Jump to content
Annons

WAVES SSL 4000 benchmark


staffanthorsell

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)

InstÀmmer med drHans dÀr. Men om du ska skaffa fatso fÄr du nog köpa det kraftfullaste av UAD-2kort. Den ska visst vara en riktig slukare, fatson.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InstÀmmer med drHans dÀr. Men om du ska skaffa fatso fÄr du nog köpa det kraftfullaste av UAD-2kort. Den ska visst vara en riktig slukare, fatson.

Oj Àr det sÄ pass, du vet inte hur mkt den slukar?

Skulle vara spÀnnande att veta hur mÄnga fatso units med tex 5x kortet / 10x kortet tex?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oj Àr det sÄ pass, du vet inte hur mkt den slukar?

Skulle vara spÀnnande att veta hur mÄnga fatso units med tex 5x kortet / 10x kortet tex?

Finns lista pÄ uaudio.com över hur mycket kraft alla pluggar drar. Om jag minns rÀtt kan man köra 2st fatso pÄ ett uad-2 solo kort. Dvs 4st pÄ ett duo osv. Men kolla pÄ deras lista om du vill veta exakt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om jag minns rÀtt kan man köra 2st fatso pÄ ett uad-2 solo kort.

Vaffan? Ett UAD2 kort Àr ju inte gratis direkt. Och sÄ ska man betala extra för pluggen, eller hur?

Med tanke pÄ andrahandsvÀrdet sÄ börjar det kÀnnas mer och mer prisvÀrt med dom "riktiga" prylarna.

För övrigt anser jag att SSL Àr rejÀlt överskattat men jag Àr Ä andra sidan en vÀldigt speciell

mÀnniska.

Testa att köpa en DBX 160 - Ja, dÄ menar jag sjÀlva apparaten alltsÄ, ingen plug-in.

FörstÄr ni? AlltsÄ, det Àr en fyrkantig maskin som tar plats utanför datorn och som mÄste

kopplas in med kablar, det Àr ingen DVD eller sÄ.

Ni som stirrar in i en datorskÀrm hela dagarna kommer att bli förvÄnade över hur bra, billigt

och kreativt det kan vara med extern utrustning ibland.

😄

Mvh Omni

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vaffan? Ett UAD2 kort Àr ju inte gratis direkt. Och sÄ ska man betala extra för pluggen, eller hur?

Med tanke pÄ andrahandsvÀrdet sÄ börjar det kÀnnas mer och mer prisvÀrt med dom "riktiga" prylarna.

För övrigt anser jag att SSL Àr rejÀlt överskattat men jag Àr Ä andra sidan en vÀldigt speciell

mÀnniska.

Testa att köpa en DBX 160 - Ja, dÄ menar jag sjÀlva apparaten alltsÄ, ingen plug-in.

FörstÄr ni? AlltsÄ, det Àr en fyrkantig maskin som tar plats utanför datorn och som mÄste

kopplas in med kablar, det Àr ingen DVD eller sÄ.

Ni som stirrar in i en datorskÀrm hela dagarna kommer att bli förvÄnade över hur bra, billigt

och kreativt det kan vara med extern utrustning ibland.

😛

Mvh Omni

Hur menar du att SSL Àr rejÀlt överskattat? Rekomenderar du tex nÄgon annan channel strip (plugg)?

Dbx'en verkar grym! LĂ„ter den bra eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag menar inte plugins, jag syftar pÄ hÄrdvaran.

Jag anser inte att SSL Àr vÀrda sitt rykte och inte heller att priserna Àr rimliga för prestandan.

Men Äterigen - jag Àr annorlunda sÄ det Àr inte sÄ mkt att bry sig om.

Ja, DBX 160 Àr en MKT bra och prisvÀrd kompressor som golvar betydligt dyrare apparater.

Med det sÀger jag inte alls att alla övriga kompressorer frÄn DBX Àr bra.

SPL Dynamaxx Àr ocksÄ en riktig hit och Ànnu billigare Àn DBX 160 per kanal.

