Guitar Nilsson Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 For till GĂ€vle idag, vi har sju mil dit. Fick ett ryck och tog med lite sopor ur skĂ„pet, en gammal Inter 2 ggr 15 bands eq, funkar skapligt men brusar lite vĂ€l, sen min gamla Behringer Ultra dyne-burk. TĂ€nkte chansa att byta in dem pĂ„ Musikbörsen, fast Behringers mastringslĂ„da tĂ€nkte jag att jag aldrig skulle fĂ„ en tio spĂ€nn för. döm om min förvĂ„ning, efter att ha sökt i datorn fick jag rakt besked, de gav mig 600 kronor för den! Eqn fick jag 300 för, fast jag sjĂ€lv föreslog 250. Sen bytte jag jĂ€mt, och tkĂ€nade ytterligare mot en K&M munspelsstĂ€llning, nya Martin dyra ak stĂ„lstrĂ€ngar, nya DÂŽdario nylonstrĂ€ngar och tom nya Fender bastrĂ€ngar. Jag behövde inte hala upp ett enda öre! Plus att jag slipper snubbla över Behringern... Sen Ă€r jag glad för att jag kommit igĂ„ng med inspelandet igen. Och mitt nya jobb som pensionĂ€rsentertainer. Det Ă€r det absolut bĂ€sta jobb jag haft. Spelar och sjunger helt akustiskt, publiken sitter knĂ€pptyst och bara njuter o lyssnar, efter att ha spelat för fyllon i 35 Ă„r tror man inte det Ă€r möjligt. Nu har jag nytt munspelsstĂ€ll sĂ„ nĂ€sta vecka kan jag spela tvĂ„ instrument samtidigt. Ă ssĂ„ Ă€r jag glad för att det hĂ€r forumet med alla roliga och kunniga lirare finns! PĂ„ drygt ett Ă„r har jag lĂ€rt mig sĂ„ j-a mycket tack vare er, tjoho, ni Ă€r bĂ€st! Hoppas ni har det bra i mörkret, snart kommer ljuset Ă„ter... Ja, musiken blir jag glad av! đ
slejnard Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 En toppendag vad det verkar. Bra affĂ€rer och rock n roll. Du Ă€r en skön lirare Nilsson đ
DieHard (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Ja en enda sĂ€ttet att fĂ„ folk stilla Ă€r att kedja fast dem eller spela för pensionĂ€rer som Ă€r för gamla att orka lyfta armen och kasta en burk. đ Men det var en bra bytesdeal du fick till. SjĂ€lv ligger jag hĂ€r och bara försöker bli frisk. Viljan finns men inte orken att spela in bas som jag tĂ€nkt göra. Gitarrdelen hade jag Ă€ndĂ„ tĂ€nkt spara tills jag fĂ„r mitt nya stall till guran. NĂ€ nĂ€r det gĂ€ller pluggar och DAW och sĂ„nt sĂ„ kan du inte bidra med ett skit. Men Ă„ andra sidan kan du ju lira bra och har stor erfarenhet av att lira live och allt sĂ„nt sĂ„ du har ju nĂ„got annat att bidra med hĂ€r som andra saknar eller har lite erfarenhet av. đ
Guitar Nilsson Postat 6 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2009 Ja en enda sĂ€ttet att fĂ„ folk stilla Ă€r att kedja fast dem eller spela för pensionĂ€rer som Ă€r för gamla att orka lyfta armen och kasta en burk. đ Men det var en bra bytesdeal du fick till. SjĂ€lv ligger jag hĂ€r och bara försöker bli frisk. Viljan finns men inte orken att spela in bas som jag tĂ€nkt göra. Gitarrdelen hade jag Ă€ndĂ„ tĂ€nkt spara tills jag fĂ„r mitt nya stall till guran. NĂ€ nĂ€r det gĂ€ller pluggar och DAW och sĂ„nt sĂ„ kan du inte bidra med ett skit. Men Ă„ andra sidan kan du ju lira bra och har stor erfarenhet av att lira live och allt sĂ„nt sĂ„ du har ju nĂ„got annat att bidra med hĂ€r som andra saknar eller har lite erfarenhet av. đ Jag kan kanske fĂ„ nĂ„gra av er att förstĂ„ att pluggar och DAW ĂR skit. Ărligt talat, vad kan ni göra, i musikvĂ€g alltsĂ„, med en DAW som inte jag kan göra i en 24-bitars digitalporta?
sadomachine (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Tja, det Ă€r ju svĂ„rt att styra sexton midi kanaler till alla synthbasar, filtersvep och trumprogrammering i en digitalporta... đ
Guitar Nilsson Postat 6 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2009 Tja, det Ă€r ju svĂ„rt att styra sexton midi kanaler till alla synthbasar, filtersvep och trumprogrammering i en digitalporta...đ Och hur kul Ă€r synthbasar och trumprogramering egentligen? Finns det nĂ„n enda en, som innerst inne verkligen gillar sĂ„nt? Fast det Ă€r klart, det kanske finns de som Ă€lskar att fĂ„ njurstensanfall ocksĂ„... đ
sadomachine (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 (redigerat) Tja du, dÀr gÄr vÀl Äsikterna isÀr sÄklart. SjÀlv sÄ Àr jag uppvÀxt med rock, hÄrdrock, blues och liknande, för att sedan lyssna mer pÄ metal, och allt hÄrdare prylar, sen nÀr man hörde band som blandade in elektroniska ljud i musiken sÄ kÀndes det jÀvligt nytt och sen har det blivit mer och mer sÄdant. Men du kanske har hört talas om ett litet okÀnt band som heter Depeche mode?, rÀtt mycket programmerat dÀr... Du fÄr gÀrna lyssna pÄ Bob Dylan och annan dinosaurierock men du mÄste vÀl ÀndÄ ha mÀrkt att det finns rÀtt mycket annan musik i vÀrlden Àven om inte du gillar den? Trance, Synth, Techno, industri, electronica och en massa annat som drar massor av folk. KÀnns lite fÄnigt att racka ner pÄ halva musikvÀrlden som om ingen gillade den... Redigerat 6 december 2009 av sadomachine
Per_a_55 Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 HÀrligt nÀr det gÄr bra! MÄste nog ocksÄ köpa mig ett munspel, det kÀnns som om det skulle behövas ett instrument till i mina lÄtar. Njut av livet, man lever ju Žbara tvÄ gÄnger (eller hur det nu var).
