Jump to content
Annons

Vilken takt går låten i?


stesson

Recommended Posts

Här kommer en fråga från en som inte sysslat med komposition så länge.

Jag har ganska lätt för att komma på melodier, harmonier och ackord-progressioner, men jag är inte särskilt bra på rytmer i form av trummor och bas.

Ofta hamnar jag i ett läge när jag skapat grunden för melodin och vill lägga in trummor eller andra slaginstrument, men jag kan inte riktigt klura ut

vilken takt som musiken går i. Om jag försöker spela trummor själv så brukar det inte gå så bra 😆 . Om jag använder färdiga trum-loopar så är det svårt att hitta en

som passar till den rytm som jag hör i melodin.

Jag har även använt EZ Drummer som är ganska flexibelt och det har faktiskt hjälpt mig på några låtar, även om det fortfarande är svårt.

Nu till min fråga: Finns det något bra sätt att ta reda på vilken takt en låt går i?

Jag bifogar en låtskiss som visar ungefär hur det brukar låta innan jag lagt på några trummor.

Kan någon tala om vilken takt låten går i? Själv tycker jag det låter lite åt vals-hållet. Jag har provat med några 3/4-trumloopar men det blev inte särskilt lyckat.

Tacksam för tips och synpunkter.

Walk_96.mp3

Redigerat av stesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova 6/8 och se om det blir bättre. Det finns inga regler egentligen, bara din tanke om hur du vill att det ska låta.

Min spontana tanke när jag hörde din låt var den här låten

Lyssna och se om det inspirerar, trummorna kommer in efter några minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle notera detta som 6/8-takt i dom flesta fall. Men då det gäller ezdrummer vill jag minnas att grundkompen under 6/8 inte är något vidare bra för den här typen av mer klassiskt flöde. Kanske blir du istället tvungen att använda en väldigt snabb 3/4 vals i EZ även om man aldrig skulle notera din fina musik så.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta verkar ju överens om takten. Stort tack för alla svar!

Borde väl vara en god idé att studera andra låtar i 6/8 och se om jag kan hitta någon inspiration för trummor till min låt.

Alltid intressant att höra vad andra får för associationer. Det där med Björn J'son Lindh-låten hade jag inte själv tänkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta verkar ju överens om takten. Stort tack för alla svar!

Borde väl vara en god idé att studera andra låtar i 6/8 och se om jag kan hitta någon inspiration för trummor till min låt.

Alltid intressant att höra vad andra får för associationer. Det där med Björn J'son Lindh-låten hade jag inte själv tänkt på.

Nej, jag menar inte att det är likt i den meningen. Mer att jag fick en liknande känsla. Takten i J:son låten är dessutom lite lurig då det mer kan beskrivas som en vanlig 4/4 med en tydlig triolunderdelning.

Kör på och testa dig fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...