Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag använder Cubase AI4 med en Yamaha KX8 och har stött på ett irriterande problem:

Synten är kopplad till datorn via USB-kabel och när Cubase är öppet får jag ljud i datorn när jag spelar på tangenterna så jag antar att drivrutinerna fungerar. Men, vissa tangenter på pianot "styr "datorn så när jag trycker på en av C tangenterna så kommer det upp en dialogruta med "spara som" ,en annan tangent ger plötsligt en annan dialogruta osv. KX8 är ju designad för att kunna styra delar av Cubase från synten men kanske inte på detta sätt:) Var ändrar jag dessa inställningar, någon som vet?

Annons
Postat
Jag använder Cubase AI4 med en Yamaha KX8 och har stött på ett irriterande problem:

Synten är kopplad till datorn via USB-kabel och när Cubase är öppet får jag ljud i datorn när jag spelar på tangenterna så jag antar att drivrutinerna fungerar. Men, vissa tangenter på pianot "styr "datorn så när jag trycker på en av C tangenterna så kommer det upp en dialogruta med "spara som" ,en annan tangent ger plötsligt en annan dialogruta osv. KX8 är ju designad för att kunna styra delar av Cubase från synten men kanske inte på detta sätt:) Var ändrar jag dessa inställningar, någon som vet?

Har du läst manualen angående detta?Jag laddade hem en manual för KX88 / 76 och läste något om att dessa keyboards har 3 olika modes Play, PA, CA-mode som man använder beroende på vad man ska göra.

Vad jag förstod av det jag lästa använder man PA mode för att ändra datavärden, så det kanske är så enkelt att du är i "fel" mode när ditt problem uppstår?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.