Men nu glider vi helt frÄn Àmnet...

Mvh Omni

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vaffan? Ett UAD2 kort Àr ju inte gratis direkt. Och sÄ ska man betala extra för pluggen, eller hur?

Med tanke pÄ andrahandsvÀrdet sÄ börjar det kÀnnas mer och mer prisvÀrt med dom "riktiga" prylarna.

För övrigt anser jag att SSL Àr rejÀlt överskattat men jag Àr Ä andra sidan en vÀldigt speciell

mÀnniska.

Testa att köpa en DBX 160 - Ja, dÄ menar jag sjÀlva apparaten alltsÄ, ingen plug-in.

FörstÄr ni? AlltsÄ, det Àr en fyrkantig maskin som tar plats utanför datorn och som mÄste

kopplas in med kablar, det Àr ingen DVD eller sÄ.

Ni som stirrar in i en datorskÀrm hela dagarna kommer att bli förvÄnade över hur bra, billigt

och kreativt det kan vara med extern utrustning ibland.

🙂

Mvh Omni

Jaha, och hur gör du dÄ nÀr du behöver inserta mer Àn EN gÄng? Bouncar ihjÀl dig?

SjÀlv kan jag inserta en dbx160, 196 gÄnger. Vad skulle det kosta med externa, och VEM har plats med det?

Och varken du eller jag kan höra pÄ lÄten som spelas i radion om det vart en extern eller en plugg!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlvklart har man inte en extern analog monokompressor pÄ alla kanaler vid mix.

Min poÀng var att dagens datormusiker borde bÄde testa och komplettera med bra hÄrdvara ibland.

Skrev aldrig att man ska ersÀtta alla pluggar med extern utrustning.

196 spÄr? Om folk tror att dom mÄste ha sÄ mÄnga EQs och kompressorer

sÄ blir det givetvis bara plugins. Hellre fÀrre men mer vÀlljudande kanaler för min del.

En bra analog kompressor redan pÄ inspelningen, med splitter och parallell kompression förslagsvis,

rekommenderas varmt. I den positionen har man en prisvÀrd kompressor som anvÀnds mycket och

senare underlÀttar mixandet i DAW.

Om folk har rÄd med ett UAD2 och dyra pluggar till den sÄ kommer det att lÄta riktigt bra men

det finns mÄnga som inte har rÄd och förlitar sig pÄ, i mitt tycke, djÀvligt dÄliga gratispluggar.

DÄ kan det vara en bra idé att komplettera med en extern bra kompressor som dessutom efter nÄgra

Är kommer att ha behÄlt sitt vÀrde, vilket man inte kan sÀga om kompressorer

eller annat som levererats pÄ en DVD.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
SjÀlvklart har man inte en extern analog monokompressor pÄ alla kanaler vid mix.

Min poÀng var att dagens datormusiker borde bÄde testa och komplettera med bra hÄrdvara ibland.

Och varför det? SÄ de kan sitta och drÀggla över en imponerande rackvara och fÄ nöjet att lÀgga rackeffekten pÄ hela sketna ett spÄr?

Hellre fÀrre men mer vÀlljudande kanaler för min del.

Det Àr jag den förste att instÀmma i. Allt för mÄnga har för mÄnga val och slutar bara med att de letar sig omkring istÀllet för att göra nÄgot bra med det de har.

En bra analog kompressor redan pÄ inspelningen, med splitter och parallell kompression förslagsvis,

rekommenderas varmt. I den positionen har man en prisvÀrd kompressor som anvÀnds mycket och

senare underlÀttar mixandet i DAW.

Och var fÄr du det ifrÄn? Det beror ju pÄ hur man jobbar. MÄnga föredrar lÀgga kompressor pÄ efterÄt och det gÄr lika bra för dem. Det Àr bara tvÄ olika arbetssÀtt och inget annat. Finns Àven proffs som inte lÀgger kompressor pÄ allt vid inspelning.

