Jump to content
Annons

bra externt ljudkort för under 2000kr


olagitarr

Recommended Posts

Men hur kan du och många med dig vara övertygad om att ljudet i vår anläggning är dåligt? Att det kan bli bättre har jag aldrig ifrågasatt, det kan alltid bli bättre ljud, men att det är dåligt nu...?

Har monitorerna någon betydelse kanske?

Ljudet i anläggningen är kanske inte dåligt, men ljudet på gitarren låter sämre än den är tänkt att låta, med ett tunnare ljud.

Monitorerna spelar ingen roll alls i detta sammanhang, utan det handlar om att impedansanpassning mellan gitarrmickarna och ingången är felaktig.

Det låter som sagt även om det är fel impedans, men det låter klart sämre än det borde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Ljudet i anläggningen är kanske inte dåligt, men ljudet på gitarren låter sämre än den är tänkt att låta, med ett tunnare ljud.

Monitorerna spelar ingen roll alls i detta sammanhang, utan det handlar om att impedansanpassning mellan gitarrmickarna och ingången är felaktig.

Det låter som sagt även om det är fel impedans, men det låter klart sämre än det borde.

Ja det är ju en glad överraskning eftersom vi ofta fått höra att vi har kanonljud! Då ska jag införskaffa en line box. Fan vad roligt. Tips på någon sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag har inte fått något rakt svar att det går hela tiden manssa line box och ja och nej och så, har inte lust att slösa bort 1600kr. men hur vet du vad jag har för förstärkare (du kanske har läst det tidigare i tråden) men har du läst i manualen eller hur vet du att det fungerar som en line out?

jag har gett dig ett rakt svar minst fyra gånger i denna tråd

läs den igen och fråga vad du inte förstår

jag skrivet ofta otydligt så förlåt

men tråden handlar om flera olika saker så därför kanske du blandar ihop svaren och blir förvirrad

line box ska användas om man ska koppla in gitarren i en mikingång om det inte finns en instrumentingång

en instrumentingång hi-z är inte samma sak som en line in men båda använder sig oftast av vanliga telekablar

eller om man har en förstärkare eller annan effekt med en lineutgång då kan man koppla den in i en line in

du har även skrivit att du har 3 stärkare och jag vet inte om alla är samma och om de övriga har en lineutgång.

jag kollade i manualen eftersom du frågade(har själv inte din förstärkare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju en glad överraskning eftersom vi ofta fått höra att vi har kanonljud! Då ska jag införskaffa en line box. Fan vad roligt. Tips på någon sådan?

Det finns ju många, men en jag gärna rekommenderar, är den svenska Line Audio Design ADIB.

Det finns ett par exempel på andra typer av DI-boxar i artikeln HÄR också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju många, men en jag gärna rekommenderar, är den svenska Line Audio Design ADIB.

Det finns ett par exempel på andra typer av DI-boxar i artikeln HÄR också. 😕

Ok. När vi ändå pratar mixer, jag har kört från mixerns XLR LEFT OUT till mboxens XLR vilket är galet har jag fått reda på, det blir kaka på kaka tydligen, men vad har jag för alternativ på det mackiebordet? Vore bra om du kunde kolla det.

Fråga 2; Passiv eller aktiv Linebox, vad rekommenderar du?

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. När vi ändå pratar mixer, jag har kört från mixerns XLR LEFT OUT till mboxens XLR vilket är galet har jag fått reda på, det blir kaka på kaka tydligen, men vad har jag för alternativ på det mackiebordet? Vore bra om du kunde kolla det.

Fråga 2; Passiv eller aktiv Linebox, vad rekommenderar du?

Jag rekommenderar aktiv DI-box - förutsatt att du har en micingång ledig, som lämnar ut fantommatning för att driva en sådan. 😕

Spelar du bara in en kanal i taget, så är det egentligen lämpligast att plocka signalen från Direct Out på den ingången på mixern (Insertjacken går att använda som Direct Out om man har en lämplig kabel till det).

Om du har kopplat mixerns main out till en XLR in på ljudkortet, så har du kanske kopplat det till en mikrofoningång...?

