Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja !

När jag byggde mitt lilla "hemmastudio-bygge" så köpte jag en Presonus Firebox, som

jag använder för att koppla in midi, audio, eller vad jag nu känner för.

Vad jag förstått så funkar väl fireboxen som ett externt ljudkort ? Alltså ersätter den väl det befintliga ljudkortet

som sitter som original i datorn ?

För fireboxen kopplas ju heller inte in i någon form av ljudingång på ljudkortet i datorn, utan kopplas direkt in i firewiren.

Jag har tidigare spelat in i cubase via audio med min synthesizer och en korg electribe emx-1.

Men nu har jag börjat spela in i Fl-Studio och då använder jag istället min synthesizer för att köra mjukvarusynthar (midi).

Men jag märker att datorn klarar inte av det ? Jag kan lägga in trummor och max en synth innan det börjar knastra och spraka i ljudet.

Jag har provat att höja/sänka latency, men det fortsätter iaf att knastra.

Då började jag fundera " Är det ljudkortet i datorn som är för dåligt ? " Men samtidigt som jag tänker så, så förstår jag inte.

Ljudkortet som sitter i datorn används väl inte äns längre ? Eftersom jag nu använder mig av min firebox som ljudkort ?

Alltså ska väl inte ljudkortet i själva datorn ha någon betydelse ? Och nog ska väl fireboxen klara mer än sådär ?

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel ?

Tacksam för svar ! 😄

Annons
Postat
Tja !

När jag byggde mitt lilla "hemmastudio-bygge" så köpte jag en Presonus Firebox, som

jag använder för att koppla in midi, audio, eller vad jag nu känner för.

Vad jag förstått så funkar väl fireboxen som ett externt ljudkort ? Alltså ersätter den väl det befintliga ljudkortet

som sitter som original i datorn ?

Nja, om du inte uttryckligen avaktiverar det befintliga ljudkortet så kommer du efter att ha kopplat in Firebox:en ha tillgång till två olika ljudkort.

Men nu har jag börjat spela in i Fl-Studio och då använder jag istället min synthesizer för att köra mjukvarusynthar (midi).

Men jag märker att datorn klarar inte av det ? Jag kan lägga in trummor och max en synth innan det börjar knastra och spraka i ljudet.

Jag har provat att höja/sänka latency, men det fortsätter iaf att knastra.

Då började jag fundera " Är det ljudkortet i datorn som är för dåligt ? " Men samtidigt som jag tänker så, så förstår jag inte.

Ljudkortet som sitter i datorn används väl inte äns längre ? Eftersom jag nu använder mig av min firebox som ljudkort ?

Alltså ska väl inte ljudkortet i själva datorn ha någon betydelse ? Och nog ska väl fireboxen klara mer än sådär ?

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel ?

Du kanske inte har ställt in att det är Firebox:en som ska användas. Jag är inte så hemma i FL Studio, men jag skulle rekommendera att du letar efter någonting i stil med Audio Settings / ASIO Driver och ser till att det verkligen är Firebox:en som används och inte ditt gamla inbyggda ljudkort.

Om du har verifierat att det är Firebox-drivrutinen som används och det ändå inte fungerar skulle jag rekommendera att du postar litet mer utförlig information om din dator och vilka latency-inställning som du har provat.

/Nils

Postat

Högtalare/monitorer/hörlurar ska vara kopplade till fireboxen, annars går de garanterat på något annat ljudkort.

Annars kan det vara det gamla hederliga firewireproblemet, att fw-kretsarna i datorn inte fungerar allt för väl med ditt ljudkort. I sånna fall blir du tvungen att köpa ett nytt fw-kort, på pci om du har stationär dator, expresscard om det är bärbar. Då ska du leta efter ett kort baserat på TI-kretsar.

Postat

Fireboxen är aktiverad och det är den som är inställd på att användas, och mitt andra

ljudkort används inte i överhuvudtaget till något på datorn längre.

Monitorerna och hörlurarna är också kopplade till fireboxen precis som det ska.

Datorn jag använder mig av är en HP Pavilion D4000, om det säger nått, den har förstås några år på nacken.

Datorns system om jag kollar i dxdiag är:

Processor: Intel® Pentium® 4 CPU 3.40 GHz (2 CPUs).

Minne: 1024 MB RAM

Och sen använder jag alltså Fireboxen som ljudkort genom firewire.

I Fl-Studio så är det i Audio " Presonus Firebox ASIO " som används.

Och jag har testat att höja och sänka latency från 1.5 ms till 25.0 ms.

Ingen visar någon större skillnad, förutom att 1.5 ms inte är äns hörbart, alltså ENDAST

sprakar, men det är iofs inte så konstigt.

Vet inte om detta är mycket till hjälp...

Postat (redigerat)

Som Fertan säger kan det vara Firewire-kretsarna som är inkompatibla. När jag byggde ihop min dator läste jag också att det fanns prestandaproblem med moderkort med nForce4-chipset. Av Presonus FAQ om hårdvaruproblem relaterade till Firebox att döma så verkar det som om det kan bli extra stora problem om man har både fel chipset och inkompatibla Firewire-kretsar. Själv skaffade jag medvetet ett nForce3-moderkort av just den anledningen.

