf. Lite nyfiken på vad du vill ha det här till? Låter experimentellt =) Har du testat att leka med en vocoder? Är ju NÄSTAN lite åt samma håll, tänker att du kanske skulle tycka att det var roligt 😉

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en sampler, då kan du spela med samplingen på klaviaturet och pitchen ändras automatiskt. Men du måste ju förstås spela in den vid sidan av först, sen lägga in den i samplern. Finns många bra vst-samplers, jag håller inte på med vst så mycket eftersom jag är en Reason-fjant, men nån annan har säkert nåt bra tips på en enkel och smidig vst-sampler.

En annan grej du bör komma ihåg är att inte bara tonhöjden som ändras, även hastigheten och längden på samplingen. (Du kanske vet det här redan, men jag drar det ändå ifall att - kanske NÅN som får lite utbildning av det 😄) Väldigt snart, bara ett par toner upp eller ner, så börjar rösten låta helmupp, vilket ibland är vad man vill ha (ibland = när man producerar happy-hardcore 😎 ) men oftast inte. Vill du att det ska låta någorlunda naturligt behöver du sampla dig själv flera gånger med ett par toners mellanrum.

Hoppas det hjälper dig lite iaf. Lite nyfiken på vad du vill ha det här till? Låter experimentellt =) Har du testat att leka med en vocoder? Är ju NÄSTAN lite åt samma håll, tänker att du kanske skulle tycka att det var roligt 😉

/U

Klarar NT-XT av att pitcha ljud själv efter tangent? Jag har för mig inte. Lite synd, annars hade man haft ett verktyg där.

Man tycker det borde finnas en sampler som kan pitcha utan att ändra längd på frasen. Lite artifakter får man räkna med, men det beror mycket på kvaliteten på samplern isf. Har inte Native Instruments en populär sampler som borde klara jobbet? Kommer inte ihåg vad den heter. Reaktor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en sampler, då kan du spela med samplingen på klaviaturet och pitchen ändras automatiskt. Men du måste ju förstås spela in den vid sidan av först, sen lägga in den i samplern. Finns många bra vst-samplers, jag håller inte på med vst så mycket eftersom jag är en Reason-fjant, men nån annan har säkert nåt bra tips på en enkel och smidig vst-sampler.

/U

Spännande och nytt för mig.

Vilket format och kvalle rek på inspelningarna?

Jag kikade in på KVRaudio för att söka på "sampler" och fick 1007 träffar.

Vad letar jag efter? är det: instruments, effects eller kanske development tools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarar NT-XT av att pitcha ljud själv efter tangent? Jag har för mig inte. Lite synd, annars hade man haft ett verktyg där.

Fast det gör den väl va? .....joooooo.... Eller....? Nu blir jag faktiskt osäker. Jag vet att nn19 gör det, för det är den jag har brukat använda till sånt där, nn-xt har jag mest använt till sf2-banker och refills. Måste hem och testa! 😄 Om SirThoms ska använda sig av nån av dem måste han ju ha reason och veta någorlunda hur det funkar. Han skrev ju bara att han hade cubase.

(EDIT: Ursäkta att jag pratar om dig i tredje person förresten Sir! 😏

Man tycker det borde finnas en sampler som kan pitcha utan att ändra längd på frasen. Lite artifakter får man räkna med, men det beror mycket på kvaliteten på samplern isf. Har inte Native Instruments en populär sampler som borde klara jobbet? Kommer inte ihåg vad den heter. Reaktor?

Man tycker ju det! Så dåligt insatt i vst-världen bara, så jag vet inte.

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande och nytt för mig.

Vilket format och kvalle rek på inspelningarna?

Jag kikade in på KVRaudio för att söka på "sampler" och fick 1007 träffar.

Vad letar jag efter? är det: instruments, effects eller kanske development tools?

Oj, fick typ lika många träffar. "Intruments" låter mest rätt. Vad gäller format så beror det ju på vilket format samplern stöder, nu tänker jag mig att alla stöder de där råa formaten som wav och aiff tex, och nån av dem är väl att föredra, mp3 tex är inte att ha i det här sammanhanget. Så hög kvalitet som möjligt föreslår jag, eftersom det ska töjas och tänjas lite på dem, 24bit 96kHz. Inget måste men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades förfina min KVR sökning och lyckades hitta denna gratis NI Kontakt Sample player.

http://www.kvraudio.com/get/2875.html

Skulle den kunna hantera / spela upp mina inspelade samplingar på ett meningsfullt sätt?

Såg väldigt kompetent ut. som åke säger, kanske lite overkill för ändamålet, men vadå? Den är gratis! 😛 Och det är väl aldrig fel att lära känna en sampler med stora möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar!

Kontakt 4 fungerade alldeles utmärkt =D... Nu vet jag inte hur man gör för att samplingen enbart ska pitchas och inte timestrechas. Men det ska jag nog hitta, förhoppningsvis. Ni får gärna tipsa mig om hur man gör det också 😳

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

NN-XT och NN19 funkar som klassiska samplers. Dvs man spelar in en ton och NN-XT/NN19 pitchar upp och ned.

Dessa timestretchar inte som Kontakt kan göra utan är såsom samplers alltid varit.

För att nå en oktav upp från samplingen så pitchas ljudet och är samplingen 1 sekund från början blir den nu 500ms istället.

En oktav ned och samplingen blir 2 sekunder lång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...