Jump to content
Annons

Dela eller inte dela topparna vid subanvändning?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag kör mina Eventmonitorer, ASP6 odelade fast jag antingen kan välja delning steglöst i min sniksubb, (Prodipe 10) eller trycka in en knapp på topparna som skär bort basen från 80 hz och neråt. Subbens delning ställer jag på 80 hz, sen har jag ganska svag volym påskruvad på den. Tycker ni det låter vrickat?

De flesta monitorer är väl gjorda för att mixas genom utan hjälp av sub, och jag tycker ljudet från topparna blir sämre om de inte går fullrange. Att basen under 80 hz kommer både från toppar och sub tycker jag inte alls är nåt fel, tvärtom, subben är bara ett litet komplement till topparna i lågbasen, där tunnar ju alla mindre monitorer ur.

Så det kan vara värt att testa. Jag är ganska säker på att Eventmonitorerna lämnar ett ärligare ljud från 80 hz nedåt 60, än vad min billiga Sub gör. Jag testade i flera dar att mata subben först från mixern, (portan) och använda subbens delningsfilter, tyckte det läst bäst att dela vid ca 70 eller 80 hz. Efter några dar testade jag att gå från portan direkt till topparna, köra dem odelade och mata vidare till subben som jag ställde på 80 hz efter en stunds provande. Nu lät det rejält mycket bättre! Ingen elektronik alls på vägen till topparna måste vara bättre än tom en bra elektronik. Och Prodipesubbens delningsfilter är nog inget som vinner elektronikpris. Eventmonitorerna har en basscutknapp som skär bort från 80 hz och nedåt, jag kan använda den om jag vill slippa använda delningsfiltret i subben, men jag tycker ändå att bäst och rakast ljud blir med topparna fullrange och subben som ett extra stöd från 80 hz och nedåt. Att ratta tex manlig röst går bättre med fullrangetoppar än om basen från 80 hz enbart kommer från subben nere på golvet

Hade jag andra monitorer, som tex Adams mindre, och en billigare hembiosub skulle jag inte heller ta ljudet till topparna vägen genom subben, bättre att göra tvärtom, mata subben från topparna och köra topparna fullrange.

Många poängterar att det kan innebära svårigheter att mixa om man skaffar en sub. En del av svårigheten kanske är att man (oftast) skär bort basen i topparna?

Hade jag en riktigt bra studiosub och ett akustikbehandlat mixrum skulle det kanske vara annorlunda. Men många av oss fattighjon har ju inte råd med riktigt bra studiosubbar. Jag tycker ändå att min enkla sub hjälper mig enormt vid mix, utan den är det omöjligt att veta om man råkar gasa för mycket bas på nån kanal.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en likadan sub som du, och den är inte helt genomtänkt. Frekvensen man ställer in på subben är bara till subben. Signalen ut till topparna har en fast delning vid 80Hz, vilket är helt idiotiskt. Prova att ratta med subben och gärna vicka lite på faskorrigeringen också. Spela upp sinussvep på basfrekvenserna (ljudfiler hittat du lätt med google) medans du rattar och sitt i sweetspoten och lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du gör rätt som låter monitorerna spela så lågt det går, utan påverkan. Sub-högtalaren kan med fördel ställas in att börja arbeta strax ovanför den frekvens där dina monitorer börjar slutta. Om du saknar dokumentation föreslår jag att du sveper med sinuston samtidigt som du tittar i en frekvens-analysator - sådana finns gratis att hämta på nätet - och lyssnar, helt enkelt, efter när dina monitorer tappar fart.

Upprepa sedan proceduren med sub-högtalaren påslagen, för att justera nivåerna.

Subba lungt!!

Oj! Nu såg jag att "SkunkFunk" hade tipsat om nästan samma sak! Nåja, då kan man kanske säga att vi har "hamrat in" poängen?!

