Jump to content
Annons

Tips för att dämpa rumsakustiken?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Har ett 13,5 kvadrat stort sovrum (väldigt stort tycker jag) i ett studentkollektiv som ekar rätt mycket just nu, vilket gör att ljud utifrån förstärks i mitt rum. Inte trevligt när man ska sova t ex. Men jag stör mig på akustiken rent allmänt annars också, att ljudet studsar för mycket. Klappar man med händerna så låter det helvete. (helt kala tapetserade betongväggar och inga lister i taket)

Har ni tips på enkla saker man skaffa som dämpar rummet? Hade jag haft tid hade jag byggt ordentliga absorbenter och suttit upp på väggarna, och kanske nåt i hörnen i taket då diskanten reflekterar något otroligt mycket pga dem.

Mattor vet jag är bra, ska försöka skaffa en stor, men det kommer inte räcka. Gardiner har jag redan. Vad kan man hitta på?

Visst, är jag jättedesperat skulle jag kunna köpa gamla täcken på Myrorna och sätta upp på väggarna men jag vill ju att de ska se någorlunda ut.

Tacksam för alla tips och förslag. Syftet är inte att bygga någon studio utan jag vill bara få torrare akustik.

Jag vill alltså komma billigt och enkelt undan, samtidigt som det inte ser förjävligt ut.

Annons
Postat
Har ett 13,5 kvadrat stort sovrum (väldigt stort tycker jag) i ett studentkollektiv som ekar rätt mycket just nu, vilket gör att ljud utifrån förstärks i mitt rum. Inte trevligt när man ska sova t ex. Men jag stör mig på akustiken rent allmänt annars också, att ljudet studsar för mycket. Klappar man med händerna så låter det helvete. (helt kala tapetserade betongväggar och inga lister i taket)

Har ni tips på enkla saker man skaffa som dämpar rummet? Hade jag haft tid hade jag byggt ordentliga absorbenter och suttit upp på väggarna, och kanske nåt i hörnen i taket då diskanten reflekterar något otroligt mycket pga dem.

Mattor vet jag är bra, ska försöka skaffa en stor, men det kommer inte räcka. Gardiner har jag redan. Vad kan man hitta på?

Visst, är jag jättedesperat skulle jag kunna köpa gamla täcken på Myrorna och sätta upp på väggarna men jag vill ju att de ska se någorlunda ut.

Tacksam för alla tips och förslag. Syftet är inte att bygga någon studio utan jag vill bara få torrare akustik.

Jag vill alltså komma billigt och enkelt undan, samtidigt som det inte ser förjävligt ut.

Möbler och mattor kommer hjälpa.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vet. Men om jag inte kan ha mer mattor än vad jag har?

Och möbler förstår jag att de dämpar, men finns det några enkla riktigt billiga möbler? Jag har redan en kontorsstol, fåtölj och stor säng.

Redigerat av creel
Postat

Den tråden är kanonbra om man vill bygga studio på allvar, men kanske lite overkill i detta fallet... :rolleyes:

För mycket tunna material kommer som sagt att äta upp diskant, men lämna allt annat opåverkat - så det är inte vidare kul.

Jag har samlat lite grand av det mest grundläggande i ämnet, i min artikel i Kontrollrummets Wiki, så du kan kanske få några användbara tips där. 🙂

Postat (redigerat)
Men om jag inte kan ha mer mattor än vad jag har?

Spika upp mattor med stålspik rätt i cementväggen. Rummet kommer att bli torrt ock "flutterfritt"

Om du får tag på fräna mattor kan det ju bli snyggt. En "ottomansk" studentlya!!

I annat fall kan du ju hänga upp en backdrop eller svart tyg utanför mattorna, som en slags fondvägg.

Om det blir tråkigt med en svart fondvägg kan du hänga inramade bilder eller tavlor i ståltrådar från taket.

Ta helt enkelt och skruva upp en träregel eller planka i taket som du fäster backdropen i.

I samma planka skruvar du i öglor som du fäster ståltrådar till dom inramade bilderna och tavlorna, i samma

planka monterar du spotlights som belyser dom inramade bilderna och tavlorna.

Eller så nöjer du dig helt enkelt med det ottomanska temat......

Lycka till

Redigerat av Hastalavista
creel (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen.

Jag tycker ljudet är torrt nu men det är ändå "flutter" eller vad man kallar det, så som det kan låta när det ekar under en tunnel eller om man står mellan två-tre husväggar och klappar händerna. Comb filtering tror jag det heter på engelska? Ni vet säkert vad jag menar iaf, och det är grymt fult.

Jag tror det beror på att taket är helt kalt, plant och hårt, samma sak med väggarna, och att detta ljud uppstår när ljudet studsar vid hörnen i taket. För de andra rummen som inte är helt fyrkantiga (menar fyrkantiga, inte kvadratiska eller rektangulära, mitt är rektangulärt) där låter det betydligt bättre, och det pga väggarna inte är plana utan har lite stolpar eller vad man ska kalla det.

Ritade upp en skiss på hur jag menar:

rum.png

Det övre rummet som är en perfekt fyrkant (helt raka väggar, bara fyra sidor) är mitt rum, medan det andra är en annans, vilket låter betydligt bättre. Och nä, vi har lika mycket ljudabsorberande saker.

creel (oregistrerad)
Postat

Gilbert, precis, sånt borde man ha. Bra skit. Men man tycker att man borde kunna bygga nåt sånt själv.

Postat
Gilbert, precis, sånt borde man ha. Bra skit. Men man tycker att man borde kunna bygga nåt sånt själv.

Ingen som hindrar dig. Det finns mycket info om diffusorer på nätet och i detta forum.

Postat

Visst kan man det.

En av mina bästa vänner byggde denna diffusorn själv:

diffusor.jpg

Gjord av träklossar, så den blev in i h-e tung, men den funkar bra i alla fall... 😑

Längst ner i DENNAartikeln, hittar du en länk till en site där man kan räkna ut hur man ska bygga sina egna diffusorer, av två olika typer. 😛

Postat

Fyll en vägg med bokhyllor (Blocket.se eller billiga från Jysk eller ngt liknande), fyll hyllorna med böcker. Det tar rätt effektivt död på rumsljudet. I mitt studiorum har jag dämpplattor från gammal studio men i vårt gästrum har bokhyllorna. Ungefär samma effekt (studiorummet aningens mer dämpat kanske).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.