Jump to content
Annons

Hur ska man tolka det?

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag tolkar det som att allt är ok och att 64 bit verkligen är på när alla fyra kärnor visar temp (x grader C )? Eller?

Tacksam för svar.

Annons
Postat
Jag tolkar det som att allt är ok och att 64 bit verkligen är på när alla fyra kärnor visar temp (x grader C )? Eller?

Tacksam för svar.

Nu förstår jag inte alls hur du menar... Jag kan inte se något samband mellan antal kärnor/64-bit och temperatur.

Du säger inte vilket operativsystem du kör, men är det t.ex. windows kan du ju starta "task manager" (aktivitetshanteraren) och då ser du ju där hur många kärnor du har.

Starta också "winmsd" (skriv på "kör" raden) så får du massa matnyttig information om ditt system.

Vissa moderkort kan kräva biosupdatering för att CPu stöd kan fungera. Vissa MB startar inte alls, men min Asus gick igång med felmeddelanden när jag satte i en quad core (tills jag hade flashat om dvs)

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

OSX Snow Leo.

Min temp applikation temperature monitor visar i SL att alla kärnor blir uppvärmda, i gamla Leo var det bara så när det var belastning på. Det enda sättet att se i alla fall för mig (har ingen lust att köpa nåt) förutom temp monitor är att dra igång Logic och se på staplarna på "processormätaren". 64 bit borde ju i princip innebära mer fart över allt och således att processorn får en del att göra även om optimering av hur effektivt processorn utnyttjas säkerligen lyfts en del i nya OSet.

Nu till exempel så visar alla fyra kärnorna runt 39-43 grader så av någon anledning så behövs/används dom just nu. Kort sagt det är inte tempen i sig jag pratar om utan jag använde det för att se hur många kärnor som var igång.

Postat
OSX Snow Leo.

Min temp applikation temperature monitor visar i SL att alla kärnor blir uppvärmda, i gamla Leo var det bara så när det var belastning på. Det enda sättet att se i alla fall för mig (har ingen lust att köpa nåt) förutom temp monitor är att dra igång Logic och se på staplarna på "processormätaren". 64 bit borde ju i princip innebära mer fart över allt och således att processorn får en del att göra även om optimering av hur effektivt processorn utnyttjas säkerligen lyfts en del i nya OSet.

Nu till exempel så visar alla fyra kärnorna runt 39-43 grader så av någon anledning så behövs/används dom just nu. Kort sagt det är inte tempen i sig jag pratar om utan jag använde det för att se hur många kärnor som var igång.

Hej

64 bitar ger i princip bara mer minnesrymd och har bara begränsad effekt på prestanda. Vissa CPU optimeringar kan dock ge lite extra skjuss.

Temperaturen på alla kärnor borde vara densamma eftersom de sitter i samma chip, så det går nog inte uttala sig utifrån det. Däremot är det nog så att om du ser 4 kärnor där så känner nog operativet till det också. Däremot är det inte säkert att programmet stöder användning av flera kärnor, och olika DAW:s har olika sätt att hantera flera kärnor. T.ex. kan det vara så att sequensern tilldelar en kärna per kanal, så har du en tung plugg så är det inte säkert att den köras på flera kärnor samtidigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.