Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, skulle vilja ge ut min minimal techno/tech house nu eftersom jag börjar tycka att det lÄter riktigt bra.

Jag Àr redan typ beredd pÄ att bli dödad i och med den trÄden som kommer fÄ mig att framstÄ som 12 Är och riktigt naiv men whatever.

Tips?

Kresh

Annons
Postat

Skicka in dina lÄtar för professionel mastring och ta kontakt med ett distributionsförlag som kan fÄ upp dina grejer pÄ itunes, spotify och alla andra stÀllen de sÀljer musik pÄ elektroniskt som de har kontrakt med. De kan sÀkert hjÀlpa dig att trycka upp ett par hundra ex av din demo om du vill det, men tryck inte upp för mÄnga som mÄnga gör och fÄr grejerna liggandes. Det brukar oftast fungera sÄ att du betalar nÄn tusenlapp i grundavgift och sedan ett par hundra per lÄt eller sÄ. Albumart kan vara bra att ordna ocksÄ!

Postat

Sen finns ju alltid möjligheten att ge ut den gratis via nÄgot nÀtbolag, om man vill. Det kan vara ett sÀtt att fÄ ut sitt namn till en bredare skara.

Postat
Tjena, skulle vilja ge ut min minimal techno/tech house nu eftersom jag börjar tycka att det lÄter riktigt bra.

Jag Àr redan typ beredd pÄ att bli dödad i och med den trÄden som kommer fÄ mig att framstÄ som 12 Är och riktigt naiv men whatever.

Tips?

Kresh

Det Àr ju bara att börja skicka ut lÄtarna till bolag dÄ...

Leta efter labels pÄ tex myspace eller beatport, ta reda pÄ demo adressen och skicka...

Lycka till!

Postat

Du kan ju ocksÄ skicka lÄten/lÄtarna till olika DJ's och hoppas de kan spela de under sina spelningar eller radioshower upp fÄ lite publicitet.

Postat (redigerat)

Tips?

Om du vill komma ut som artist/dj etc mÄste du jobba för det.Finns nÀstan inga skivbolag som vill satsa pÄ en helt fÀrsk artist utan rutin och erfarenhet.

SÄ försök att fixa gigs , spela in lÄtar med andra ( co-writes ) , gör remixer pÄ andras lÄtar etc etc etc för att skapa dig sjÀlv ett namn och varumÀrke.

Du kan Àven kolla upp Musichelp.se Dom kan lÀgga upp dina lÄtar pÄ i stort sett alla webbutiker MEN

det kommer att göra liten nytta om folk inte vet att du finns dÀr.

SÄ fixa till din myspace sÄ att den ser mer proffesionell ut.Fixa till lÄtarna du har dÀr, dom e riktigt inte i samma klass som annat man hör.

Fixa spelningar,Co-writes,Remix jobb,Börja skapa dig sjÀlv ett namn m.m m.m.

Det Àr en lÄng uppförsbacke men kan i slutÀndan för vissa vara vÀrt det.

Och som det sagt lÀgg upp en eller tvÄ lÄtar pÄ alla forum och sidor du kan tÀnka dig , nÀtradiokanaler , radiokanaler etc etc för att sprida din musik till en större skara.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Wow, tack för alla tips! 😉

Och hur fungerar det hÀr med att starta eget? Det tipset har jag fÄtt, och hur mycket dyrare blir det om man trycker vinyl till exempel?

Tack 😄

Kresh

Postat (redigerat)
Om du vill komma ut som artist/dj etc mÄste du jobba för det.Finns nÀstan inga skivbolag som vill satsa pÄ en helt fÀrsk artist utan rutin och erfarenhet.[...]

Fast nÀr det gÀller elektronisk dansmusik och mp3-slÀpp sÄ kan det rÀcka med att man som fÀrsking har en enda stark lÄt. Som jag fattat det Àr det ÀndÄ vanligast att man sajnar lÄt för lÄt, istÀllet för att man ger bort rÀttigheterna för all sin musik x Är framÄt. Sen kan man kanske inte rÀkna med en massa intÀkter och promotion, men det kan vara en bra start iallafall.

EDIT: ...och att lÀgga ut pengar pÄ Mastring och fysiska demoskivor tycker jag verkar overkill. Mixa sÄ bra det gÄr och skicka ivÀg mp3:an till lite olika labels istÀllet.

Redigerat av jarlo
Postat
Wow, tack för alla tips! 😄

Och hur fungerar det hÀr med att starta eget? Det tipset har jag fÄtt, och hur mycket dyrare blir det om man trycker vinyl till exempel?

Tack 🙂

Kresh

En vinyltolva till bra pris gÄr runt pÄ 300 sÄlda ex. Tillverkningskostnad för 500 whitelabels i discobags Àr cirka tio tusen spÀnn.

Att sÀlja 300 tolvor idag dÀremot, det Àr nÀst intill omöjligt om man inte redan har ett namn - och har du ingen distributör Àr det inte att tÀnka pÄ alls.

Du tycker du Àr tillrÀckligt bra för att slÀppa? Ok, men tycker nÄgon annan det ocksÄ? Det Àr vad allt handlar om.

