Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har sett pÄ mÄnga bilder frÄn studios att de som har monitorerna liggandes eller stÄendes pÄ bord eller liknande har en platta mellan monitorn och bordsskivan. jag antar att det Àr nÄgon sorts ljudisoleringsskiva men jag Àr inte sÀker.

nÄgon som vet vad som anvÀnds och hur har ni monitorerna ? har ni nÄgonting under eller bakom som dÀmpar basen te x. ?

Annons
Postat

Jag kör ett par Auralex MoPads, funkar kanon. Som du Ă€r inne pĂ„ dĂ€mpar det vibrationer och bas genom bordet. Du mĂ„ste inte ha mĂ€rkes prylar det gĂ„r att fixa till egna varianter. Köp ett liggerunderlag, klipp till i lagom stor bitar. Kör 3-4st under varje monitor. Vill du gör dom snyggare köper du tyg som du klĂ€r runt, nita i botten och tadaa! đŸ˜±

Postat

BÀst pÄ banan Àr Primacoustic Recoil Stabilizers (som ocksÄ Àr hiskligt dyra, men ÀndÄ...), tvÄa Àr Auralex MoPads (som ocksÄ kostar en bra slant, men absolut Àr prisvÀrda) - och sedan Àr det ganska spridda skurar mellan bra till meningslösa alternativ...

Sönderklippt liggunderlag Ă€r faktiskt helt ok och funkar troligen bĂ€ttre Ă€n vissa av de sĂ€mre dĂ€mpkuddar som förekommer. Jag körde sjĂ€lv med 3 eller 4 lager (kommer inte ihĂ„g vilket eftersom det var lĂ€nge sedan...) av polyeten-liggunderlag, som finns pĂ„ bl a Jula för ett par tior. Löjligt billigt alltsĂ„, men inte överdrivet snyggt... 🙂 Det blev dock bĂ„de bĂ€ttre och snyggare nĂ€r jag bytte till MoPads (och sedan till Recoil Stabilizers till de bĂ€sta monitorerna, för att inte chansa...).

Postat

ah.. ok!

det Àr alltsÄ det som gÀller.. jag vet precis hur det kommer att gÄ.. jag kommer först gÄ och köpa ett liggunderlag som jag kommer att klippa sönder och anvÀnda.. men det Àr bara en tidsfrÄga innan jag köper det lite dyrare alternativet.. det gÄr inte att lura sig sjÀlv egentligen.. jag gör samma sak varje gÄng.. man kanske borde lÀra sig att köpa ordentliga prylar frÄn början.. men men.. =)

tack för all info !

Postat (redigerat)

finns det nÄgon som har sina monitorer stÄendes pÄ betong/stenplattor/tegelstenar ? har bara hört nÄgonstans att det Àr bra att ha en isolerande platta/ liggunderlag och sedan stenplattor under.. eller?

Redigerat av dagsljus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.