Jump to content
Annons

Varför ändrar Cubase filerna när jag ändrar tempo?


LejonLeo

Recommended Posts

Jag ska göra en remix på en låt som är inspelad i Cubase utan clicktrack och sålades stämmer inte tempot (120 bpm by default)

För att hitta tempot har jag använt den inbyggda beatcalculatorn och kommit fram till att låten går i 160 bpm (eller halva beroende på hur man räknar) ungefär.

Men när jag ställer in 160 bpm på "fixed mode" eller genom att välja "tempo track" så ändrar sig alla filer och allt låter apa.

Detta sker även om jag limmar ihop alla filer så att allting ligger som långa snygga wav filer över hela tidsaxeln.

Kan man koppla ur denna tidskorrigering av filerna som det innebär att ändra låten från 120 till 160 bpm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag ska göra en remix på en låt som är inspelad i Cubase utan clicktrack och sålades stämmer inte tempot (120 bpm by default)

För att hitta tempot har jag använt den inbyggda beatcalculatorn och kommit fram till att låten går i 160 bpm (eller halva beroende på hur man räknar) ungefär.

Men när jag ställer in 160 bpm på "fixed mode" eller genom att välja "tempo track" så ändrar sig alla filer och allt låter apa.

Detta sker även om jag limmar ihop alla filer så att allting ligger som långa snygga wav filer över hela tidsaxeln.

Kan man koppla ur denna tidskorrigering av filerna som det innebär att ändra låten från 120 till 160 bpm?

Dubbelklicka på audiofilerna och leta efter en orange not högst upp till höger.. Klicka av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Jag antar att slingan är för lång om den annars stämmer i takter och skulle vara rätt längd om den vore i rätt tempo?

Provat att bara ha muspekaren inställd så att du har klockan på den och bara dra i filen så att den ligger rätt, alltså timestretch?

Eller högerklicka på den och välj nåt timestretch-alternativ?

Självklart följer ju alla med om du ändrar tempo, det är väl meningen.

Du ska ju bara ändra en fil och då kan man ju inte ändra det allmänna tempot via tempotrack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...