Om folk har rÄd med ett UAD2 och dyra pluggar till den sÄ kommer det att lÄta riktigt bra men

det finns mÄnga som inte har rÄd och förlitar sig pÄ, i mitt tycke, djÀvligt dÄliga gratispluggar.

Nu vĂ€ntar jag bara pĂ„ att Valle ska upptĂ€cka den hĂ€r trĂ„den sĂ„ kommer du genast fĂ„ mothugg. 😕

Det finns gott om riktigt bra gratispluggar ocksÄ. Och om man inte har rÄd med bra mjukvarupluggar, hur ska de dÄ har rÄd med hÄrdvara dÄ hade du tÀnkt dig?

DÄ kan det vara en bra idé att komplettera med en extern bra kompressor som dessutom efter nÄgra

Är kommer att ha behÄlt sitt vÀrde, vilket man inte kan sÀga om kompressorer

eller annat som levererats pÄ en DVD.

JasÄ? Vilka har dÄ behÄllit sitt vÀrde? De Àr vÀl ganska lÀttrÀknade. Vill man skaffa hÄrdvara sÄ gör för all del det. Men att det skulle vara nÄgon fördel som du vill framhÀvda kan jag inte instÀmma i. FortsÀtter hÄlla mig med mitt UADkort. Skiter fullstÀndigt i vad som och som inte hÄller sitt vÀrde. Jag tÀnker inte sÀlja ÀndÄ eftersom jag tÀnker fortsÀtta med musiken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om folk har rÄd med ett UAD2 och dyra pluggar till den sÄ kommer det att lÄta riktigt bra men det finns mÄnga som inte har rÄd och förlitar sig pÄ, i mitt tycke, djÀvligt dÄliga gratispluggar.

Finns det inga, i ditt tycke, jÀvligt dÄliga $$$-pluggar, dÄ? Eller, jÀvligt bra gratispluggar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vaffan? Ett UAD2 kort Àr ju inte gratis direkt. Och sÄ ska man betala extra för pluggen, eller hur?

Med tanke pÄ andrahandsvÀrdet sÄ börjar det kÀnnas mer och mer prisvÀrt med dom "riktiga" prylarna.

För övrigt anser jag att SSL Àr rejÀlt överskattat men jag Àr Ä andra sidan en vÀldigt speciell

mÀnniska.

Testa att köpa en DBX 160 - Ja, dÄ menar jag sjÀlva apparaten alltsÄ, ingen plug-in.

FörstÄr ni? AlltsÄ, det Àr en fyrkantig maskin som tar plats utanför datorn och som mÄste

kopplas in med kablar, det Àr ingen DVD eller sÄ.

Ni som stirrar in i en datorskÀrm hela dagarna kommer att bli förvÄnade över hur bra, billigt

och kreativt det kan vara med extern utrustning ibland.

đŸ˜±

Mvh Omni

Jag har sjĂ€lv gĂ„tt i tankarna pĂ„ att köpa 160... En jĂ€vligt bra burk faktiskt som slĂ„r ut mĂ„nga konkurrenter. 😎

Edit: Jag pratar om 160SL

19917_l.jpg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En bra analog kompressor redan pÄ inspelningen, med splitter och parallell kompression förslagsvis,

rekommenderas varmt. I den positionen har man en prisvÀrd kompressor som anvÀnds mycket och

senare underlÀttar mixandet i DAW.

Och var fÄr du det ifrÄn? Det beror ju pÄ hur man jobbar. MÄnga föredrar lÀgga kompressor pÄ efterÄt och det gÄr lika bra för dem. Det Àr bara tvÄ olika arbetssÀtt och inget annat. Finns Àven proffs som inte lÀgger kompressor pÄ allt vid inspelning.

Jag fÄr det ifrÄn mina 23 Är i studiobranchen, frÄn min studioutbildning och det jag lÀrt mig frÄn

mÄnga andra duktiga studiotekniker. Jag skrev rekommenderas, det var alltsÄ bara ett tips.

