Jump to content
Annons

Ljudkort till Macbook Pro i prisklassen 2000-4000 kr


it2studio

Recommended Posts

Annons
Skulle vilja ha tips på ett bra ljudkort som helst har 4 ingångar, fanttommatning, låg latency i prisklassen 2000-4000 kr.

Jag kommer att köra Cubase eller Logic på en Macbook Pro 17" 2,8 cpu.

Apogee Duet har iofs bara två in- och ut-utgångar men passar tillsammans med Logic likt handen i handsken till din dator. Köper man ett begagnat borde priset inte vara några problem, eller så hittar du kanske en affär du gillar att handla i som kan erbjuda dig rätt pris. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee Duet har iofs bara två in- och ut-utgångar men passar tillsammans med Logic likt handen i handsken till din dator. Köper man ett begagnat borde priset inte vara några problem, eller så hittar du kanske en affär du gillar att handla i som kan erbjuda dig rätt pris. ☺️
jag vill ha fler ingångar så det blir för lite med bara två. Några andra förslag?
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är de bara ovanligt nöjda i en värd av datakrångel.. (mig inkluderat) 🙂
Men man har ju alltid fått höra hur fantaskiskt bra Mac är o att det alltid funkar utan några som helst problem. Bara sätta på datorn o sedan köra. Verkar ju inte som om det riktigt stämmer då eller???

Som sagt, jag vill ha ett bra kort som har 4 ingångar, fantommatning, låg latency o som kommer att köras tillsammans med Cubase eller Logic. Om det nu bara är Duet som funkar bra så kan jag inte förstå varför alla Macanvvändare har mörkat i alla år när de berättat hur otroligt stabilt det är att köra Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att alla Duet-frälsta, likt Mac-talibaner ihärdigt måste rekommendera detta ljudkort trots att trådskaparen tydligt kommunicerar kravet på 4 ingångar…

Citerar vad som först sades "Skulle vilja ha tips på ett bra ljudkort som helst har 4 ingångar, fanttommatning, låg latency i prisklassen 2000-4000 kr. Jag kommer att köra Cubase eller Logic på en Macbook Pro 17" 2,8 cpu."

Kanske är jag dum men jag tolkade "helst ha 4 ingångar" som att det inte var ett krav med fyra ingångar. I övrigt uppfyller Duet de krav som it2studio anger. Passar det inte med ett duet får han/hon välja något annat som uppfyller dennes krav.

Ägen själv en Mac, Logic, ett Apogee Ensemble och för mig fungerar det utmärkt på alla sätt och vis. Om man som jag vill ha ett ljudkort som är integrerat i Logic finns det kanske fler än just Apogee Duet som uppfyller det kravet men dessa är jag inte medveten om. Om it2studio vill ha ett ljudkort som är integrerat i Logic är upp till honom/henne.

Räknas jag till skaran av duet frälsta och mac-talibaner må det vara hänt, oavsett är det för mig helt ovidkommande eftersom jag är nöjd med det jag har och du Gilbert säkert är nöjd med det du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man har ju alltid fått höra hur fantaskiskt bra Mac är o att det alltid funkar utan några som helst problem. Bara sätta på datorn o sedan köra. Verkar ju inte som om det riktigt stämmer då eller???

Som sagt, jag vill ha ett bra kort som har 4 ingångar, fantommatning, låg latency o som kommer att köras tillsammans med Cubase eller Logic. Om det nu bara är Duet som funkar bra så kan jag inte förstå varför alla Macanvvändare har mörkat i alla år när de berättat hur otroligt stabilt det är att köra Mac.

Man kan få problem i alla system. Sannolikheten är dock olika stor beroende på användaren och systemet i sig. Tror du inte det kan vara så att de flesta som använder Duet och Mac inte har problem istället för att alla som äger ett Duet och en Mac mörkar att det inte fungerar?

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få problem i alla system. Sannolikheten är dock olika stor beroende på användaren och systemet i sig. Tror du inte det kan vara så att de flesta som använder Duet och Mac inte har problem istället för att alla som äger ett Duet och en Mac mörkar att det inte fungerar?
Jo det kan nog vara så att de flesta som har Duet o Mac får det att rulla riktigt bra. Det var inte Duet ägare jag tänkte på utan alla de andra som jag pratat med o som sagt att det är så underbart med Mac. Nu får jag hoppas själv att jag oxå får uppleva detta. Fick precis hem min Macbook Pro o nu vill jag bara ha ett kort som fungerar bra med Cubase eller Logic.

