Jump to content
Annons

Dags för trumset


petkarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag är 15 år och har hållit på med musik sedan jag var mycket liten. Det är mestadels klassiskt piano som har gällt, men på senare år har mitt intresse för att utveckla mig musikaliskt växt enormt.

Har börjat med både akustisk och elektrisk gitarr. Jag vill nu börja spela trummor mer seriöst, och skaffa ett set.

Jag har länge funderat på vilket set jag vill ha.

Jag har kollat runt lite, och hittat lite set som verkar vara intressanta, av märket "PDP". Är detta ett bra märke, av kvalitet? Är det värt att skaffa?

En sak jag kan säga är att jag vill skaffa ett relativt bra set, inget av nybörjarklass, då jag både blir väldigt irriterad på undermåliga instrument, och då jag i framtiden vill använda setet för inspelning.

Ett set jag hittade var detta, PDP x7 : Här, på musikbörsen

Är detta ett bra set? Vad är skillnaden mellan det setet och det här? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=199791 , med tanke på prisskillnaderna, inte finishen... 🙂

Det andra PDP-setet jag hittade, var i Musikbörsens senaste utskick. Det är ett "PDP 805 set med hardware" som kostar 10.490:- (finns på sidan 60 i tidningen)

Vad har ni för kommentarer om detta? Vilket set föreslår ni? Eller är det något helt annat som är lämpligt för mig? Som tidigare sagt vill jag inte ha nybörjarstuff.

Om vi sedan tar cymbaler, vad rekommenderar ni på den fronten? Jag har fått upp ögonen för dessa cymbaler:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=216385

Är det ett bra val? Om inte, varför? Jag har inte hört allt för mycket av dem, och kommer självklart att testa de cymbaler jag tänker skaffa, men det lilla jag hört tycker jag låter helt okej.

Om ni undrar vad jag lyssnar på för musik, och vad jag kommer att spela, så vet jag egentligen inte om det är speciellt relevant, då jag mestadels jammar själv , spelar med någon av mina vänner (och då kan det skilja sig enormt från tillfälle till tillfälle vad jag spelar) eller spelar till någon musik, ( även då kan det variera vad jag spelar till).

Men mestadels gäller progressiv rock, experimentellt och liknande..

Det kan vara band som Muse, The Mars Volta, Kent, Dream Theater, Coldplay, In Flames och annan Death metal, eller kanske till och med Indiemusik.

Jag hoppas på snabba svar, då köpet ligger tätt intill.

Tack på förhand / Patrick

🙂

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå där!

Angående prisskillnaden på de två första seten beror det bara klädseln, det första har wrap, medans det andra är lackat. Har aldrig testat ett PDP, och har knappt hört något bra eller dåligt om dem, men tipset är att om du nu ska punga ut 10 000 kr kan begagnatmarknaden ge dig betydligt mycket bättre. Du bör även ha klart för dig att när du köper shellpack (utan stativ) kommer det gå någon tusing på inköpet av dem också.

Paiste Alpha är inte heller något jag hört ett ord om, men för 6000 kr kan du få riktigt bra grejer på beg.marknaden och troligtvis bättre nya grejer också. De modeller från paiste som jag hört gott om är 2002 och Giant Beat framförallt, men om du gillar experimentellt bör du kanske ta en koll på exempelvis Sabians "HHX-treme", "Fierce" och Meinl:s "X Generation"-prylar. Bra cymbaler till metal är Zildjians "Z custom"-serie och mer allround är Sabian "AAX" och Zildjian "A-custom" och "K-custom". Rekommenderar att lyssna runt på flertalet olika cymbaler.

För övrigt bör du ställa frågan på www.drummersunited.se som är helt truminriktat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Som gammal trumförsäljare rekommenderar jag som oftast nån av de större tillverkarna, dvs INTE East, som är ett OEM-märke, alltså ett noname-trumset som en svensk importör satt ett eget namn på.

Andrahandsvärdet är katastrofalt dåligt. Även om trummorna kan vara ok.

Nä, köp ett Pearl, Tama, Yamaha, PDP, eller så, det finns fantastiskt bra trummor för hyfsat lite pengar.

Just PDP X7 är grymt bra trummor, numera i Lönn, och låter riktigt bra.

Annars skulle jag rekommendera Tama Superstar Hyperdrive, som låter kanon, och dessutom lätta att sätta upp med sina grunda hängpukor. Brukar alltid finnas några kit på Blocket.

Vad gäller cymbaler: Det finns en anledning till att dyra cymbaler är dyra... De låter mycket bättre!

Men begagnat kan man hitta grymma grejer!

Mitt förslag är att leta efter Zildjian A-custom, K, K-Kustom, Sabian AAX eller HHX så är du hemma!

Bäst är ju om du kan ta dig till en välsorterad trumbutik och lyssna lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan kanske få låna tråden lite? Någon som har testat Fenders trumset? De verkar ju billiga och bra. Fast jag kan ju egentligen inget om trummor iofs, köpte just ett Tama Silvestar som jag tycker/tror var prisvärt. Kostade runt 10 000 kr iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...