Jump to content
Annons

Mesa Boogie Reco


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Kikade runt lite på gitarr amp:s och hittade denna. Såg väldigt intressant ut, men undrar nu om någon testat. Låter den "äkta". Känns som att inget gör det utan att det gäller att micka upp om man vill ha det äkta soundet. Snyggt att kunna ha i racket ju och billigare än en rectifier top.

Och då till nästa fråga, går det koppla in en kabinett till denna? Och vad är skillnaden på den här och de andra rectifier, single, dual och triple. Är inte helt hemma på alla gitarrprylar, men vet vilket sound jag vill ha. Och har lyssnat på mesa boogie rectifier och Diezel VH4 och det är det soundet jag är ute efter 😆

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rec...ectoPreAmp.html

RectoPreampFrtLgr.jpg

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan

Kikade runt lite på gitarr amp:s och hittade denna. Såg väldigt intressant ut, men undrar nu om någon testat. Låter den "äkta". Känns som att inget gör det utan att det gäller att micka upp om man vill ha det äkta soundet. Snyggt att kunna ha i racket ju och billigare än en rectifier top.

Och då till nästa fråga, går det koppla in en kabinett till denna? Och vad är skillnaden på den här och de andra rectifier, single, dual och triple. Är inte helt hemma på alla gitarrprylar, men vet vilket sound jag vill ha. Och har lyssnat på mesa boogie rectifier och Diezel VH4 och det är det soundet jag är ute efter 😕

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rec...ectoPreAmp.html

RectoPreampFrtLgr.jpg

MVH

Anders

Hej Anders,

Den låter definitivt "äkta" ur den aspekten att den är konstruerad väldigt likt en vanlig rectifier fast utan power amp, alltså slutstegsrör.

Detta innebär att du inte kan koppla ett kabinett direkt till den, precis som Daniel skrivit. För att göra det, och få tvättäkta recto-ljud bör du

använda Mesas eget Rectifier 2:100 slutsteg, alternativt ett annat slutsteg. Rördrivet slutsteg är dock ett måste för rätt rörkompression.

Vad gäller frågan om det låter likadant så kan jag på en gång svara att det gör det inte. Det går inte att på konstgjord väg, i analog krets

exakt återskapa de komplexa faktorer som försteg, slutsteg, kabinett, högtalare, mikrofon etc. tillsammans tillför ett gitarrljud. Däremot

så gör den ett riktigt bra jobb. Allt det där är ju dock väldigt subjektivt, och det finns säkert de som tycker att den låter snudd på identiskt

respektive inte alls som en Rectostack. Men enligt mig är det absout ingen dålig emulation av högtalare och mick de har skapat. Det låter

riktigt bra.

Mitt råd till dig om du vill ha rectoljud och inte vill/kan köpa en full stack (vilket jag inte rekommenderar för de är riktiga as att tämja

i studio) är en 50w Rect-o-Verb topp som du kan kombinera med kabinett efter tycke och smak. En bra mick på det och du kommer

le gott åt dtt Mesa-ljud.

Lycka till!

//Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders,

Den låter definitivt "äkta" ur den aspekten att den är konstruerad väldigt likt en vanlig rectifier fast utan power amp, alltså slutstegsrör.

Detta innebär att du inte kan koppla ett kabinett direkt till den, precis som Daniel skrivit. För att göra det, och få tvättäkta recto-ljud bör du

använda Mesas eget Rectifier 2:100 slutsteg, alternativt ett annat slutsteg. Rördrivet slutsteg är dock ett måste för rätt rörkompression.

Vad gäller frågan om det låter likadant så kan jag på en gång svara att det gör det inte. Det går inte att på konstgjord väg, i analog krets

exakt återskapa de komplexa faktorer som försteg, slutsteg, kabinett, högtalare, mikrofon etc. tillsammans tillför ett gitarrljud. Däremot

så gör den ett riktigt bra jobb. Allt det där är ju dock väldigt subjektivt, och det finns säkert de som tycker att den låter snudd på identiskt

respektive inte alls som en Rectostack. Men enligt mig är det absout ingen dålig emulation av högtalare och mick de har skapat. Det låter

riktigt bra.

Mitt råd till dig om du vill ha rectoljud och inte vill/kan köpa en full stack (vilket jag inte rekommenderar för de är riktiga as att tämja

i studio) är en 50w Rect-o-Verb topp som du kan kombinera med kabinett efter tycke och smak. En bra mick på det och du kommer

le gott åt dtt Mesa-ljud.