Och ett jÀvligt bra tips om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

SjÀlvklart kan man lÀgga kompressor efterÄt men ska du ut till en analog

variant sÄ har du strulet med att konfigurera detta i programmet och man passerar en extra D/A och A/D,

dÀrför Àr det smidigt att göra det direkt.

Om du hade lÀst mitt tips mer ordentligt sÄ ser du att med parallell komprimering sÄ har du redan ett okomprimerat spÄr och

ett komprimerat, man behöver inte göra summeringen förrÀn i mixen eller ingen komprimering alls. Flexibelt.

Dessutom kan man ju (om man vill) anvÀnda en komprimerad signal direkt vid inspelning för ett mer kreativt musikutförande

som man missar om man försöker anvÀnda en kompressor frÄn t ex UAD i realtid vid hörlurslyssning.

Annars dÄ - inte sÄ mÄnga basister hÀr? Brukar ju vara en favorit hos "proffs" att köra kompressor direkt

vid inspleningen pÄ bas.

Oh... förlÄt. Man anvÀnder inte riktig bas lÀngre. Man anvÀnder Triology sÄklart.

Ser man pÄ, Àven hÀr Àr datorn bÀttre pÄ allt.

Finns det inga fÀrdiga loopar och presets i baspluggen som kan sköta allt automatiskt, det Àr ju rÀtt jobbigt att spela och sÄ...

Och varför det? SÄ de kan sitta och drÀggla över en imponerande rackvara och fÄ nöjet att lÀgga rackeffekten pÄ hela sketna ett spÄr?

Att lÄta sig imponeras över blinkande prylar vÀxte jag ifrÄn redan under tidiga tonÄren.

Men jag respekterar dina böjelser, vi Àr alla olika.

JasÄ? Vilka har dÄ behÄllit sitt vÀrde? De Àr vÀl ganska lÀttrÀknade. Vill man skaffa hÄrdvara sÄ gör för all del det. Men att det skulle vara nÄgon fördel som du vill framhÀvda kan jag inte instÀmma i.

Köper man bra utrustning frÄn början sÄ behÄller det mesta ett mkt bra andrahandsvÀrde enligt min erfarenhet.

Köper man muggig utrustning sÄ tappar det vÀrde snabbt. Likadant Àr det förstÄs om man köper dyra digitala saker

förstÄs. Yamaha 02r med mÀtarbrygga kostade typ 118 000 kr i slutet pÄ 90-talet, pÄ annonser nu för ca 10 000 kr.

Har en kollega som förvarar en digital rullbandare frÄn Sony i sin studiokÀllare, han gav typ 800 000 kr för den,

gĂ„r inte ens attt sĂ€lja nu. 🙂

DÀremot stÄr sig Lexicons dyrare effektburkar ganska bra i pris.

Die Hard - det Àr helt OK om du inte instÀmmer, jag bara delar med mig av mina Äsikter.

Valle:

Finns det inga, i ditt tycke, jÀvligt dÄliga $$$-pluggar, dÄ? Eller, jÀvligt bra gratispluggar?

Jo och jo. Det hÄller jag helt med dig om.

För övrigt

Börjar inse att man ska inte prata apparater hÀr, bara pluggar och datorer.

FörlÄt dÄ för fan!

🙂

Jag fÄr ÄtergÄ till Gearslutz och diskutera med folk som haft en riktigt barndom istÀllet för

att leva sina liv via datorer.

🙂

Finns det ingen senioravdelning som jag kan skriva i?

Men för er som inte sitter helt nöjda med det "perfekta" ljudet frÄn alla DAWs och pluggar - varför inte prova ngt annat ocksÄ?

Jag anser att t ex Waves, Sonalksis och fler kompressorpluggar inte presterar lika bra

komprimerat ljud som nÀmnda DBX 160 innan man fÄr fula bieffekter.

En kompressor som lÄter mkt bra för typ 3500 kr beggad och som man kan sÀlja om nÄgra Är för nÀstan samma summa.

Återigen - det Ă€r bara ett tips. Det gĂ„r utmĂ€rkt att skita fullstĂ€ndigt i vad jag skriver.

