Jump to content
Annons

2 ms Latency via Usb? Möjligt?


MadMacke

Recommended Posts

Heej!

Jag undrar om någon vet ett bra ljudkort/interface (usb) vars latency är superlåg. Jag tänkte köra min synth genom min daw (ableton live) för livebruk där den ska gå igenom 2 eller 3 effekter (inte vst, använder abletons audio effects) och ändå kunna klara sig utan en märkbar fördröjning. Max 5 ms typ.

Nu vet jag att latency är inget universalt , så här kommer mina specs på datorn jag använder.

Macbook

2 Ghz Intel Core 2 Duo

2 gb 1067 mhz ddr3

två usb portar (ingen firewire)

hdd ligger på 5400 rpm

osx 10.6

Som sagt jag kör genom Ableton live, Att fimpa lite på buffern är inga problem, så länge inga cutouts, klicks och annat oönskat förekommer. Det är ju en ganska enkel setup, vi snackar ett stereo spår med delay, eq, reverb och en loopmaskin (looper i live) , eq'n är fast, reverb, delay och loopern sätts på ibland.

Det jag vill är att allt det här ska funka felfritt med minsta möjliga fördröjning , jag vet inte riktigt vad möjligt är. Men min ljudtechskalle säger att det inte är omöjligt, jag vet bara inget kort som levererar det jag vill ha. Som sagt jag har ingen firewire, så usb får det bli.

Några förslag? 😕

Tacksam för svar! Cheeeeers!

/ Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
det är väl bara att välja och vraka, rme är grymt så det är ett bra tips! annars kan du ju köpa ett express firewirekort till macbooken?

Macbooken har ingen plats för Expresscard tyvärr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya MOTU Ultralite mk3 kan köras med USB2.0 så jag tycker det ser intressant ut. Jag har dock inte använt det så jag kan inte säga något om latencyvärden.

Men jag föreslår att du går in i en butik som har kortet hemma, ber om att få plugga in det i din dator och kollar alla värden.

Annars återstår bara RME-kortet som alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...