Jump to content
Annons

HJÄLP! SNABBT!


Musiker

Recommended Posts

Hej!

Jag har dubbla OS på min dator (två XP) och jag har mitt arbets OS (som nu ska formateras och installeras om) på den partition som tydligen är aktiv. Det betyder att om jag formaterar den så förvinner starttabellerna (eller vad det nu heter) och mitt musik OS går inte att starta. HJÄLP!!! Hur ska jag göra för att behålla musik OS: et och bara formatera om mitt arbets OS?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Gör backup på allt du vill spara på musikpartitionen (se punkt 2 för anledning).

2. Du äger härmed ingen rätt att stämma mig ifall jag skulle ha fel och allt försvinner.

3. När du installerar om XP med start-CD:n så tänk dig för lite extra, det finns lite val där som avgör vad som formateras om och vad som blir kvar. Det kommer alltid nån kontrollfråga innan man tar bort en hel partition, så se helt enkelt till att inte ta bort din musikpartition.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, starttabellerna ligger bara på den ena, så tar man fel (vilket jag nu gör) så blir OS: et ostartbart.

Är det partitionstabellen du kallar för starttabell? Eller är det den där lilla menyn som dyker upp när man startar datorn (antar att du har en sådan, där du väljer mellan "musik-OS" och "arbets-OS")?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar nog båda 🙂 . Alltså, jag har testat att byta aktiv partition (till musik OS) och då bootade datorn inte alls. Det betyder att musik OS partitionen är beroende av arbets partitionen för att kunna starta. Så hur ska ja kunna formatera utan att rubba partitionstabellen.

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...då vet jag inte riktigt, men min gissning är nog fortfarande alt 3 i postningen innan.

Alltså, det där med partitioner är nog skummare än man tror. När man läser om det verkar det helt självklart, men det visar sig att olika operativsystem har olika sätt att tolka den på, skapar olika koder för sina partitioner, och så finns det primära partitioner och sekundära, och master boot record på hårddisken och sedan en bootsektor på varje partition...

...det värsta var nog en gång när jag skulle ha in Linux på samma HD som Windows. (Detta var för sex-sju år sedan, så det funkar bättre nu, får man hoppas.) Det visade sig att operativsystemen tolkade partitionstabellen olika, och började skriva på samma hårddiskutrymme. Så när jag hade varit inne i Linux och sen bootade Windows, klagade den på att FAT-kopiorna inte var lika. Och motsvarande - Linux klagade på felaktiga "inodes". Så sen dess har jag då aldrig Windows och Linux på samma hårddisk åtminstone.

Med denna anekdot ber jag att få tacka för mig, och gå och sova. (Varför finns det ingen gäspande smiley?)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du verkligen formatera om?

Det brukar annars räcka att radera Windows-katalogen och alla dess underkataloger för att få möjlighet att installera om från scratch...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fixat problemet!

Jag formaterade min arbetspartition. Sen installerade jag Windows XP på den. Man fick dock inte upp bootmenyn, alltså OS: et kände inte av mitt musik-OS. Så, innan hade jag tagit en kopia på filen boot.ini som finns under C: (eller den aktiva partitionen), och sedan ersatte jag den nya boot.ini med den gamla. När jag bootade om datorn kom bootmenyn upp och man kunde återigen starta musik-OS: et. HURRA!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...