Det är verkligen olämpligt, eftersom du då måste skruva ner väldigt lågt på mixern för att inte få distorsion - och sedan förstärks signalen enormt mycket i micpreampen för att komma upp på samma nivå som den var från början. Det onödiga extra bruset får man på köpet... En lineutgång ska alltså alltid kopplas till en lineingång.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen Direct Out..

Men vad är det för kabel som ska från Insert? Ska den in i mboxens DI (Direct IN)?

Kabeln från Insert kan du se hur den är kopplad i tabellen HÄR.

Du kan använda exempelvis HOSA DOC-106.

Den kopplas sedan till en vanlig lineingång på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska den in i mboxens DI (Direct IN)?

Vänta lite nu... 😉

Har du en DI-ingång på Mboxen, så kan du koppla in din gitarr där - för det är en sådan där högohmig ingång som behövs till gitarrmickarna. Jag kollade på Digidesigns hemsida och är det den modellen som bara heter mbox, så har DI-ingången 1Mohm inimpedans - och du behöver i så fall inte köpa någon extern DI-box. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu... 😉

Har du en DI-ingång på Mboxen, så kan du koppla in din gitarr där - för det är en sådan där högohmig ingång som behövs till gitarrmickarna. Jag kollade på Digidesigns hemsida och är det den modellen som bara heter mbox, så har DI-ingången 1Mohm inimpedans - och du behöver i så fall inte köpa någon extern DI-box. 🙂

I texten du bifogade stod att om man kör från mixerns Insert till ljudkortet så går man förbi eq:n, men det vill jag väl inte?

Och den kabeln du tipsade om hade ju endast kontakt i ena änden, nu har jag missat nåt?? Men nyttig läsning!

EDIT: Om du kollar här

http://www.mackie.com/home/showimage.html?...OOMED_DFX12.jpg

Så ser du att det finns teleuttag under XLR-Main OutPut som heter balanced /unbalanced. Kan jag ta signal från den vänstra till mboxens DI?

Du får ha överseende att jag är så ivrig men jag släpper dig inte förrän det här är solklart för mig. Nåja, tills jag vet hur jag ska koppla ialla fall. 🙂

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

I texten du bifogade stod att om man kör från mixerns Insert till ljudkortet så går man förbi eq:n, men det vill jag väl inte?

Du har troligen bättre eq i ditt DAW-program, om du inte har en väldigt dyr mixer - men om du vill ha med eq också, så är det förstås knepigare och du måste gå hela vägen genom mixern, med nackdelen att du spelar in allt som låter i mixern, eftersom du tar det på main-utgången.

Och den kabeln du tipsade om hade ju endast kontakt i ena änden, nu har jag missat nåt?? Men nyttig läsning!

Dn har en hankontakt som du sätter in i Insert-urtaget och en honkontakt som du kopplar in en telekabel i, som i sin tur går vidare till en lineingång.

EDIT: Om du kollar här

http://www.mackie.com/home/showimage.html?...OOMED_DFX12.jpg

Så ser du att det finns teleuttag under XLR-Main OutPut som heter balanced /unbalanced. Kan jag ta signal från den vänstra till mboxens DI?

Du får ha överseende att jag är så ivrig men jag släpper dig inte förrän det här är solklart för mig. Nåja, tills jag vet hur jag ska koppla ialla fall. 😉

Main-utgången är samma från XLR och Tele, så om det är obalanserad Tele in på ljudkortets lineingång (inte DI) så går det bra att koppla en obalanserad Telekabel där, men om du har balanserad Tele in på ljudkortet, så ska du köra med en balanserad kabel från XLR ut på mixern till ljudkortets balanserade Tele (inte DI här heller, eftersom den är avsedd för gitarr/bas och är obalanserad).

Hur många kanaler spelar du in samtidigt egentligen? På din besjrivning verkar det som om du bara spelar in en kanal - och då är egentligen mixern ganska överflödig och du skulle kunna köra direkt till ljudkortet i stället för omvägen genom mixern - eller om du vill ha möjligheterna med eq etc, så skulle du kunna skaffa en channelstrip som får ersätta mixern... Det beror förstås på hur du jobbar med mixern och hur du vill jobba, men i de flesta fall behöver man ingen mixer i sin hemstudio.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kanaler spelar du in samtidigt egentligen? .