Lycka till!

//Anton

Tack för svar. Då skippar jag reco 😄

Men vad är skillnaden mellan single rectifier och rect-o-Verb? Skiljer inte mycket i pris och båda är på 50W. Gitarrljudet jag är ute efter är lite åt nickelback hållet. Vad jag förstått så är det en triple rectifier där, men det kanske är onödigt att ha just den tänker jag. Det där härliga mpderna rocksoundet helt enkelt som jag är ute efter 🙂

Självklart ska jag sedan provspela, men det hjälper ju att veta vad man ska provspela och vad man kan skita i helt enkelt 🙂

Kommer även provspela diezel.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade nu svensk musik i göteborg. Ska kontakta dom och se om de har både single srectifier, dual rectifier och rect-o-Verb hemma. I så fall blir det nog en resa till dom framöver. Ska försöka få så att jag kan få spela in där också om dom går med på det 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade nu svensk musik i göteborg. Ska kontakta dom och se om de har både single srectifier, dual rectifier och rect-o-Verb hemma. I så fall blir det nog en resa till dom framöver. Ska försöka få så att jag kan få spela in där också om dom går med på det 😑

MVH

Anders

Rectoverb har reverb och Single Rectifier har inte det. Vad beträffar Svensk Musik är det mig veterligen bara ett grossistföretag,

och har således ingen fysisk butik där du kan prova grejerna.

Vill också höja ett varningens finger beträffande ljudet du hör på färdigmixad skiva; det är ofta ruskigt svårt att få

till på egen hand, trots rätt grejer. Mitt råd är att du fokuserar mer på vad du gillar i ett bra gitarrljud, och försöker plocka ner ljudet

i mindre delar (bas, dist, diskant, punch etc.) istället för att stirra dig blind på vilket band som använder vilka grejer. Det brukar

gå bättre då!

Lycka till 😕

Mvh

Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Rectoverb har reverb och Single Rectifier har inte det. Vad beträffar Svensk Musik är det mig veterligen bara ett grossistföretag,

och har således ingen fysisk butik där du kan prova grejerna.

Vill också höja ett varningens finger beträffande ljudet du hör på färdigmixad skiva; det är ofta ruskigt svårt att få

till på egen hand, trots rätt grejer. Mitt råd är att du fokuserar mer på vad du gillar i ett bra gitarrljud, och försöker plocka ner ljudet

i mindre delar (bas, dist, diskant, punch etc.) istället för att stirra dig blind på vilket band som använder vilka grejer. Det brukar

gå bättre då!

Lycka till 🥰

Mvh

Anton

Hejsan

Attans också! Vet du vart man kan provspela någonstans?

Självklart vet jag detta med gitarrljud i mix, har mixat musik en hel del. Det är just därför jag vill spela in ljudet och sitta i min studio sedan för att välja det ljud som jag vill ha. Vet att när man väl är där så kan fokus ibland hamna fel och man blir missnöjd med sitt köp. Sp jag vill använda mina grejor när jag spelar in.

Att jag nämnde band är för att bara visa på ljudet jag är ute efter. Har lyssnat på råfiler från diezel VH4 och rectifier och gillar verkligen karaktären i ljudena jag hör.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är smått allergisk mot rectifierljudet? Mesa har ju tillverkat betydligt trevligare stärkare än rectifiers. Men smaken är som baken 🥰

Precis, smaken är som baken, och det är ju helt beroende på vad man är ute efter för sound vilken man ska välja 😉 För blues eller mer klassisk rock så hade jag nog inte sneglat på rectifier 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, smaken är som baken, och det är ju helt beroende på vad man är ute efter för sound vilken man ska välja 😉 För blues eller mer klassisk rock så hade jag nog inte sneglat på rectifier 🙂

MVH

Anders

Fast Mesa tillverkar ju andra trevliga stärkare som funkar utmärkt till metal oxå men som inte har Rectifierljudet 🥰 Men visst, jag skulle knappast tacka nej till en Rectifier om det stod en utanför dörren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Mesa tillverkar ju andra trevliga stärkare som funkar utmärkt till metal oxå men som inte har Rectifierljudet 🥰 Men visst, jag skulle knappast tacka nej till en Rectifier om det stod en utanför dörren...

