Harald (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Jag har en Packard Bell laptop som inte längre känner av (dom två USB portarna på baksidan) MIDI keyboard/synthar och stänger av sig (dom två USB portarna på sidan) när man sätter i en USB kabel från en synth/MIDIkeyboard. Jag har tittat på www.packardbell.se efter nya USB drivrutiner till min dator men inte hittat några. Jag kör windows vista på laptopen. Är det någon som vet vad felet är?
Claes Holmerup Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Det skulle eventuellt kunna röra sig om någon energisparfunktion? Det är ju populärt nu för tiden med sådant - som ställer till problem för musikburkar... Det kan också vara att det totala strömuttaget från USB blir för stort, om du driver prylarna med USB-spänningen - för då stänger datorn nog ner en del automatiskt. Om det går, så testa att spänningsmata prylarna med separat nätdel i stället för från USB. Kanske kan en USB-hub med egen nätdel hjälpa annars?
Fredrika Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Bra tips från Claes. Om du köper HUB, kör en dyr och bra. Jag har "sparat pengar" och köpt billiga dåliga och de tappar också kontakten ibland eller hittas inte av datorn. Kolla med någon mer datorkunnig än jag om vilka hubbar som är bra just nu. Man kan inte se det på dem så man måste kolla vad andra som har testat har sagt.
Harald (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Tack, du hade rätt angående energisparfunktionen och nu gick det att installera drivrutiner för Korg X50. Men den känns bara av i enhetshanteraren och inte i sampletank standalone (en VSTi plugin och standalone mjukvarusynth)eller EnergyXT (ett norskt DAW). Jag ser två instanser av Korg X50 i enhetshanteraren, det är kanske det som är felet. Den ena instansen har en felsymbol vid sig. Har ni något förslag vad jag ska göra?
Harald (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Sen så står det något i manualen till Korg X50 att man ska sätta på (MIDI)"Echo back" funktionen på datorn eller sequencern man använder, hur gör man det? "Local control on" har jag redan stängt av som det stod i manualen.
Harald (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Jag löste det själv med drivrutin. Det var bara att uppdatera drivrutinen så att det blev Microsofts drivrutin istället för Korgs och ange USB enhet istället för Korg X50. Så nu funkar det.
DieHard (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Bra tips från Claes. Om du köper HUB, kör en dyr och bra. Jag har "sparat pengar" och köpt billiga dåliga och de tappar också kontakten ibland eller hittas inte av datorn. Kolla med någon mer datorkunnig än jag om vilka hubbar som är bra just nu. Man kan inte se det på dem så man måste kolla vad andra som har testat har sagt. Hubbar brukar aldrig rekommenderas av tillverkare av musikprylar. De brukar inte gå hand i hand.
Linus Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Hubbar brukar aldrig rekommenderas av tillverkare av musikprylar. De brukar inte gå hand i hand. Beror på vad det gäller. Funkar i hubb: Donglar USB-minnen MIDI-interface USB-anslutna klaviaturer och kontrollenheter Tangentbord/mus Funkar inte i hubb: Ljudinterface Hårddiskar
Claes Holmerup Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Beror på vad det gäller. Funkar i hubb: Donglar USB-minnen MIDI-interface USB-anslutna klaviaturer och kontrollenheter Tangentbord/mus Funkar inte i hubb: Ljudinterface Hårddiskar Precis! Det ska alltså vara aktiva hubbar (sådana som har egen nätdel). Själv kör jag både Syncrosoft och iLok i min Logitech-hub - MEN nyckeln till Samplitude trivs däremot inte där av någon orsak, utan den envisas med att den måste sitta direkt i en port på datorn...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.