Redigerat av Göran Ewertsson
Link to comment
Dela på andra sajter

trycka in en knapp på topparna som skär bort basen från 80 hz och neråt. Subbens delning ställer jag på 80 hz, sen har jag ganska svag volym påskruvad på den. Tycker ni det låter vrickat?

tycker jag låter som det vettigaste

även om du har topparna skurna från 80 å neråt så sker inte detta tvärbrant så lite får du därifrån också men jag är rätt övertygad om att dina toppar jobbar mycket lättare å låter bättre om dom slipper jobba med materialet under 80

under 80 klarar nog din sub att återge hyfsat korrekt

där är det inte så mycket finlir utan mer upptäcka rena misstag i lågbasen

precis som du gjort anpassat subens volym så det blir en bra helhet ihop

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Eftersom låga frekvenser innehåller mycket mer energi än höga och är mer effektkrävande så tycker jag att topparna spelar bäst om dom slipper ta hand om de lägsta frekvenserna. Dessutom kan du mata topparna med högre output om de är avskalade. Jag har jobbat mestadels med Ev:s MT4-system. Det är ett 4-vägs system där lådorna är helt passiva. Där körde jag ett aktivt 4-vägs delningsfilter i mono per kanal... dvs ett för Left och ett för Right.

Det här är lite avancerad konfiguration men jag ska förklara så gott jag kan. På varje sida om scenen hade jag 4 stegvagnar (8 totalt för hela FOH) I varje stegvagn satt 3st Camcosteg. 1 slutsteg för LF, 1 slutsteg för LM, och 1 för både HM & HF. Men det var bara 1 stegvagn per sida som hade delningsfilter (4-vägs mono). Slutstegen jobbade i stereomode men fick samma signal på både L-input och R-input.... förutom det minsta steget där kanal 1 får ta hand om HM och höger kanal 2 får ta hand om HF. Eftersom topparna har 8-polig Speakon så fick man konstruera chassispeakon på baksidan stegvagnarna för att sedan kopplas till MTH-4 topparna som väger 165kg vardera.

4-18 subbarna jobbade i 4 ohm med 4st 8-ohms element. Det innebär att elementen är parallellkopplade 2 & 2. En 4-polig speakon har 4 pinnar med följande märkning:

1+ 1- 2+ 2-. Pin 1+ och pin 1- fick signal från slutstegets kanal 1 och drev 2 av elementen i en låda. De andra 2 elementen fick signal på pin 2+ och pin 2- från stegkanal 2.

I topparna satt 4st 12" LM element som jobbade på samma sätt som de i subbarna. Det var bara HM och HF drivers som jobbade med en kanal vardera.

Oj vad jag tycker det är kul att svamla om sånt här ☺️

MTL4-MTH4.jpg

MTH-4

MTL-4

Dx38_5oc_500.JPG

DX-38

Camco_p3000_2p.JPG

Stegvagn med Camcosteg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Topparna är så kraftiga i watt och volym att jag använder kanske en fjärdedels effekt bara:

"The ASP6 has the same power amplifier as the ASP8. It provides 200W to the low-frequency (LF) driver and 80W to the high-frequency (HF) driver"

Så de blir aldrig ansträngda som fullrange. Jag spelar lågt och sitter nära, får jag 80 hz och nedåt enbart nere från golvet blir det ett underligt ljud. Jag skulle hellre vilja ha två subbar och då ha dem bredvid monitorerna i stället för på golvet. Men det funkar great så här med.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Topparna är så kraftiga i watt och volym att jag använder kanske en fjärdedels effekt bara:

"The ASP6 has the same power amplifier as the ASP8. It provides 200W to the low-frequency (LF) driver and 80W to the high-frequency (HF) driver"

Så de blir aldrig ansträngda som fullrange. Jag spelar lågt och sitter nära, får jag 80 hz och nedåt enbart nere från golvet blir det ett underligt ljud. Jag skulle hellre vilja ha två subbar och då ha dem bredvid monitorerna i stället för på golvet. Men det funkar great så här med.

Tror att en förklaring är att 3 basar låter bättre än en! :rolleyes: Varje rum har sina noder (toppar och dalar9 i basen. genom att placera ut flera bashögtalare på olika platser kan man till stor del eliminera att de orsakar problem med återgivningen. Generellt har jag alltid använt subwoffers i par (en för var kanal) men ännu fler kan göra nytta! 😮

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
genom att placera ut flera bashögtalare på olika platser kan man till stor del eliminera att de orsakar problem med återgivningen.

/Jocke

Då uppstår andra problem som interferenser. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...