Jump to content
Annons

Köpa stationär Dator till musik.


grymt71

Recommended Posts

Hej. Jag har ögnat igenom ett antal inlägg och hittat en hel del info, inte minst om vilka delar man bör köpa när man bygger en dator själv. Jag är intresserad av att köpa en färdigbyggd pc, stationär för ca 10 000kr. Frost, Fors och Racktone verkar ju vara alldeles extra bra (är de bra?) och har någon någon erfarenhet av de burkarna så vore jag mer en tacksam ifall ni kunde dela den med mig. Helst av allt skulle jag vilja köpa en sk vanlig burk ute i handeln med bra kapacitet och pris tex en Dell studio xps eller liknande. Så ni som kan och vet, hjälp mig och finna en burk med bra prestanda, lite problem och som inte låter för högt.

Jag kommer köra med cubase5 och undrar vilket operativsystem man bör köra med windows 7, vista eller xp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte köpa en mac?

Nya iMac för 11.495 kr

# 3.06GHz Intel Core 2 Duo

# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

# 500GB Serial ATA Drive

# NVIDIA GeForce 9400M

# Apple Wireless Keyboard (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

# 8x double-layer SuperDrive

# Apple Magic Mouse

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa en mac?

Nya iMac för 11.495 kr

Jo, för att den inte går att uppgradera med t ex fler hårddiskar (interna = snabbast) sant att man inte kan använda riktiga ljudkort (interna = snabbast) eller andra roliga PCI-kort som t ex UAD. Dessutom känns det lite korkat att inte köpa en fyrkärnig stationär dator i dagsläget…

..men kanske framförallt eftersom trådskaparen efterfrågade PC. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard: Det finns en anledning till varför Apple är ledande inom branschen.

Gilbert: På en iMac kan du få upp till 2 TB hårddisk, ser ingen anledning till att stoppa in mer, då interna är risky. (Speciellt på PC som tenderar att krascha stup i kvarten.)

Och till ts, Cubase finns även till Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: På en iMac kan du få upp till 2 TB hårddisk, ser ingen anledning till att stoppa in mer, då interna är risky. (Speciellt på PC som tenderar att krascha stup i kvarten.)

Ett ogenomtänkt och grundlöst antagande. Tror du Apple använder andra diskar än PC-världen? Risken för HD-krasch är större i ett trångt, dåligt ventilerat utrymme (iMac).

I en DAW vill man ha flera diskar (och helst interna då prestandan är högre än externa då man slipper gå via FW) för att sprida ut lasten mellan audiospår och samplingar.

Alltså; En riktig stationär dator (PC eller Mac Pro) kommer alltid att vara det bästa för tung musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många, mestadels i diverse hemmastudios. Dock har jag aldrig sett en PC i en "professionell studio".

Och, av erfarenhet vet jag att en iMac räcker väldigt långt. + Den är stilren. +Du slipper en ful och plastig burk ståendes på golvet.

Jag äger själv inte en iMac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad du vill om (Mac Vs. Pc) HD-krasch, men jag har aldrig under mina 3 år som Mac-användare råkat ut för en HD-krasch. Likadant med bekanta som använder Mac.

Dock hade jag ständiga problem med diverse PC-maskiner. HD-krascher, allmänt strul och så vidare.

Men som sagt, vill enbart erbjuda ts information/tips inför köp. Hjälp honom istället för att diskutera irrelevanta saker med mig. Både du och jag har ju helt klart olikt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Alltså; En riktig stationär dator (PC eller Mac Pro) kommer alltid att vara det bästa för tung musikproduktion."

För 10.00 :- får du inte någon riktigt bra stationär dator som kan användas vid tung musikproduktion. Det är ytterst tveksamt, med tanke på att han letar efter en ny PC.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
[...]Jag är intresserad av att köpa en färdigbyggd pc, stationär för ca 10 000kr.[...]
Varför inte köpa en mac?

Nya iMac för 11.495 kr

[...]

[...]Det måhända att jag har missuppfattat vitsen med allting.

Allting vet jag inte men att föreslå en mac för 11.495 kr när han frågar efter en PC för ca 10.000 kr känns 😛😆 typ.

Att en PC skulle krångla mer än en mac är bara skitsnack, det handlar bara om hur man använder datorn. Alla jag har pratat med inom studiobranchen säger att mac var bättre -typ i slutet av 80-talet och att många därför började köra det då och fortfarande gör det eftersom dom är vana med miljön även om det i dagsläget går lika bra att jobba med en PC. och jag har sett PC-maskiner i ett antal professionella studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
"Alltså; En riktig stationär dator (PC eller Mac Pro) kommer alltid att vara det bästa för tung musikproduktion."