Analogfreak:

Jag har sjÀlv gÄtt i tankarna pÄ att köpa 160... En jÀvligt bra burk faktiskt som slÄr ut mÄnga konkurrenter.

Edit: Jag pratar om 160SL

Den Àr riktigt bra men obillig. Gör dig sjÀlv en stor tjÀnst och jÀmför den mot den vanligt 160 eller liknande innan du köper den.

Jag anser sjÀlv inte att prisskillnaden Àr motiverad men din ekonomi och dina prioriteringar kanske skiljer sig

frÄn mina...

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Annars dÄ - inte sÄ mÄnga basister hÀr? Brukar ju vara en favorit hos "proffs" att köra kompressor direkt

vid inspleningen pÄ bas.

Oh... förlÄt. Man anvÀnder inte riktig bas lÀngre. Man anvÀnder Triology sÄklart.

Ser man pÄ, Àven hÀr Àr datorn bÀttre pÄ allt.

Finns det inga fÀrdiga loopar och presets i baspluggen som kan sköta allt automatiskt, det Àr ju rÀtt jobbigt att spela och sÄ...

MÄnga linar ocksÄ. LÄngt ifrÄn alla hÀr spelar i band och eller har nÄgon annanstans att spela in med riktiga stÀrkare. Och de som gör elektronisk musik föredrar mÄnga sÄnt som Trilogy istÀllet eller basljud frÄn nÄgon synt. Alla lever inte i det förgÄngna dÀr det mÄste vara en riktig bas inspelad med riktig stÀrkare för att det ska rÀknas.

Köper man bra utrustning frÄn början sÄ behÄller det mesta ett mkt bra andrahandsvÀrde enligt min erfarenhet.

Köper man muggig utrustning sÄ tappar det vÀrde snabbt. Likadant Àr det förstÄs om man köper dyra digitala saker

förstÄs. Yamaha 02r med mÀtarbrygga kostade typ 118 000 kr i slutet pÄ 90-talet, pÄ annonser nu för ca 10 000 kr.

Har en kollega som förvarar en digital rullbandare frÄn Sony i sin studiokÀllare, han gav typ 800 000 kr för den,

gĂ„r inte ens attt sĂ€lja nu. 🙁

DÀremot stÄr sig Lexicons dyrare effektburkar ganska bra i pris.

Som du ser finns det aldrig nÄgon garanti. Och Äterigen lÄngt ifrÄn alla har rÄd slÀnga ut dyra slantar pÄ hÄrdvara. Det mÄste du vÀl ÀndÄ fatta? Annars skulle vÀl flera göra det.

Die Hard - det Àr helt OK om du inte instÀmmer, jag bara delar med mig av mina Äsikter.

SjÀlvklart ska man skriva vad man tycker. Det Àr det ingen som har nÄgon annan Äsikt om. Annars vore det inte ett forum.

För övrigt

Börjar inse att man ska inte prata apparater hÀr, bara pluggar och datorer.

FörlÄt dÄ för fan!

Du sade det och ingen annan.

Jag fÄr ÄtergÄ till Gearslutz och diskutera med folk som haft en riktigt barndom istÀllet för

att leva sina liv via datorer.

Ja dÀr finns det gott om flera som du som har Äsikten att det Àr riktiga grejer som gÀller. Inget modernt skit. Det var bÀttre förr. Du passar nog bÀttre ihop med gubbarna dÀr om man har den instÀllningen.

Finns det ingen senioravdelning som jag kan skriva i?

Prova pÄ PRO

Det gÄr utmÀrkt att skita fullstÀndigt i vad jag skriver.

JodÄ det gör det. Det gÄr utmÀrkt att skita fullstÀndigt i vad jag skriver med. Men vad har det med saken att göra? Ogillar du att andra inte hÄller med dig? Varför skriver man dÄ hÀr överhuvudtaget?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Finns det ingen senioravdelning som jag kan skriva i?

