Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har fått total hjärnsläpp. Har ett piano stycke i midi. Men det ökar lite i tempo. Hur kan jag få det att stämma enkelt. Och så att den rullar rätt med klicket. Quantize hjälper inte.

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Jag vill alltså inte få klicket till att stämma med inspelningen. Utan vill att ljudet ska lika i rätt tempo hela låten.

Postat

Ökar det stegvis eller ökar det i ett särskilt stycke?

Om det är ett stycke som har ett annat tempo kan du ju stretcha det så att det matchar.

Postat

Det är mera att det ökar lite här och minskar lite där. Men inga drastiska saker.

Men kan ju gå till globaltracks och köra beatmapping för att ställa klicket till låten. Men kan man inte göra tvärtom. Ställa låten till klicket på liknande vis? Eller blir det att lägga rätt alla toner i pianoroll eller liknande.

Postat

Nytt problem.

Jag löste tempo problemet men nu då! Jag har ett piano stycke (midi). Vi fick göra några omtagningar, ska nu klippa ihop två olika spår/tagningar. Men problemet är att slutet på den ena kanalen går in när den andra börjar - pedalen.

Hur ska jag göra för att få tonerna som är markerade kortare?

bild4cp.png

Postat

Jepp försök välja ut en del noter som är lika långa och minska dem. annars kanske sax-verktyget passar?

Postat

Tack för alla svar, men.....

Det går alldeles utmärkt att ändra tonens längd. Men det beror helt på hur långa pianisten har tryckt in tangenten. Eftersom pedalen är intryckt gör detta ingen skillnad. Tonen ligger kvar lika länga som pedalen är intryckt :/

Eller så får jag klippa det helt och fade ut det.

Postat (redigerat)
Tack för alla svar, men.....

Det går alldeles utmärkt att ändra tonens längd. Men det beror helt på hur långa pianisten har tryckt in tangenten. Eftersom pedalen är intryckt gör detta ingen skillnad. Tonen ligger kvar lika länga som pedalen är intryckt :/

Eller så får jag klippa det helt och fade ut det.

kan du inte bara ändra automationen för pedalen då?

Du aktiverar ju hyperdraw under klaviaturenbilden till vänster i piano editor.. precis som om du skulle editera velocity.

den bästa bilden jag hittade på google:

http://cdn-www.expertvillage.com/showImage...-piano-roll.jpg

Redigerat av iGnu
Postat

IGnu..... Your the master!

Tack. Det löste alla minna problem 🙂.

Postat

Gött:) hela den hyperdraw-funktionen i piano editor är lite bökig i Logic.. Speciellt för velocity, jämfört med Reason.

Postat

Har inte använd reason, men det svårt att hitta när man inte vet :/.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.