Guitar Nilsson Postat 6 december 2009 TrÄdstartare Postat 6 december 2009 Tja du, dÀr gÄr vÀl Äsikterna isÀr sÄklart.SjÀlv sÄ Àr jag uppvÀxt med rock, hÄrdrock, blues och liknande, för att sedan lyssna mer pÄ metal, och allt hÄrdare prylar, sen nÀr man hörde band som blandade in elektroniska ljud i musiken sÄ kÀndes det jÀvligt nytt och sen har det blivit mer och mer sÄdant. Men du kanske har hört talas om ett litet okÀnt band som heter Depeche mode?, rÀtt mycket programmerat dÀr... Du fÄr gÀrna lyssna pÄ Bob Dylan och annan dinosaurierock men du mÄste vÀl ÀndÄ ha mÀrkt att det finns rÀtt mycket annan musik i vÀrlden Àven om inte du gillar den? Trance, Synth, Techno, industri, electronica och en massa annat som drar massor av folk. KÀnns lite fÄnigt att racka ner pÄ halva musikvÀrlden som om ingen gillade den... Skoja bara. Inte hÄller jag fast vid det som var pÄ 60-talet... Det Àr bara det att jag Àr bara intresserad av musik dÀr det Àr mÀnniskor som spelar pÄ instrument tillsammans. Det som under stor och lÄng möda snickras ihop i datorer Àr tyvÀrr helt ointressant. Man kan sÀkert jobba med det om man fÄr betalt, men en gissning Àr att de flesta lessnar pÄ det efter nÄgra Är. Det ska vara mÀnniskor som spelar tillsammans. Den technolÄt som Àr inne idag, vem lyssnar pÄ den om bara ett Är? Ingen. Hur mÄnga lyssnar pÄ Elvis om 25 Är? Miljoner, som inte ens Àr födda idag.
Per_a_55 Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 HĂ„ller nĂ€stan med om allt đ . DĂ€remot sĂ„ tycker jag det kan vara kul att knĂ„pa ihop en lĂ„t sjĂ€lv och spela in alla instrumenten (riktiga) och sedan se vad man kan göra med lite pluggar. Men du har helt rĂ€tt i att spelglĂ€djen man fĂ„r nĂ€r man spelar ihop, den kan man aldrig Ă„terskapa i datorn.
DieHard (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Det som under stor och lÄng möda snickras ihop i datorer Àr tyvÀrr helt ointressant. Man kan sÀkert jobba med det om man fÄr betalt, men en gissning Àr att de flesta lessnar pÄ det efter nÄgra Är. Det ska vara mÀnniskor som spelar tillsammans. Den technolÄt som Àr inne idag, vem lyssnar pÄ den om bara ett Är? Ingen. Hur mÄnga lyssnar pÄ Elvis om 25 Är? Miljoner, som inte ens Àr födda idag. Du gissar dÄligt och fel.
sadomachine (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 (redigerat) Elvis var en fantastisk sÄngare, men han var just det..., en sÄngare, som Britney spears eller Idol folket. Jag gillar folk som skriver sitt eget material, det Àr det som Àr viktigast för mej... Lyssnar hellre pÄ artister som inte har sÄ mÄnga hits men som har en egen stil som dom har skapat sjÀlva, dÀrför gÄr Elvis bort för mej. Redigerat 6 december 2009 av sadomachine
Hastalavista Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Du glömde en smily efter denna mening Jag kan kanske fĂ„ nĂ„gra av er att förstĂ„ att pluggar och DAW ĂR skit. Ărligt talat, vad kan ni göra, i musikvĂ€g alltsĂ„, med en DAW som inte jag kan göra i en 24-bitars digitalporta? Eller ocksĂ„ tror du pĂ„ fullaste allvar det du skriver, i sĂ„ fall visar du att du inte har en aning om hur det fungerar. I vilket fall som helst sĂ„ Ă€r det ju en frĂ„ga men efter att ha lĂ€st dina tidigare inlĂ€gg sĂ„ vet jag att du inte Ă€r intresserad av svaret. Tillbaks till Ă€mnet. Kul att du haft en fin dag. Jag vet hur den underbara kĂ€nslan Ă€r nĂ€r man kommer hem med nya prylar och pinaler. Helst skall det ju vara nĂ„got som lĂ„ter en gitarr t ex. Visst gĂ„r man gĂ„ igĂ„ng! Du fĂ„r vĂ€l göra en post i trĂ„den: "senaste grejen jag köpt" đ
sadomachine (oregistrerad) Postat 7 december 2009 Postat 7 december 2009 Men om du nu vill strÀva bakÄt sÄ kanske du ska spela in pÄ Magnetofon?
Umemagnus Postat 7 december 2009 Postat 7 december 2009 grattis till lyckad deg... dag, mena ja.. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.