Nja, att det står en utanför dörren kommer nog inte ske, utan man får punga ut en hel del pengar 😉 Så därför kommer jag förbereda detta köpet oerhört noga då jag vill ha en stärkare som jag kommer vara 100% nöjd med i studion. Live skiter jag i då jag inte är gitarrist 🙂

Så provspelning och möjlighet att spela in testfiler är prio 1. Och om det är möjligt så kommer jag testa andra modeller av Mesa också, samt helst diezel vh4 och diezel herbert.

Om det är någon som har någon av dessa som kan tänka sig att ha mig på besök i sin studio så hojta gärna till.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen brukar ha ett bra utbud av Mesa inne för test (eftersom de ingår i samma koncern som grossisten TTS/Svensk Musik).

Jag har själv kört Dual Rectifier under många år och kan klart rekomendera den - mycket mer mångsidig än vad de flesta tycks tro och kan betyldigt mer än att bara låta "modern nu-metal". Har även haft Stiletto Ace och Mark IV och de är också mycket trevliga - Mark IV är definitivt den mest mångsidiga av dem och Stilettons rena ljud är klart överlägsen de andra jag nämnt. Den nya Mark V testade jag för några veckor sedan och blev grymt imponerad - den fixar det mesta man kan tänka sig utom just det riktigt tunga Rectosoundet. Skulle jag handla stärkare idag så hade det nog blivit en Mark V.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen brukar ha ett bra utbud av Mesa inne för test (eftersom de ingår i samma koncern som grossisten TTS/Svensk Musik).

Jag har själv kört Dual Rectifier under många år och kan klart rekomendera den - mycket mer mångsidig än vad de flesta tycks tro och kan betyldigt mer än att bara låta "modern nu-metal". Har även haft Stiletto Ace och Mark IV och de är också mycket trevliga - Mark IV är definitivt den mest mångsidiga av dem och Stilettons rena ljud är klart överlägsen de andra jag nämnt. Den nya Mark V testade jag för några veckor sedan och blev grymt imponerad - den fixar det mesta man kan tänka sig utom just det riktigt tunga Rectosoundet. Skulle jag handla stärkare idag så hade det nog blivit en Mark V.

Kollade på musikbörsens hemsida, och de verkar ju ha en del iaf. Tack för tipset, ska kontakta dom och se om jag boka in en inspelning/provspelning med de som de har hemma.

Hittar tyvärr ingen svensk distr/återförsäljare för diezel. Någon som vet?

MVH

Anders

EDIT: Video med dual rectifier http://www.mesaboogie.com/demo/RectoDemo700.html Favorit är channel 3 vintage mode av distljuden 😆

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Kollade på musikbörsens hemsida, och de verkar ju ha en del iaf. Tack för tipset, ska kontakta dom och se om jag boka in en inspelning/provspelning med de som de har hemma.

Hittar tyvärr ingen svensk distr/återförsäljare för diezel. Någon som vet?

MVH

Anders

EDIT: Video med dual rectifier http://www.mesaboogie.com/demo/RectoDemo700.html Favorit är channel 3 vintage mode av distljuden 😄

Vet inte om du fortfarande är intresserad av ett svar, men för eftervärlden annars då om inte annat.

I våras sökte jag runt och fick som svar att de butiker som tidigare haft Diezel på lager slutat att ta in dom

då Diezel som leverantör inte gick att lita på ang. leveranstider. Som du ser på Diezels sida (http://diezel.typo3.inpublica.de/),

så får man ringa till Danmark om man vill ha en Diezel här i norden. Jag ringde Tyskland först men de vägrar och hänvisar till Danmark.

Intet problem med Danmark dock, mitt köp gick alla tiders och jag är duktigt nöjd. Däremot är det inget skämt om leveranstiderna,

så bli inte butter om du får vänta länge på din stärkare. När den väl kommer så är det snabbt glömt. Peter Diezel vet vad han sysslar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rectifier är mer en aggrotop. Passar bra till hårdrock. Rammsteintugg typ!

Den där preampen låter nog riktigt bra. Ett Strategy 500-steg (2x197 rörwatt-16 rör) till den där och 4 stycken fyrtolvor. 😄

Polaren hade ett Strategy 500 till sin ADA MP-1 och det gick spela helt vansinnigt högt!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det med förstärkarjakten nu då? Blev det någon Mesa? 😄

jodå, den är beställd. Blev en Mesa boogie dual rectifier med 2*12 Celestion V30 element. Dock två månaders väntetid 😉 Men i februari så ska den landa här hos mig 😎

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...