Jag har spelat in trummor enligt Glyn Johns metod och vad jag kan se på bilden så har han kopplat från Mixerns teleut till ljudkortets XLR-in. Det så såg jag först nu när du uppmärksammat mig om det, tidigare körde jag som sagt från XLR till XLR.

Det här var alltså ett tredje alternativ...? En tele/XLR-kabel mellan mixer och ljudkort. Oh lord vilken röra... 😉

http://www.blaxploitation.com/drums/glynJohnsMethod.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in trummor enligt Glyn Johns metod och vad jag kan se på bilden så har han kopplat från Mixerns teleut till ljudkortets XLR-in. Det så såg jag först nu när du uppmärksammat mig om det, tidigare körde jag som sagt från XLR till XLR.

är det denna mixern du har?

http://www.mackie.com/home/showimage.html?...OOMED_DFX12.jpg

isf kan du koppla aux ut 1&2 till ditt ljudkorts L resp R in

main out till lyssningen

ljudkort ut till tape in/return

så ställer du ljudet från varje kanal via aux 1&2 som du vill spela in - med eller utan eq

med kanalens regel ställer du hör högt du vill höra direktljudet

med regeln CD/TAPE RETURN ställer du hur högt du vill höra det som du ska spela till

Link to comment
Dela på andra sajter

är det denna mixern du har?

http://www.mackie.com/home/showimage.html?...OOMED_DFX12.jpg

isf kan du koppla aux ut 1&2 till ditt ljudkorts L resp R in

main out till lyssningen

ljudkort ut till tape in/return

så ställer du ljudet från varje kanal via aux 1&2 som du vill spela in - med eller utan eq

med kanalens regel ställer du hör högt du vill höra direktljudet

med regeln CD/TAPE RETURN ställer du hur högt du vill höra det som du ska spela till

Ok, tackar tackar. Men jag har inte aux ut 1&2, endast 1.

EDIT; nä va fan skriver jag, det var aux send såg jag... Är det auxreturn du menar?

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in trummor enligt Glyn Johns metod och vad jag kan se på bilden så har han kopplat från Mixerns teleut till ljudkortets XLR-in. Det så såg jag först nu när du uppmärksammat mig om det, tidigare körde jag som sagt från XLR till XLR.

Det här var alltså ett tredje alternativ...? En tele/XLR-kabel mellan mixer och ljudkort. Oh lord vilken röra... 😐

http://www.blaxploitation.com/drums/glynJohnsMethod.pdf

Haka inte upp dig på vilka kontakter som används av någon annan, utan se på vilka möjligheter DU har. Om han använder XLR ut från mixern, så innebär det att han har balanserat in på sitt ljudkort, inet annat.

Angående eq, så står det också i beskrivningen, att man inte ska använda eq med hans metod, utan lägga det vid mix.

Om du följer beskrivningen där, så har du 4 mickar och gör en färdig stereomix innan du går in till datorn. Jag skulle hellre spela in alla 4 mickarna på separata spår, för att kunna laborera mer med ljudet och balansen mellan de olika mickarna i efterhand, om något inte blev perfekt från början - men då behövs ett ljudkort med 4 separata ingångar och du plockar i så fall ljudet från Inserterna, som jag nämnde tidigare. Mbox verkar däremot bara ha 2 in, så då har du inget val, utan du måste spela in en stereomix utan att kunna göra så mycket åt balansen senare vid mix.

Du har balanserade utgångar från din mixer, på XLR-kontakterna och du har balanserad in på ljudkortet, på TRS i kombijacken på baksidan, så en balanserad kabel med XLR hona och TRS hane kan du koppla där mellan mixern och mboxen.

Annars går det som Demonproducenten beskrev, att koppla från Aux Send (Send=ut, Return=in) till ljudkortets lineingångar - och i så fall använder du balanserade kablar med TRS ("stereotele") i båda ändarna (mixern verkar nämlligen ha balanserade ut på sina Aux Send 🙂 ).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Haka inte upp dig på vilka kontakter som används av någon annan, utan se på vilka möjligheter DU har. Om han använder XLR ut från mixern, så innebär det att han har balanserat in på sitt ljudkort, inet annat.