För 10.00 :- får du inte någon riktigt bra stationär dator som kan användas vid tung musikproduktion. Det är ytterst tveksamt, med tanke på att han letar efter en ny PC.

Om du köper en PC för 10.000:- (inte 10.00 😛) får du iaf bra mycket mer prestanda än den iMacen du specade tidigare. Bygger du dessutom själv (vilket ts iofs inte tänkte göra) får du ett riktigt kraftpaket för dom pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska även tillägga att, ts bad om hjälp och jag anser att man ska tillhandagå information/tips utifrån egna erfarenheter. Det måhända att jag har missuppfattat vitsen med allting.

Ja från början till slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
"Alltså; En riktig stationär dator (PC eller Mac Pro) kommer alltid att vara det bästa för tung musikproduktion."

För 10.00 :- får du inte någon riktigt bra stationär dator som kan användas vid tung musikproduktion. Det är ytterst tveksamt, med tanke på att han letar efter en ny PC.

Det är ytterst tveksamt att du vet vad du snackar om. Nu var det råd om bra pc han efterfrågade och inte ditt och många, och många andras här på forumet, mac-är-bättre-än-pc-snack han ville höra något om. Det finns redan gott om trådar där såna du som du förstör dem med snack om köp mac istället. Den här tråden kommer snart till största delen ändå förflyttas till mac vs pc-tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ber er redan nu att detta inte blir en tråd MAC vs PC. Eller MAC vs PC, prestanda för pengarna osv. Det har andra trådar avhandlat.

MVH

Anders

Ja som som du ser Anders är det redan försent. Det är redan försent när en tråd är skapad när någon frågar om köp av pc. Det räcker för att väcka minst en av alla mac-är-bättre-än-pc-snubbarna som genast rekommenderar köp en mac istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ser inget fel med att föreslå en produkt? Det var inte jag, utan ni som startade diskussionen. 😛

Om någon vill ha råd om pc så vill de inte ha råd om mac. Hur svårt är det att fatta? Om trådskaparen velat ha en mac så hade han frågat om mac och inget annat. Och nu försöker du skylla på oss andra? Du är bara för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hej. Jag har ögnat igenom ett antal inlägg och hittat en hel del info, inte minst om vilka delar man bör köpa när man bygger en dator själv. Jag är intresserad av att köpa en färdigbyggd pc, stationär för ca 10 000kr. Frost, Fors och Racktone verkar ju vara alldeles extra bra (är de bra?) och har någon någon erfarenhet av de burkarna så vore jag mer en tacksam ifall ni kunde dela den med mig. Helst av allt skulle jag vilja köpa en sk vanlig burk ute i handeln med bra kapacitet och pris tex en Dell studio xps eller liknande. Så ni som kan och vet, hjälp mig och finna en burk med bra prestanda, lite problem och som inte låter för högt.

Jag kommer köra med cubase5 och undrar vilket operativsystem man bör köra med windows 7, vista eller xp?

Det luriga med studiodatorer är som du märkt att olika hårdvara inte alltid fungerar så bra med varandra. Frost, Racktone och liknande är speciellt utvald hårdvara som fungerar bra tillsammans. Det är smidigt om man inte vet vilken hårdvara som fungerar bra, men kostar ju mer än t.ex. en Dell eller om man bygger själv.

Det bästa vore om du kunde prova en dator före köp eller kolla med nån som har en precis likadan. Läs på vilka chipset som är bra och försök hitta en modell med rätt chipset.

Om någon vill ha råd om pc så vill de inte ha råd om mac. Hur svårt är det att fatta? Om trådskaparen velat ha en mac så hade han frågat om mac och inget annat. Och nu försöker du skylla på oss andra? Du är bara för mycket.

Håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa om man vill ha en specifik dator är att bygga ihop den själv, det kräver lite handlag med stjärnmejsel mm men det är inte så värst svårt.

För tunga applikationer såsom DAW kan det även vara idé att satsa på någon typ av RAID av hårddiskarna eftersom två diskar kan jobba snabbare än en och även mer felsäkert.

En liten udda detalj med DAWs är ju att den inte behöver så kraftiga grafikkort, men gärna snabba hårddiskar och mycket minne.

Det finns även mycket lätthanterliga vattenkylningar idag vilket avsevärt sänker ljudnivån på datorn - bra i studiosammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...