Jump to content
Annons

Mixing tips


alexfree

Recommended Posts

Tycker att vi ska samla våra tips här hur vi mixrar i låtarna, jag börjar då lite

EQ:ar:

* För att få bort låd effekten i ljuden skär jag några db vid 400Hz

* För att öka närvaro av ett instrument ökar jag några db mellan 2000-5000Hz

* För att få mer "värme" i ett instrument brukar jag ibland ökar några db vid 100Hz

Pan:

* Sång = Direkt i mitten

* Bakgrundssång = antingen höger eller vänster, ibland båda (jag duplicerar sången och lägger ut den ena mycket till höger och den andra mycket till vänster)

* Kompgitarren = ej i mitten, oftast motstående sida av de andra instrumenten

* Bas = Oftast i mitten, men ibland höger eller vänster, beroende på låt

* Trummor = Lite svårt, lite åt sidan av mitten

* Piano/Synt = Ej direkt i mitten, ej samma sida som kompgitarren

Hoppas ni delar med er av era erfarenheter!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag såg ett väldigt användbart tips någonstans (minns inte var) om bas och kick. Jag hade ofta problem med att dom krockade och blev grötiga i mixen. De tog ut varandra, så att säga. Tipset gick ut på att offra en del av kicktrummans lägre register för basen och i stället dra på lite i högre registret för att få fram "klicket" i kicken.

Kicktrumma:

Skär från ca 70Hz och nedåt.

Öka runt 3000Hz

Bas:

Öka runt 80Hz.

Hur mycket db man ska öka eller minska varierar ju med materialet. Det här passar väl främst för rock/metall och i viss mån pop, men det kanske inte är riktigt lika hett för dansmusik då man antagligen vill ha en riktigt tung kick. Då kanske det funkar bättre att helt enkelt vända på hela processen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste ett tips i jag tror det var Computer Music som faktiskt funkar rätt bra för det mesta, nämligen:

Blunda samtidigt som du mixar och kolla inte på några mätare eller nåt sånt, då blir det endast öronen som avgör och man får väldigt sällan någon clipping! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste ett tips i jag tror det var Computer Music som faktiskt funkar rätt bra för det mesta, nämligen:

Blunda samtidigt som du mixar och kolla inte på några mätare eller nåt sånt, då blir det endast öronen som avgör och man får väldigt sällan någon clipping! 🙂

Låter som en bra ide. Men kan bli lite svårt om man inte har "hands on" hårdvara. Ett fatalt sne klick med musen annars i någon plugg kan ju skada hela mixen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller eq, så brukar det i allmänhet bli bättre att dra ner vid frekvensområden som låter sämre, än att förstärka frekvensområden som låter bättre.

Man bör separera instrumenten på olika sätt för att inte allt ska gröta ihop sig och slåss om samma utrymme i mixen.

Använd panorering och eq till detta och se till att olika instrument inte i för stor utsträckning krigar i samma frekvensområden eller på samma placering i stereobilden. Om instrumenten inte separeras, så är det risk att resultatet blir en tjock smet där man inte kan urskilja någonting ordentligt...

Kolla vilka instrument som verkligen behövs!

Testa om instrumentet i fråga tillför något viktigt genom att tysta det och se om arret fortfarande håller. Om det fortfarande låter lika bra, så är det oftast bättre att ta bort det instrument som du tystade. I dessa VSTi-tider, är det vanligt att folk lägger till alldeles för många instrument - och då är det lätt att det blir grötigt, så att det egentliga musikinnehållet försvinner i dimman.

Om du gillar fläskiga syntljud, så tänk på att öronen inte orkar med särskilt många fläskiga ljud samtidigt. Begränsa det till ett eller möjligen två extra feta ljud och låt majoriteten av ljuden vara mer normala - annars blir det bara grötigt, så att man inte kan urskilja alla musikaliska finesser. Lyssna på helheten - inte på de enskilda ljuden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Claes tips och inställning till det hela.

Ett tips som funkar bra för mig är att komprimera och dra ner lite runt 2-300hz, på sången. Ett av de största problemen när man spelar in hemma är just att akustiken lämnar en del att önska och man kan få lite besvärliga bastoner när man mickar upp sång eller instrument. Om man använder men mulitbandskompressor för att hålla nere frekvenserna runt 2-300hz på sången så tycker jag att det låter jämnare än att beskära med eq. Då händer det lätt att sången blir för tunn på vissa ställen (mycket just beroende på dålig akustik).

En annan bra sak man kan göra med Multibandskompressorn är att när man har mickat upp en akustisk gitarr och vill öka närheten och briljansen så komprimerar man den högre diskanten och sedan ökar upp den en bit. Fördelen med att komprimera diskanten är att den inte sen slår igenom på vissa ställen.

En annan sak man bör tänka på är att ge instrumenten olika utrymme i en mix. Inte bara när det gäller frekvenser utan även när det gäller rumsklang. Då håller man sig lättare borta ifrån den där tråkiga "matt-effekten" och kan istället få riktigt djup. (Både helt torra och saker med lite större reverb)

Lyssna på helheten - inte på de enskilda ljuden!

Så sant! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Claes tips och inställning till det hela.

Ett tips som funkar bra för mig är att komprimera och dra ner lite runt 2-300hz, på sången. Ett av de största problemen när man spelar in hemma är just att akustiken lämnar en del att önska och man kan få lite besvärliga bastoner när man mickar upp sång eller instrument. Om man använder men mulitbandskompressor för att hålla nere frekvenserna runt 2-300hz på sången så tycker jag att det låter jämnare än att beskära med eq. Då händer det lätt att sången blir för tunn på vissa ställen (mycket just beroende på dålig akustik).

En annan bra sak man kan göra med Multibandskompressorn är att när man har mickat upp en akustisk gitarr och vill öka närheten och briljansen så komprimerar man den högre diskanten och sedan ökar upp den en bit. Fördelen med att komprimera diskanten är att den inte sen slår igenom på vissa ställen.

En annan sak man bör tänka på är att ge instrumenten olika utrymme i en mix. Inte bara när det gäller frekvenser utan även när det gäller rumsklang. Då håller man sig lättare borta ifrån den där tråkiga "matt-effekten" och kan istället få riktigt djup. (Både helt torra och saker med lite större reverb)

Lyssna på helheten - inte på de enskilda ljuden!

Så sant! 😉

Eftersom många har taskig akustik hemma där de spelar in, så kan det vara en bra idé att titta i denna tabell: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html - så kan man få en idé om var problemfrekvenserna finns för det aktuella rummet.

Ta och mät era rum på längden, bredden och höjden - och kontrollera sedan i tabellen var era egna problemfrekvenser ligger...

Jämna multiplar av våglängden är det man ska hålla koll på - och jag har för mig att det som är värst brukar vara vid frekvensens halva våglängd - alltså i ditt fall, om du behöver dra ner vid ca 300Hz, är det sannolikt att du har något av måtten på rummet till ca 2.2 - 2.3m...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tabell!

alltså i ditt fall, om du behöver dra ner vid ca 300Hz, är det sannolikt att du har något av måtten på rummet till ca 2.2 - 2.3m...

Det stämmer dessutom väldigt bra med vissheten om att jag (precis som säkert många andra) inte har någon dämpning i taket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...