Klart att du kan lÀgga upp dina lÄtar pÄ nÄn sÄn dÀr tunecore-grej och sÀlja tre downloads till en utvecklingsstörd amerikan som snott pappas kontokort och rÄkat trycka BUY nÄgra gÄnger just framför din lÄt, men Àr det vad du egentligen vill?

Postat
Skicka in dina lÄtar för professionel mastring och ta kontakt med ett distributionsförlag som kan fÄ upp dina grejer pÄ itunes, spotify och alla andra stÀllen de sÀljer musik pÄ elektroniskt som de har kontrakt med. De kan sÀkert hjÀlpa dig att trycka upp ett par hundra ex av din demo om du vill det, men tryck inte upp för mÄnga som mÄnga gör och fÄr grejerna liggandes. Det brukar oftast fungera sÄ att du betalar nÄn tusenlapp i grundavgift och sedan ett par hundra per lÄt eller sÄ. Albumart kan vara bra att ordna ocksÄ!

Varför betala för att fÄ lÄten mastrad? Han sa ju nyss att det lÀt bra, dÄ kan han sÀkert mastra sjÀlv?

Nu för tiden sÄ finns det ju bolag som mastrar Ät en, tamken Àr god men först och frÀmst borde han se över om detta verkligen Àr nödvÀndingt.

Postat
Om du vill komma ut som artist/dj etc mÄste du jobba för det.Finns nÀstan inga skivbolag som vill satsa pÄ en helt fÀrsk artist utan rutin och erfarenhet.

SÄ försök att fixa gigs , spela in lÄtar med andra ( co-writes ) , gör remixer pÄ andras lÄtar etc etc etc för att skapa dig sjÀlv ett namn och varumÀrke.

HÄller inte riktigt med, har du en riktigt bra lÄt sÄ kommer du att bli signad... dÀremot kan det vara svÄrare att fÄ remix jobb som okÀnd artist

Varför betala för att fÄ lÄten mastrad? Han sa ju nyss att det lÀt bra, dÄ kan han sÀkert mastra sjÀlv?

Nu för tiden sÄ finns det ju bolag som mastrar Ät en, tamken Àr god men först och frÀmst borde han se över om detta verkligen Àr nödvÀndingt.

HÄller med, Àr lÄten tillrÀckligt bra sÄ kommer bolaget vilja satsa pÄ dig.... och dÄ kommer du att fÄ lÄtarna masterade professionellt

Postat

lyssnade pÄ produktionerna och lÄter som vilken fl-studio ungdomsproducent som helst. Dessa lÄtar saknar enligt mig huvud idén med det som har med house/trance att göra... ATT MAN KAN DANSA TILL DET. fÄr beklaga den hÄrda kritiken absolut inget illa menat. jag ser ingen som helst idé att trycka upp dessa lÄtar pÄ en ep och Ànnu mindre pÄ vinyl dÄ du troligen kommer att kasta dessa pengarna i skön. Det jag tycker du ska göra dÀremot Àr att signa för recordunion eller zimbalam och skapa en digital ep som du sen ser till ska hamna pÄ spotify eller liknande. Finns ingen idé att lÀgga ut lÄtarna pÄ itunes etc

Postat

hÄller helt med nattvaktaren hÀr. det kÀnns dessutom som om du gör det lite svÄrt för dig. egentligen e det inte speciellt komplicerad. do as...

1. gör den musik du vill göra.

2. kolla liknande proddar & vilka labels sÄnt slÀpps pÄ

3. skicka demos till de bolagen

de kommer sedan att slÀppa skiten förutsatt att du hÄller bra nivÄ. de kommer Àven att göra allt det du inte kan. AlltsÄ skicka ut lÄten pÄ promo till "rÀtt" artister, fÄ den spelad pÄ klubbar etc, vÀlja distributionsmetod etc. Och hÀr Àr ju en tummregel att du fÄr vad du förtjÀnar. idag kan nÀmligen alla bli signade pÄ nÄtt litet obskyrt bolag som eghentligen inte innebÀr mer Àn att en 12-Äring utan nÄn som helst erfarenhet "startar label" och med nöd fÄr ut musiken pÄ beatport. hur mÄnga tror du bnÄnsin fÄr reda pÄ det "slÀppet"? Andra sidan, som e bra mycket svÄrare, Àr att hamna hos ett av de stora dansbolagen som vet hur man fÄr ut skiten och faktiskt lÀgger lite krut p sina slÀpp. Men det förutsÀtter att du e bra nog. SÄ testa o se om du fÄr svar frÄn olika labels. Av dömma pÄ det jag lyssnade pÄ tror jag det tyvÀrr kan bli svÄrt att hamna hos mÄnga andra Àn 12-Äringens bolag.

Att hÄlla pÄ och trycka upp en egen 12a e för mig helt obegripligt. Du kommer slÀnga 10 lök i sjön och sitta pÄ ett par kartonger plast som ingen vill ha. Hade du tÀnkt att sÀlja dem pÄ gator & torg lr?

Menar inte att lÄta barsk, men det verkar ha gÄtt nÄtt sorts troll i att alla ska slÀppa skivor och letar efter nÄn sorts genvÀg. Du kommer komma dit tids nog. NÀr du har lÄtarna som krÀvs. work work work.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.