Mvh Omni

TyvÀrr baseras det hÀr forumet pÄ att handla GA mickar av Claes och spela in i FL-studio via USB-ljudkort som kostar tusenlappen.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
196 spÄr? Om folk tror att dom mÄste ha sÄ mÄnga EQs och kompressorer

sÄ blir det givetvis bara plugins. Hellre fÀrre men mer vÀlljudande kanaler för min del.

Tror inte riktigt det var sÄ han menade, men det Àr upp till dig hur du tolkar folk. Men rÀkna i sÄ fall med att folk drar ganska grova slutsatser av vad du skriver.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag fÄr det ifrÄn mina 23 Är i studiobranchen, frÄn min studioutbildning och det jag lÀrt mig frÄn

mÄnga andra duktiga studiotekniker. Jag skrev rekommenderas, det var alltsÄ bara ett tips.

Och ett jÀvligt bra tips om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

SjÀlvklart kan man lÀgga kompressor efterÄt men ska du ut till en analog

variant sÄ har du strulet med att konfigurera detta i programmet och man passerar en extra D/A och A/D,

dÀrför Àr det smidigt att göra det direkt.

Om du hade lÀst mitt tips mer ordentligt sÄ ser du att med parallell komprimering sÄ har du redan ett okomprimerat spÄr och

ett komprimerat, man behöver inte göra summeringen förrÀn i mixen eller ingen komprimering alls. Flexibelt.

Dessutom kan man ju (om man vill) anvÀnda en komprimerad signal direkt vid inspelning för ett mer kreativt musikutförande

som man missar om man försöker anvÀnda en kompressor frÄn t ex UAD i realtid vid hörlurslyssning.

Annars dÄ - inte sÄ mÄnga basister hÀr? Brukar ju vara en favorit hos "proffs" att köra kompressor direkt

vid inspleningen pÄ bas.

Oh... förlÄt. Man anvÀnder inte riktig bas lÀngre. Man anvÀnder Triology sÄklart.

Ser man pÄ, Àven hÀr Àr datorn bÀttre pÄ allt.

Finns det inga fÀrdiga loopar och presets i baspluggen som kan sköta allt automatiskt, det Àr ju rÀtt jobbigt att spela och sÄ...

Att lÄta sig imponeras över blinkande prylar vÀxte jag ifrÄn redan under tidiga tonÄren.

Men jag respekterar dina böjelser, vi Àr alla olika.

Köper man bra utrustning frÄn början sÄ behÄller det mesta ett mkt bra andrahandsvÀrde enligt min erfarenhet.

Köper man muggig utrustning sÄ tappar det vÀrde snabbt. Likadant Àr det förstÄs om man köper dyra digitala saker

förstÄs. Yamaha 02r med mÀtarbrygga kostade typ 118 000 kr i slutet pÄ 90-talet, pÄ annonser nu för ca 10 000 kr.

Har en kollega som förvarar en digital rullbandare frÄn Sony i sin studiokÀllare, han gav typ 800 000 kr för den,

gĂ„r inte ens attt sĂ€lja nu. 😕

DÀremot stÄr sig Lexicons dyrare effektburkar ganska bra i pris.

Die Hard - det Àr helt OK om du inte instÀmmer, jag bara delar med mig av mina Äsikter.

Valle:

Jo och jo. Det hÄller jag helt med dig om.

För övrigt

Börjar inse att man ska inte prata apparater hÀr, bara pluggar och datorer.

FörlÄt dÄ för fan!

😎

Jag fÄr ÄtergÄ till Gearslutz och diskutera med folk som haft en riktigt barndom istÀllet för

att leva sina liv via datorer.

😑

Finns det ingen senioravdelning som jag kan skriva i?

Men för er som inte sitter helt nöjda med det "perfekta" ljudet frÄn alla DAWs och pluggar - varför inte prova ngt annat ocksÄ?

Jag anser att t ex Waves, Sonalksis och fler kompressorpluggar inte presterar lika bra

komprimerat ljud som nÀmnda DBX 160 innan man fÄr fula bieffekter.

En kompressor som lÄter mkt bra för typ 3500 kr beggad och som man kan sÀlja om nÄgra Är för nÀstan samma summa.

