Jump to content
Annons

Vad skulle du göra för att fixa diskanten i denna virvel?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Sitter här med superior drummer och gjorde en snabbinspelning för att jag ville sitta lite med den pluggen ikväll för att kanske komma fram till en template. Men diskanten i virveln tycker jag springer iväg lite ibland, att dra ner attacken på kompressorn tog ju bort problemet, men jag vill ju ha attacken så det va inget alternativ. Det jag kan komma på är att fixa med multibandskompressor utan att man behöver dra ner själva diskanten på ljudet. Det är min idé som säkerligen skulle ge mig det resultat jag ville med diskanten. Men man fastnar ofta i sina egna tankar, så jag är intresserad av hur DU skulle fixa diskanten på virveln :rolleyes:

Tydligast hörs problemet under triolfillet.

http://www.speedyshare.com/files/19524081/Rockdrums.aif

Här är problemet borta så ni vet vilket problem jag syftar på

http://www.speedyshare.com/files/19524803/Rockdrums_NP.aif

MVH

Anders

EDIT: Experiment med gitarrförstärkare på virveln: http://www.speedyshare.com/files/19578272/Demorock_3.aif

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Utan att ha lyssnat så kanske en deesser kan fungera (om den inte är för grov = fullparametrisk side chain).

BRA TIPS! 🙂

Fler som har tankar hur de skulle kunna tänka sig att göra.

MVH

Anders

EDIT: kan tillägga efter att ha testat så funkade detta tips. Riktigt bra idé istället för att dra fram multibandskompressorn.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Är ingen expert men det borde ju vara lite olika från låt till låt beroende på genre istället för att göra en template. Om det inte är en hel skiva. Upplevde inget diskantproblem men tycker att den låter för "bröstig och jämn" i fillet. Mera dynamik/känsla och accent om det nu går. Jaja jag försöker förklara så gott jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Är ingen expert men det borde ju vara lite olika från låt till låt beroende på genre istället för att göra en template. Om det inte är en hel skiva. Upplevde inget diskantproblem men tycker att den låter för "bröstig och jämn" i fillet. Mera dynamik/känsla och accent om det nu går. Jaja jag försöker förklara så gott jag kan.

JA, dynamiken och känslan är inte där och detta med template är ju mer meningen att man ska ha en grund att utgå ifrån. Timesaver 🥰 Jag upplever dock ett problem i diskanten på vissa ställen, speciellt i triolfillet. Det är inga problem att fixa, men tanken va att jag ville ha input på andras arbetsätt än bara mitt eget. Man fastnar så lätt i samma banor och vanor när man sitter här och pillar.

MVH

Anders

EDIT: Kan ju lägga till slejnard att hela trumkompet är ritat för hand, vilket gör en hel del åt att tappa känslan 🙂 Det ska vara en trummis som sitter sedan när man gör något i skarpt läge 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker inte att det är ett problem, jag tycker det skrammlar för lite om trummorna så =) På ett par av tillslagen så låter det som att diskanten ringer lite efter att den e slut (sitter med skit lurar vid datorn hemma) om det är det som du upplever som ett problem så visst som Gilbert sa eller så skulle jag testa med en gate för att klippa av svansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker inte att det är ett problem, jag tycker det skrammlar för lite om trummorna så =) På ett par av tillslagen så låter det som att diskanten ringer lite efter att den e slut (sitter med skit lurar vid datorn hemma) om det är det som du upplever som ett problem så visst som Gilbert sa eller så skulle jag testa med en gate för att klippa av svansen.

kanske är det som du upplever som ringer till som jag menar. Det är att på vissa anslag så sticker diskanten iväg okontrollerat. En gate tycker jag inte va ett alternativ när jag testade för då dog virveln alldeles för mycket. Testade det dock inte för diskantens skull 🥰 men precis som du säger så hade gate kunnat vara ett alternativ, men då är ju problemet att man tar död på klangen i virveln också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så är det 🙂 . Har själv inte ens lärt mig detta med miditrummor och programmering. Jag har förmodligen världens krångligaste arbetsgång när jag spelar in 🙂 Minns bara Alesis DR16 där man plonkade in en hel låt och DÅ lät det stelt minsann! 🥰 Idag är det svårt att höra skillnad när nån är duktig som bland andra du är. Intressant tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så är det 🙂 . Har själv inte ens lärt mig detta med miditrummor och programmering. Jag har förmodligen världens krångligaste arbetsgång när jag spelar in 🙂 Minns bara Alesis DR16 där man plonkade in en hel låt och DÅ lät det stelt minsann! 🥰 Idag är det svårt att höra skillnad när nån är duktig som bland andra du är. Intressant tråd!

