JakeEK Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 Jag ska snart köpa mig en macdator och logic 9. Jag undrar vad det är för skillnad på det olika logic versionerna: Express, studio och pro(om det finns). Jag vill kunna spela in allt från singer/songwriter och fusion till techno och hårdrock. Är det mycket som inte går att göra i express versionen? Tack för svar!
Pesek Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 (redigerat) Logic Express 9 Vs. Logic Pro 9 While Logic Express 9 does include many features found in Logic Pro 9, there are obviously some differences between the two DAWs. Priced at $499 USD, Logic Pro 9 is more than double the cost of Logic Express 9. The price difference reflects all the extra options, content and other audio software not included in the Logic Express 9 DAW. For example, Logic Express 9 does not allow for Pro Tools TDM support or mixing in surround sound. Nor does it include some of the premium softsynths or plug-ins like Space Designer, Delay Designer and Sculpture. While Logic Express 9 does include more than 1200 loops, this sound library pales in comparison to the massive Jam Pack sound libraries (20,000+ loops) included in the Logic 9 Studio bundle. Logic Express 9 also does not include Soundtrack Pro 3, WaveBurner, MainStage2 or the other audio production utilities that are found in Logic Studio 9. Personligen skulle jag satsat på Studio paketet direkt. Jag gjorde så själv när jag gick över från pc till mac och skulle köpa Logic. Ångrar mig inte en sekund och jag lär mig nya saker hela tiden i programmet(suttit med det i snart 1,5år). Redigerat 1 november 2009 av Pesek
djbolton Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Logic Express 9 Vs. Logic Pro 9 While Logic Express 9 does include many features found in Logic Pro 9, there are obviously some differences between the two DAWs. Priced at $499 USD, Logic Pro 9 is more than double the cost of Logic Express 9. The price difference reflects all the extra options, content and other audio software not included in the Logic Express 9 DAW. For example, Logic Express 9 does not allow for Pro Tools TDM support or mixing in surround sound. Nor does it include some of the premium softsynths or plug-ins like Space Designer, Delay Designer and Sculpture. While Logic Express 9 does include more than 1200 loops, this sound library pales in comparison to the massive Jam Pack sound libraries (20,000+ loops) included in the Logic 9 Studio bundle. Logic Express 9 also does not include Soundtrack Pro 3, WaveBurner, MainStage2 or the other audio production utilities that are found in Logic Studio 9. Jag hade Logic express 7:an hemma förut och Logic pro 8 i studion. Det fungerade helt ok att spela in demos och sådant i express, men mixa skulle jag inte vilja göra (i alla fall inte om man har arbetat med Logic Pro). Nu kör jag Logic pro 9 hemma och är jättenöjd, värt varenda spänn!!!
spass Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 (redigerat) logic pro kan man inte köpa separat utan det ingår i studio skillnaderna mellan själva programmet är inte stora men kan vara viktiga jag förstår inte varför det skulle vara sämre att mixa i express då det mesta är samma däremot saknas det ett riktigt bra reverb i express och man kan ju inte mixa i surround men de flesta behöver ju inte det den största skillnaden är alltså de övriga programmen och samplingarna som medföljer Logic Studio also includes these instruments:Sculpture - physical modelling synth EVB3 - Hammond B3 organ EVP88 - Rhodes/Wurlitzer electric piano EVD6 - Hohner Clavinet Also included are: - 30+ GB of additional sample library - MainStage - a live performance tool - WaveBurner - a CD editing/mastering app - SoundTrack Pro - an audio editing utility that can be "integrated" with Logic - Impulse Response Utility - a tool that allows you to create your own Space Designer reverbs - Compressor - a utility that facilitates delivery of audio/video in virtually any format - Apple Loops Utility/QuickTime Pro Logic Pro also supports surround audio/mixing and use of Pro Tools hardware. Express does not. If none of these are of use to you, then Express will probably meet your needs. You always have the option of buying Express and updating later on, if you need/want/can afford to. Redigerat 2 november 2009 av spass
Pesek Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 tack! vad kostar Studio/pro 9? Nu är du väl lite väl lat va? Så svårt är det inte att ta reda på det. Men visst: http://www.apple.com/se/logicstudio/
djbolton Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 logic pro kan man inte köpa separat utan det ingår i studioskillnaderna mellan själva programmet är inte stora men kan vara viktiga jag förstår inte varför det skulle vara sämre att mixa i express då det mesta är samma däremot saknas det ett riktigt bra reverb i express och man kan ju inte mixa i surround men de flesta behöver ju inte det den största skillnaden är alltså de övriga programmen och samplingarna som medföljer Jag menade inte att det inte går bra att mixa i express, men när man vant sig vid pro vill man inte det. En sak som sällan diskuteras är att pluggarna har flera parametrar som går att styra i proversionen. Bara den detaljen var orsak nog för mig att uppdatera till pro9 när jag köpte mackbook pro:n. Men jag förstår naturligtvis att det sist och slutligen är en ekonomisk fråga; express är prisvärt, men jag tycker att pro är ännu mer prisvärt, fast bara om man har råd 😕 /Johan
skogsmulle101 Postat 8 februari 2011 Postat 8 februari 2011 Hur är det med ambient drumnbass techno i Logic 8. Har kommit över en licens nämligen, men har den inte än. Lite dåligt med info om vad man kan göra med Logic. Har kört reason, men vill inte ha fler program, räcker med ett.
Piccazzo Postat 8 februari 2011 Postat 8 februari 2011 Hur är det med ambient drumnbass techno i Logic 8. Har kommit över en licens nämligen, men har den inte än. Lite dåligt med info om vad man kan göra med Logic. Tyvärr , men det går inte att göra Ambient/Drumnbass eller Techno i logic och framför allt inte ambientdrumnbasstechno. Det är mest för kommersiellt musik och skivinspelningar typ Rock, Klassisk musik , Filmmusik , Toplistan och liknande genrer , Ja i stort sett allt som går att spela i radio eller på internet. Jag skulle stanna kvar å köra Reason om jag vore du.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.