Angående eq, så står det också i beskrivningen, att man inte ska använda eq med hans metod, utan lägga det vid mix.

Om du följer beskrivningen där, så har du 4 mickar och gör en färdig stereomix innan du går in till datorn. Jag skulle hellre spela in alla 4 mickarna på separata spår, för att kunna laborera mer med ljudet och balansen mellan de olika mickarna i efterhand, om något inte blev perfekt från början - men då behövs ett ljudkort med 4 separata ingångar och du plockar i så fall ljudet från Inserterna, som jag nämnde tidigare. Mbox verkar däremot bara ha 2 in, så då har du inget val, utan du måste spela in en stereomix utan att kunna göra så mycket åt balansen senare vid mix.

Du har balanserade utgångar från din mixer, på XLR-kontakterna och du har balanserad in på ljudkortet, på TRS i kombijacken på baksidan, så en balanserad kabel med XLR hona och TRS hane kan du koppla där mellan mixern och mboxen.

Annars går det som Demonproducenten beskrev, att koppla från Aux Send (Send=ut, Return=in) till ljudkortets lineingångar - och i så fall använder du balanserade kablar med TRS ("stereotele") i båda ändarna (mixern verkar nämlligen ha balanserade ut på sina Aux Send 😐 ).

Tack!

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Haka inte upp dig på vilka kontakter som används av någon annan, utan se på vilka möjligheter DU har. Om han använder XLR ut från mixern, så innebär det att han har balanserat in på sitt ljudkort, inet annat.

Angående eq, så står det också i beskrivningen, att man inte ska använda eq med hans metod, utan lägga det vid mix.

Om du följer beskrivningen där, så har du 4 mickar och gör en färdig stereomix innan du går in till datorn. Jag skulle hellre spela in alla 4 mickarna på separata spår, för att kunna laborera mer med ljudet och balansen mellan de olika mickarna i efterhand, om något inte blev perfekt från början - men då behövs ett ljudkort med 4 separata ingångar och du plockar i så fall ljudet från Inserterna, som jag nämnde tidigare. Mbox verkar däremot bara ha 2 in, så då har du inget val, utan du måste spela in en stereomix utan att kunna göra så mycket åt balansen senare vid mix.

Du har balanserade utgångar från din mixer, på XLR-kontakterna och du har balanserad in på ljudkortet, på TRS i kombijacken på baksidan, så en balanserad kabel med XLR hona och TRS hane kan du koppla där mellan mixern och mboxen.

Annars går det som Demonproducenten beskrev, att koppla från Aux Send (Send=ut, Return=in) till ljudkortets lineingångar - och i så fall använder du balanserade kablar med TRS ("stereotele") i båda ändarna (mixern verkar nämlligen ha balanserade ut på sina Aux Send 🙂 ).

Suveränt tack CLaes! Och demonproducenten! Ikväll ska det kopplas 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar tackar. Men jag har inte aux ut 1&2, endast 1.

EDIT; nä va fan skriver jag, det var aux send såg jag... Är det auxreturn du menar?

nej jag menar aux send

har du bara en?

då är det inte riktigt samma mixer då?

inga större problem förutom att stereokällor blir knepigare att hantera

lite för liten bild för att man ska se ordentligt vad man kan lösa det genom - förutom att använda insert på dom kanaler det finns

då sätter du bara in en vanlig telekabel halvvägs i insertjacket så kan du plocka direktsignalen efter preamp (kan inte heller se om du kan skifta det till post fader)

det är mer en mixer lämpad för liten livespelning än inspelning egentligen

Link to comment
Dela på andra sajter

nej jag menar aux send

har du bara en?

då är det inte riktigt samma mixer då?

inga större problem förutom att stereokällor blir knepigare att hantera

lite för liten bild för att man ska se ordentligt vad man kan lösa det genom - förutom att använda insert på dom kanaler det finns

då sätter du bara in en vanlig telekabel halvvägs i insertjacket så kan du plocka direktsignalen efter preamp (kan inte heller se om du kan skifta det till post fader)

det är mer en mixer lämpad för liten livespelning än inspelning egentligen

Jag har förstått att den inte är optimal i studiosammanhang men den fungerar perfekt live och i repet. Det är en precis likadan som du länkade till DFX12.

