Jump to content
Annons

Varför använder man inte golvhögtalare vid mixning?


Potatisburk

Recommended Posts

Se rubriken...

Nästan alla studiomonitorer jag har sett har varit små, tänkta att stå på en hylla eller något liknande nära datorn. Borde det inte vara smartare att köpa ett par bra golvhögtalare som man sätter på ett behändigt avstånd? Som när jag köpte mina stereohögtalare handlade det hela tiden om att golvhögtalare ger en mycket bättre bas, men är större och svåra att placera. Tycker lätt det kan vara värt det om man får bättre ljud, särskilt då jag redan har golvhögtalare.

Anledningen att jag undrar; Kan jag mixa med mina Jamo högtalare (hittar inte modellen, men låg runt 7'-8'000 nya), eller borde jag köpa ett par Behringer monitorer som sätts upp enligt konstens alla gamla regler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Som när jag köpte mina stereohögtalare handlade det hela tiden om att golvhögtalare ger en mycket bättre bas, men är större och svåra att placera. Tycker lätt det kan vara värt det om man får bättre ljud, särskilt då jag redan har golvhögtalare.

En anledning till att man så sällan ser golvhögtalare i mixstudios är att just att de är skrymmande och svåra att placera. Har man däremot redan ett par man trivs med och som man hittat en bra lyssningspositionser jag inga problem att använda dem.

Men det finns studios som använder golvhögtalare. Jag vet att Abbey Road använde B&W 800-serie för ett par år sedan.

2006_Abbey_Road_med_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan tänka mig att så stora högtalare bör man sitta 3-4meter i från för att få bra lyssning så har du ett så stort rum med bra akustik behandling och inget imellan som stör ljudet på vägen så ska det väl gå bra.

fast det blir blir väldig skillnad på ljudet när jag hukar mig och lyssnar eller när jag står upp (nu har jag monitorerna i öronhöjd när jag sitter.

skillnaden på stereo högtalare och monitorer är ju att högtalarna ska få musiken att låta bra medan monitorerna ska vara mer neutrala och ärliga för att man ska kunna göra en bra mix.

små monitorer kan du ju sitta närmare och få mindre rumspåverkan.

jag har ett par liggande stereo högtalare i mag höjd som mina monitorer står på och när jag har alla inkopplade samtidigt så får jag mer bas och tycker jag lyckats göra bättre mixar så än med bara monitorerna (behringer truth), förr blev basen alltid för hög i mixen när jag referens lyssnade i bilen, stereon, mp3 spelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se rubriken...

Nästan alla studiomonitorer jag har sett har varit små, tänkta att stå på en hylla eller något liknande nära datorn. Borde det inte vara smartare att köpa ett par bra golvhögtalare som man sätter på ett behändigt avstånd? Som när jag köpte mina stereohögtalare handlade det hela tiden om att golvhögtalare ger en mycket bättre bas, men är större och svåra att placera. Tycker lätt det kan vara värt det om man får bättre ljud, särskilt då jag redan har golvhögtalare.

Anledningen att jag undrar; Kan jag mixa med mina Jamo högtalare (hittar inte modellen, men låg runt 7'-8'000 nya), eller borde jag köpa ett par Behringer monitorer som sätts upp enligt konstens alla gamla regler?

Oavsett vad du mixar i så behöver du "lära dig" dina högtalare. En golvstående hifi-högtalare är ju konstruerad för lyssning på några meters avstånd och sittande i soffa. När du mixar sitter du antagligen både högre och närmare. Det kan fungera utmärkt men kan ge problem beroende på högtalarens "Off-axis" beteende, dvs du lyssnar inte mitt framför högtalaren.

De problem du kan råka ut för är framför allt fallande diskant och rippel vid delningsfrekvensen (vanligen 2-4kHz). Börjar man kompensera för sånt här kan det bli väldigt märkliga mixar! Men jag tycker att du ska prova! Du kan ju testa att ställa dem på typ några tegelstenar. Kolla också tillverkarens rekommendationer för placering i rummet. En del högtalare är tänkta att stå fritt i rummet, andra mot vägg.