Blir lite sugen på Focusrite Saffire Pro 24. En grejj till är ju att jag kommer köra Win7 på macen oxå o då är det ju viktigt att kortet funkar ihop med Win7 men det kanske blir ett senare problem att lösa eftersom Win7 är så nytt. Men som sagt, Focusrite Saffire Pro 24 verkar intressant. Har ju hört att Firewire kort har problem med PC så då kanske ett USB2 kort är ett bättre alternativ de gånger jag vill använda kortet till min PC. Vore tacksam för lite vägledning i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man har ju alltid fått höra hur fantaskiskt bra Mac är o att det alltid funkar utan några som helst problem. Bara sätta på datorn o sedan köra. Verkar ju inte som om det riktigt stämmer då eller???

Som sagt, jag vill ha ett bra kort som har 4 ingångar, fantommatning, låg latency o som kommer att köras tillsammans med Cubase eller Logic. Om det nu bara är Duet som funkar bra så kan jag inte förstå varför alla Macanvvändare har mörkat i alla år när de berättat hur otroligt stabilt det är att köra Mac.

tror du missförstår mig.

Mac och Duet är den smidigaste och minst problemfria kombination jag någonsin testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa datorer kan strula med ljudkort och detta gäller både FW och USB, och även Mac och PC (ja, även Apple har haft bekymmer, t ex ”Agere”-FW-kretsen…) . Anledningen till att det är ”mindre problem” på Mac-sidan är att det sällan finns mer än 3-4 modeller av aktuella Macar samtidigt på marknaden och det är därför relativt enkelt för utvecklare/tillverkare att reda ut eventuella konflikter och drivrutins problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan nog vara så att de flesta som har Duet o Mac får det att rulla riktigt bra. Det var inte Duet ägare jag tänkte på utan alla de andra som jag pratat med o som sagt att det är så underbart med Mac. Nu får jag hoppas själv att jag oxå får uppleva detta. Fick precis hem min Macbook Pro o nu vill jag bara ha ett kort som fungerar bra med Cubase eller Logic.

Blir lite sugen på Focusrite Saffire Pro 24. En grejj till är ju att jag kommer köra Win7 på macen oxå o då är det ju viktigt att kortet funkar ihop med Win7 men det kanske blir ett senare problem att lösa eftersom Win7 är så nytt. Men som sagt, Focusrite Saffire Pro 24 verkar intressant. Har ju hört att Firewire kort har problem med PC så då kanske ett USB2 kort är ett bättre alternativ de gånger jag vill använda kortet till min PC. Vore tacksam för lite vägledning i detta fall.

Mitt råd till dig är: Använd Logic och köp ett firewireljudkort som passar dig för att hålla nere på latency (USB ger dig alltså större latency). Rekomenderar fortfarande Apgoee Duet eftersom Apogee inte har problem med FireWire eller kräver en dedikerad FireWire-bus. Då har du garranterat en setup där hårdvaran är integrerad i Logic och allt är anpassat att fungera tillsamans, utan att du behöver bry dig särskillt mycket. Vill du ha en motivering kring varför jag valde Apogee + Logic + Mac är den ganska enkel. Varför krångla till det mer än man måste? Andra lösningar må vara billigare men jag har varken lust eller ork att hålla på med annat för att få hjulen att snurra. Gjorde en ganska grundlig undersökning i ämnet för något år sedan och den kan du läsa mer om här, börja från början så missar du inget.

Oavsett är valet som vanligt fritt och väljer du något annat är det upp till dig att sätta dig in mer i ämnet. Eller så går du till en musikhandlare och säger "jag har X krav, Y antal kronor, vad har ni för lösning?"

Vill du använda Windows fungerar det integrerade ljudkortet mer än väl till allt annat. Man kan faktiskt spela in med det också med tillfredställande resultat men det är klart att ett dedikerat ljudkort för just detta ändamål ger bättre inspelningar.

Lycka till forsättningsvis! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört en massa ljudkort på Mac och det har (givet att jag har följt prestandakraven) aldrig strulat:

MOTU 828 mkII, MOTU 24i/o, MOTU 2408 mkII, MOTU HD192, MOTU 896 mkII, RME Fireface 800, Apogee Duet, Tascam US-122, Mackie Onyx 400F är dom jag på rak arm kan komma på.

Tyvärr är det inget av dem som matchar alla dina kriterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...