De två hålen som är "tillsammans" heter "1 AUX SEND" och "2 EFX".. Lite märkligt att sätta en siffra framför när det inte finns nr 2 av aux send.

EDIT: Tips på studiomixer i samma storlek?

Bättre bild:

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...sa%3DN%26um%3D1

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förstått att den inte är optimal i studiosammanhang men den fungerar perfekt live och i repet. Det är en precis likadan som du länkade till DFX12.

De två hålen som är "tillsammans" heter "1 AUX SEND" och "2 EFX".. Lite märkligt att sätta en siffra framför när det inte finns nr 2 av aux send.

den har två sends

under aux send står 1 mon och 2 efx

aux send brukar man använda just för att skicka antingen till externa effekter eller ljudkort eller till medhörningsmonitorerna(mon)

det har säkert i detta fall även med att en av dem kan skicka signalen till den inbyggda effekten och därför kallar de den 2 efx

om du spelar in ditt trumset utan att samtidigt spela något annat så ser jag inte meningen med att använda aux send

det blir ju lite komplicerat med panoreringen för tex bastrumman om den ska ligga i mitten så måste du skicka lika mycket till båda auxarna

däremot om ni spelar trummor och tex gitarr samtidigt då är det ju smart att skicka gitarren via aux till ljudkortet eftersom du då kan lyssna på allting men endast spela in gitarren

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Tips på studiomixer i samma storlek?

Frågan är kanske snarare om du verkligen behöver en extern mixer, eller om du hellre skulle överväga ett ljudkort med fler ingångar, så att du kunde spela in de olika mickarna på varsitt audiospår...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är kanske snarare om du verkligen behöver en extern mixer, eller om du hellre skulle överväga ett ljudkort med fler ingångar, så att du kunde spela in de olika mickarna på varsitt audiospår...?

Sant, skulle vilja ha digi003 men det är ju inte gratis precis. Väntar ett år till tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

De två hålen som är "tillsammans" heter "1 AUX SEND" och "2 EFX".. Lite märkligt att sätta en siffra framför när det inte finns nr 2 av aux send.

liten gissning här

men troligen kan det va så att om du inte kopplar in nåt till aux2 så går den signalen till den inbyggda effektdelen i mixern

pluggar du i nåt i efx2-uttaget så blir den en aux2-send - alltså den skickar ut signalen på samma sätt som aux1

det står säkert i mixerns manual hur det funkar med det

edit: såg nu att spass redan förklarat detta 😛

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ett

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

är nästan gratis (6500:-). Kan vara ett bra alternativ om man behöver många I/O till PT-LE.

Tack för tipset, det där är inte helt ointressant. Har varit lite osäker på om m-audio är kompatibla med mitt PT, skulle vara skönt att slippa registrera om allting och installera nytt program, men det är alltså bara att koppla in? I stort sett alltså, klart att man måste göra några inställningar? Ja, jag spanar nog på m-audio, såg dock inga midiuttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

liten gissning här

men troligen kan det va så att om du inte kopplar in nåt till aux2 så går den signalen till den inbyggda effektdelen i mixern

pluggar du i nåt i efx2-uttaget så blir den en aux2-send - alltså den skickar ut signalen på samma sätt som aux1

det står säkert i mixerns manual hur det funkar med det

edit: såg nu att spass redan förklarat detta 😉

Ska prova alla tips jag fått idag, kan säga att jag ökat kunskapen med 500% vad gäller det mixerbordet idag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, det där är inte helt ointressant. Har varit lite osäker på om m-audio är kompatibla med mitt PT, skulle vara skönt att slippa registrera om allting och installera nytt program, men det är alltså bara att koppla in? I stort sett alltså, klart att man måste göra några inställningar? Ja, jag spanar nog på m-audio, såg dock inga midiuttag.

Tyvärr måste du köpa "M-powered" men som jag förstått saken är identisk med PT-LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...