Lycka till!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag kanske ute och cyklar men men, håll till god och såga eller hylla efter behov 😳

Studiomonitorer är i de flesta fall s.k. nätfältsmonitorer vilket betyder att de är designade att låta bra på nära håll. De är av denna anledning därmed mindre i storleken än traditionella högtalare. Studiomonitorer är också designade för att återge ljudet så naturligt som möjligt utan att färga det som man pluggar in direkt i ljudkällan (ljudkortet).

Här kommer så brasklappen med "vanliga" högtalare. Vill man ha ett system som kan driva vanliga högtalare behöver man något som driver de (förstärkare eller slutsteg) och styckvis kostar de ungefär lika mycket som ett par hyffsade studiomonitorer ifall man vill ha något som inte "skitar ner ljudet" och som kan återge de frekvenser man är ute efter. Därtill behöver man ett par högtalare som även de kostar ungefär lika mycket som ett par hyffsade studiomonitorer. Därtill behöver man ett rum som är stort nog för att vara anpassat till högtalarna. De flesta hemstudios får plats i en garderob och gissningsvis är det ganska få som sitter hemma i vardagsrummet och pillar med musik.

För att svara på din fråga är det nog enklast om du ser till dig själv. Låter det bra i dina öron när du mixar i valfria högtalare är det väl bra nog? Vill man få en oberoende syn på det hela får man skicka sina alster på mastering och därefter få veta vad man kan göra bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att jag undrar; Kan jag mixa med mina Jamo högtalare (hittar inte modellen, men låg runt 7'-8'000 nya), eller borde jag köpa ett par Behringer monitorer som sätts upp enligt konstens alla gamla regler?

Har du råd så skaffa ett par behringer eller andra monitorer , Dina Jamo kan du ha stående på golvet och sedan smacka på dom

när du känner dig nöjd med mixen för att kolla hur det låtar i dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se rubriken...

Nästan alla studiomonitorer jag har sett har varit små, tänkta att stå på en hylla eller något liknande nära datorn. Borde det inte vara smartare att köpa ett par bra golvhögtalare som man sätter på ett behändigt avstånd? Som när jag köpte mina stereohögtalare handlade det hela tiden om att golvhögtalare ger en mycket bättre bas, men är större och svåra att placera. Tycker lätt det kan vara värt det om man får bättre ljud, särskilt då jag redan har golvhögtalare.

Anledningen att jag undrar; Kan jag mixa med mina Jamo högtalare (hittar inte modellen, men låg runt 7'-8'000 nya), eller borde jag köpa ett par Behringer monitorer som sätts upp enligt konstens alla gamla regler?

Tjena,

Golvhögtalare har ju en tendens att färga ljudet och att skicka iväg vibrationer på golv mm, det är väl därför det inte anses som standard (+ det som alla andra skrev). Men om du har koll på hur dina högtalare låter och kan placera dom rätt så är det bara att köra på tycker jag.

Mvh / Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag inte att du vinner något på att skaffa ett par så billiga "monitorer", utan då kan du lika gärna köra vidare med de högtalarna som du redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag inte att du vinner något på att skaffa ett par så billiga "monitorer", utan då kan du lika gärna köra vidare med de högtalarna som du redan har.

Right!

Högtalare = Monitorer!

Säljare vill naturligtvis inte erkänna att det är samma sak!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp! Då blev man lite osäker. ^^ Kanske köper ett par bra hörlurar istället, kan vara roligt att ha.

Har du inga bra hörlurar är det en strålande idé! Berätta gärna vad du hittar som du gillar! Jag har letat och letat och har en massa lurar som jag inte gillar. Om man gör musik vill man ju att andra ska kunna ta del av den och väldigt många lyssnar i lurar nuförtiden! ;-)

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...