Jadu, jag kommer ihåg när man satt med 4kanals kasettporta och hade en trummaskin som man spelade in 🙂 Men man va ju imponerad av dessa prylar på den tiden. Skrämmande och kul hur snabbt utvecklingen gått. Och varje gång man tänker, undra vad de ska hitta på härnäst. Nu har de väll gjort allt snart, så är det bara att tänka tillbaka 10 år och insé att man tänkte samma sak då 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, jag kommer ihåg när man satt med 4kanals kasettporta och hade en trummaskin som man spelade in 🥰

MVH

Anders

Exakt, jag med! 🙂 Har tom kvar min Yamaha RX21! (Undrar om den funkar, grym på att hålla takten iaf)

Fast det tog förmodligen längre tid än för alla andra innan jag ens tordes röra en dator i inspelningssammanhang så därav intresset att hänga här.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske är det som du upplever som ringer till som jag menar. Det är att på vissa anslag så sticker diskanten iväg okontrollerat. En gate tycker jag inte va ett alternativ när jag testade för då dog virveln alldeles för mycket. Testade det dock inte för diskantens skull 🙂 men precis som du säger så hade gate kunnat vara ett alternativ, men då är ju problemet att man tar död på klangen i virveln också.

MVH

Anders

Det är midi samplingar gissar jag... dom har väl ingen rumsklang i filen så att säga, det är väl ett reverb du lägger på efter ?

När jag tänker efter 2 min till så skulle jag faktiskt byta virveln om jag inte tyckte den funka, alternativt kolla lite på den kanalen kedjan och se om problemet e något jag själv skapat med någon inställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är midi samplingar gissar jag... dom har väl ingen rumsklang i filen så att säga, det är väl ett reverb du lägger på efter ?

När jag tänker efter 2 min till så skulle jag faktiskt byta virveln om jag inte tyckte den funka, alternativt kolla lite på den kanalen kedjan och se om problemet e något jag själv skapat med någon inställning.

Nä, byta sampling vill jag inte då det är denna sampling jag vill ha ☺️ Det är både lite reverb på men även rumsmickarna från SD. Samt är bleed på, tycker det låter riktigt skumt när man stänger av dessa.

Här är iaf en version där det jag ville ha bort är borta. Men detta är inte slutet av tråden, jag vill att detta ska bli en spåntråd av hur DU skulle fixa detta i mixen. Om det är annat du reagerar på i trummorna så är du helt fri att säga vad och hur du skulle fixa det.

Låt detta bli en sågfil där alla är välkomna att ge sina tips och trix 🙁

http://www.speedyshare.com/files/19524803/Rockdrums_NP.aif

MVH

Anders

EDIT: Tror många gör sig den otjänsten att de stänger av bleed på kanalerna så det är enbart kick på kick-kanalen. Detta blir i mitt tycke mycket svårare att få till ett trumset som låter enhetligt. För stor separation. Bara förklara vad jag menade med bleed 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hör jag felet. Virveln saknar "pjoing", anslag, rimshot, attack eller nånting. Går den att stämma upp ett snäpp? Testa! Tror det gör sig bra mot den schyssta gitarren.😄

Visst går det och då blir det såhär 😄

http://www.speedyshare.com/files/19525018/Rockdrums_US.aif

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlar det nog mer om tycke o smak men jag skulle nog laddat på med lite mer 666 i virveln.

Nu vet jag inte vad du har för preferenser rent musikmässigt vilket kan vara vilseledande när andra ska tycka till om en teknisk aspekt.. vad jag tror är att du kanske är ute efter ett sound och retar upp dig på virveln.. men kanske av fel orsaker? Men jag kan ju ha fel

Jag jämför känslan jag får av det skitiga gitarrerna och den förväntan jag byggde upp inför trummronas entré, men när virveln kom in och jag försökte höra något "fel" så infann sig inget jag tyckte lät illa eller dåligt.

