Jump to content
Annons

Ljudkort som går bra ihop med min Neuman


laquente

Recommended Posts

Har du en stationär PC så finns det optisk SPDIF-ingång i EMU 0404 PCI eller koaxial SPDIF i ESI Maya. Om bärbar så får du lägga en tusenlapp till för t ex Edirol UA-25ex eller E-MU 0404 USB.

Vill du ta det där på svenska tack?

Skämtåsido, jag tror jag nöjer mig med ett vanligt ljudkort, typ duet, med alla tillbehör som den har.

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nej det menade jag inte!

Hur menade du då? 🙂

Till TS: Lyssna inte för mycket på det som sägs och skrivs om prylarna. Du MÅSTE prova själv. Och som jag skrev innan så tycker jag du ska testa med bara micken först och använda de sakerna du har. Det kanske räcker? Förstår din känsla nu att du har suttit på budgetprylar ett tag och kanske känner att du inte får till det och vill uppgradera. Och visst får man bättre resultat av bättre prylar, men du måste ändå kunna hantera dem på rätt sätt. Kör själv en "dyr" pre amp och visst är det skillnad mot budgetprylarna, men pre ampen är inte det största som skiljer i ljudet utan är en del i helheten som allt annat. Det största skillnaden på ett ljud kan man i mina öron göra på källan.

Så min summa blir att om du bestämt dig för att det är just denna mick du gillar bäst så köp den. Prova sedan med de prylarna du har. Vill du sedan ha ny pre amp iaf så låna hem ett gäng och prova (affärerna kan ha demoex som man kan få låna hem och testa i sin egna miljö, dessa kan de nog skicka till dig, det blev jag erbjuden iaf när jag skulle köpa pre amp) Testa även de som är lite billigare och jämför dem.

Lycka till!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om du köper den finaste pensel och bästa oljefärgerna för att måla en tavla. Kommer du göra ett bra jobb om du har skitiga glasögon på dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper den finaste pensel och bästa oljefärgerna för att måla en tavla. Kommer du göra ett bra jobb om du har skitiga glasögon på dig?

Du menar alltså att det är så pass stor skillnad på ljudkorten (antar du menas dess AD/DA) i den prisklassen? Vilka är det du jämför med då? Har inte lyssnat själv, men har bara svårt att tro det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper den finaste pensel och bästa oljefärgerna för att måla en tavla. Kommer du göra ett bra jobb om du har skitiga glasögon på dig?

Jag skulle hellre göra den här liknelsen. Jag kan måla samma tavla oavsett om mitt staffli är i stadigt trä eller ranglig plast. När tavlan är klar och tagits ner från stafflit är det bara duken och färgerna som urskiljs av betraktaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Köper han en mick för 9000:- så m¨ste han ju har övrig utrustning som håller samma standard. Jag hade definitivt tittat på Lynx eller RME. Eftersom han är beredd att lägga ut 9000:- på en mick så borde han vara beredd på att betala 4000:- för ett HDSP-9632 som är bland de absolut bästa PCI-korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag skulle hellre göra den här liknelsen. Jag kan måla samma tavla oavsett om mitt staffli är i stadigt trä eller ranglig plast. När tavlan är klar och tagits ner från stafflit är det bara duken och färgerna som urskiljs av betraktaren.

Du kan ju inte ignorera att om din lyssning när du mixar sker genom en dålig DAC så hör du inte detaljerna. Det spelar ingen roll vilka motargument du kommer med så är det ett faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag håller med om att Hammerfall-korten är suveräna. Men det är långt ifrån ett måste när man ändå hade separat A/D. Jag skulle hellre sätta tusenlapparna i skillnad på akustikåtgärder och ge bättre akustika förutsättningar för TLM-103:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo, jag håller med om att Hammerfall-korten är suveräna. Men det är långt ifrån ett måste när man ändå hade separat A/D. Jag skulle hellre sätta tusenlapparna i skillnad på akustikåtgärder och ge bättre akustika förutsättningar för TLM-103:an.

Jo men det går inte att sitta och mixa i blindo och inte höra vad man håller på med. Det blir aldrig bättre än den sämsta länken i kedjan.

Jag tycker bara synd om killen ifall han går och köper grejer han inte blir nöjd med. Lyssningen måste ju nå fram med stor detaljrikedom och bra dynamik.

Hur stor prisskillnad handlar det om i sammanhanget... 10% kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Så vilket ljudkort kan ni rekomendra mig som håller kvalitén o kombination till mina andra grejer?

Läste du inte vad jag skrev? 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Neumann 103TLM som jag vanligtvis kör med preampen i mitt Apogee Duet-ljudkort. Jag tycker det låter riktig bra och väldig rent och tydligt. Akustiska gitarrer låter apbra!

Vill jag ha ett mer färgat sound så lägger jag en URS Saturation på kanalen.

Edit: Såg du hade PC. Då går det inte med Duet-kortet..

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Neumann 103TLM som jag vanligtvis kör med preampen i mitt Apogee Duet-ljudkort. Jag tycker det låter riktig bra och väldig rent och tydligt. Akustiska gitarrer låter apbra!

Vill jag ha ett mer färgat sound så lägger jag en URS Saturation på kanalen.

Edit: Såg du hade PC. Då går det inte med Duet-kortet..

Okej hehe :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om han verkligen vill veta kan han googla. Det funkar ju tydligen bra för dig?

Varför är du i så fall medlem på forumet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du i så fall medlem på forumet? :rolleyes:

För att läsa inlägg av och diskutera med kunniga och intressanta människor. Att du också är här verkar inte gå att göra något åt.

Eller kanske...?

Analogfreak, du kanske borde starta en tråd om Musikbörsen? Berätta allt för oss nu, se så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
För att läsa inlägg av och diskutera med kunniga och intressanta människor.

Diskutera vad? Du kan väl googla... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskutera vad? Du kan väl googla... 🥰

Diskutera med folk som har andra kunskaper än sådana man förvärvat via google. Om jag stöter på ett musikerforum för folk som inte lämnat lägenheten sedan 2007, sällan tvättar sig och aldrig spelat in en enda låt ska jag tipsa dig omgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...