Här finns litet länkar och tips (en M-Audio-sida, men det mesta gäller generellt för firewire-ljudkort).

Har förresten för mig att Presonus är ganska snabba på att svara, så om du inte hittar mer specifik information på deras forum så kan du prova att ställa en fråga där också och posta dina datorspecificationer. Hoppas att det löser sig.

Din dator bör ju absolut räcka till och inte börja staka sig så här fort. Jag skulle dock rekommendera att inte använda latency under 6 ms om du inte har något speciellt behov av det. Det är ju ändå så att du, på grund av ljudets hastighet, förlorar 1 ms för varje 34 cm som du förflyttar dig bort från högtalarna. De där sista millisekundernas latency bidrar mest till att dramatiskt tynga ned processorn, med marginella vinster för upplevelsen.

Redigerat av nilsL
Postat
Som Fertan säger kan det vara Firewire-kretsarna som är inkompatibla. När jag byggde ihop min dator läste jag också att det fanns prestandaproblem med moderkort med nForce4-chipset. Av Presonus FAQ om hårdvaruproblem relaterade till Firebox att döma så verkar det som om det kan bli extra stora problem om man har både fel chipset och inkompatibla Firewire-kretsar. Själv skaffade jag medvetet ett nForce3-moderkort av just den anledningen.

Här finns litet länkar och tips (en M-Audio-sida, men det mesta gäller generellt för firewire-ljudkort).

Har förresten för mig att Presonus är ganska snabba på att svara, så om du inte hittar mer specifik information på deras forum så kan du prova att ställa en fråga där också och posta dina datorspecificationer. Hoppas att det löser sig.

Din dator bör ju absolut räcka till och inte börja staka sig så här fort. Jag skulle dock rekommendera att inte använda latency under 6 ms om du inte har något speciellt behov av det. Det är ju ändå så att du, på grund av ljudets hastighet, förlorar 1 ms för varje 34 cm som du förflyttar dig bort från högtalarna. De där sista millisekundernas latency bidrar mest till att dramatiskt tynga ned processorn, med marginella vinster för upplevelsen.

Okej !

Har du någon aning om hur man kan kolla ifall man har ett moderkort med nForce4-chipset ?

Tankafet hem ett program som heter Everest Home Edition, som kan se det mesta som finns i datorn och vad det heter.

Men jag kan inte hitta någonting om nForce ?

Postat
Datorn jag använder mig av är en HP Pavilion D4000, om det säger nått

D4000 är en serie datorer, inte en specifik modell. Dvs. en D4000-dator kan ha en AMD-processor och nForce 520 och en annan D4000-variant ha Intel-processor och Intel 915 chipset.

Postat

Du har väl kollat så att du håller dej under 1 gig i minnesutnyttjandet,

går du över det så börjar datorn "page:a" ut ram-minne

till hårddisken och du får problem. Kika i aktivitetshanteraren.

Postat
Okej !

Har du någon aning om hur man kan kolla ifall man har ett moderkort med nForce4-chipset ?

Tankafet hem ett program som heter Everest Home Edition, som kan se det mesta som finns i datorn och vad det heter.

Men jag kan inte hitta någonting om nForce ?

Om det programmet presenterar namnet på ditt moderkort ("motherboard") så bör det bara vara att kolla upp det på internet sedan.

Det kan förresten vara bra att veta att den tekniska benämningen på Firewire är IEEE1394, så om du får upp någon IEEE1394-enhet så kan du ju kolla vilket märke det (t ex. VIA, eller Texas Instruments - TI).

Det går att se en hel del i windows enhetshanterare också (högerklick på "min dator" på skrivbordet -> hårdvara -> enhetshanteraren).

Postat

Oh, justja, glöm inte att se till att ditt BIOS är uppdaterat till senaste version också, kan fixa mycket.

Nu när vi är inne på enhetshanteraren... Gå in på Visa > Resurser efter typ, sedan klickar du upp Avbrottsbegäran(IRQ) och ser om Fireboxen delar med något annat. Gör den det så kan det vara problemet! Har du ett FW-pci-kort så kan du prova att byta pci-plats och se om det tilldelats en annan IRQ där den får vara i fred. Sitter FW-porten på moderkortet är det desto knepigare.

Postat (redigerat)

Tack för svaren !

Vad jag kommit fram till, så är namnet på mitt moderkort: Asus PTGD1-LA (Puffer2)

Och chipset: Intel Grantsdale i915P

Edit:

Är det föresten någon som vet hur man uppdaterar BIOS ? Tänkte prova det också precis som Fertan säger.

Redigerat av JoinAS
Postat

Hej, Hade samma problem på min firebox men hittade inställningen som löste mitt problem.

Om man kör Firebox control panel som följer med installationen så lägger den en ikon i verktygsfältet

längst ner till höger i windows. Högerklicka där och välj om du har low, medium eller high prestanda på din cpu.

Postat (redigerat)

Testade det, men det funkade tyvärr inte :/... Du gjorde inga andra inställningar ?

Edit:

Frågar igen: Är det någon som vet hur man uppdaterar BIOS ? Tacksam för svar.

Redigerat av JoinAS

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.