Något säger mig att det inte är så mycket fel på toppen, kanske att det är överhänget/ambiensen som skvätter lite och kanske så smetar transienterna en aning, men det kan ju vara tycke och smak som sagt, det jag kände spontant var en tyngre virvel, lite mer hård mid.. låten känns super-grotto.. virveln känns mer ( i sammanhanget) som en fjunig fjortis? 😲

Tycke o smak alltså, annars har jag väl inget att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlar det nog mer om tycke o smak men jag skulle nog laddat på med lite mer 666 i virveln.

Nu vet jag inte vad du har för preferenser rent musikmässigt vilket kan vara vilseledande när andra ska tycka till om en teknisk aspekt.. vad jag tror är att du kanske är ute efter ett sound och retar upp dig på virveln.. men kanske av fel orsaker? Men jag kan ju ha fel

Jag jämför känslan jag får av det skitiga gitarrerna och den förväntan jag byggde upp inför trummronas entré, men när virveln kom in och jag försökte höra något "fel" så infann sig inget jag tyckte lät illa eller dåligt.

Något säger mig att det inte är så mycket fel på toppen, kanske att det är överhänget/ambiensen som skvätter lite och kanske så smetar transienterna en aning, men det kan ju vara tycke och smak som sagt, det jag kände spontant var en tyngre virvel, lite mer hård mid.. låten känns super-grotto.. virveln känns mer ( i sammanhanget) som en fjunig fjortis? 🙂

Tycke o smak alltså, annars har jag väl inget att säga.

Detta med "fel" eller "fel" är alltid svårt. Egentligen är det ju aldrig fel eller rätt. Det kan ju bara den som mixar bedöma. Men det jag störde mig på i den virveln som låg till grund va att jag tyckte att det övre mellanregistert/lägre diskanten lät "obalanserat" i frekvenserna. Det ville sticka ut lite väl mycket ibland. Den här ltåen komemr det inte bli något av. JAg kommer använda bakgrunden för att demostrera mesa:n sedan, men mer än så blir det nog inte.

Såhär låter de nu 🙂 Nu hör jag inte längre problemet i diskanten som jag hörde innan och om jag upplevde som ett problem 🙂

http://www.speedyshare.com/files/19553370/Demorock_bas.aif

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde lite experiment. Är trött så det är nog därför jag tycker det lät coolt 😮 Men eftersom jag hade riggar upp gitarrförstärkaren för att spela in gitarr ikväll så körde jag ut virveln till den också och spelade in med en 57:a. Då blev det såhär. Som sagt, tycker det är coolt nu, men är riktigt trött 😄

http://www.speedyshare.com/files/19561741/Demorock_2.aif

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n hade ju glömt att skicka den distade till busscomp. Här är iaf den distrade med i mixen. Den gav ett hörligt sjung tycker jag till virveln. Men jag fck lägga en gate på den för det blev ett j-vla långt sjung 😛

http://www.speedyshare.com/files/19578272/Demorock_3.aif

jaja, ska inte hålla på mer den nu då det inte ska bli någon låt, men lite kul har det varit 🙂 Ska använda bakgrunden sedan för att testa mesa boogie:n när den kommer 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev faktiskt riktigt tufft. Det är en frekvens som resonerar lite fult dock...nånstans mellan 250-300 Hz. Där skulle en dipp på någon dB sitta fint.

Ja, det va ett av problemen faktiskt. Det blev ett j-vla sjung i virveln, och samtidigt ville jag ha den rätt fet i lägre mellanregistret, sådär så att man även känner virveln lite när man drar på volymen. MEn lite EQ och kanske sänka distkanalen en aning skulle funka.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det va ett av problemen faktiskt. Det blev ett j-vla sjung i virveln, och samtidigt ville jag ha den rätt fet i lägre mellanregistret, sådär så att man även känner virveln lite när man drar på volymen. MEn lite EQ och kanske sänka distkanalen en aning skulle funka.

MVH

Anders

Testa även att komprimera lite för att få ner ringet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...