Återigen - det Ă€r bara ett tips. Det gĂ„r utmĂ€rkt att skita fullstĂ€ndigt i vad jag skriver.

Analogfreak:

Den Àr riktigt bra men obillig. Gör dig sjÀlv en stor tjÀnst och jÀmför den mot den vanligt 160 eller liknande innan du köper den.

Jag anser sjÀlv inte att prisskillnaden Àr motiverad men din ekonomi och dina prioriteringar kanske skiljer sig

frÄn mina...

Mvh Omni

Jag tar till mig dina tips och tackar för dem. DBX'en verkar intressant, ska kolla upp den. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak:

TyvÀrr baseras det hÀr forumet pÄ att handla GA mickar av Claes och spela in i FL-studio via USB-ljudkort som kostar tusenlappen.

😑

Die Hard:

Och Äterigen lÄngt ifrÄn alla har rÄd slÀnga ut dyra slantar pÄ hÄrdvara. Det mÄste du vÀl ÀndÄ fatta?

OK, du tycker att en riktigt bra kompressor för 3500 kr som man kan ha under mÄnga Är och sedan sÀlja för 2500 kr

Àr dyrt, samtidigt som vi i denna trÄd diskuterar inköp av UAD-2 + Fatso licens?

NÀe, jag fattar inte riktigt din poÀng. Eller jo, det gör jag. Jag hÄller inte med dig bara.

MÄnga linar ocksÄ. LÄngt ifrÄn alla hÀr spelar i band och eller har nÄgon annanstans att spela in med riktiga stÀrkare. Och de som gör elektronisk musik föredrar mÄnga sÄnt som Trilogy istÀllet eller basljud frÄn nÄgon synt. Alla lever inte i det förgÄngna dÀr det mÄste vara en riktig bas inspelad med riktig stÀrkare för att det ska rÀknas.

Ska ta upp det pÄ nÀsta pensionÀrsmöte. Jag visste inte att det tillhör det förgÄngna att anvÀnda kompressoer

pÄ bas, oavsett om det gÀller uppmickad bas eller via DI.

Faktum Àr att det Àr ovana basspelare som linear som har större behov av en kompressor.

Skickliga basspelare spelar oftast med mkt mer kontrollerad dynamik.

Fast allt det dÀr vet du vÀl redan.

Ja dÀr finns det gott om flera som du som har Äsikten att det Àr riktiga grejer som gÀller. Inget modernt skit. Det var bÀttre förr. Du passar nog bÀttre ihop med gubbarna dÀr om man har den instÀllningen.

Attityden "jag kan redan allt och behöver inte lÀra mig mer" fungerar sÀllan bra.

😕

Jag rekommenderar dig, i all vÀnlighet, att lÀsa nÄgra trÄdar dÀr istÀllet för att dra alla över en kam.

DÄ skulle du se att dom flesta anvÀnder det som funkar och lÄter bra. Digitalt som analogt. Nytt som gammalt.

Jag var sjÀlv rÀtt naiv en gÄng i tiden men jag hade iaf vett att lyssna pÄ dom som har erfarenhet.

😄

Jag tycker att UAD-2 i en fetingdator med bra ljudkort Àr "riktiga grejer". Se bara, sÄ modern jag Àr.

TÀnk ocksÄ pÄ att en SVINDYR Mac 450 MHz med 10 GB HD och 50 mB minne och ett uruselt

ljudkort var det senaste/modernaste för inte sÄ lÀnge sedan - samtdigt som en bra extern analog apparat

var lika bra dÄ som nu.

Die Hard - du verkar lite arg?

Ta det lugnt, det gör jag. Man mÄr bÀttre dÄ.

Jag kan ÀndÄ inte stressa runt med min rullator bland alla kablar till alla blinkande apparater i studion...

NÀr jag anvÀnder smileys sÄ innebÀr det att jag inte Àr sÄ allvarlig.

Ibland anvÀnder jag inte smileys för att jag förutsÀtter att folk förstÄr humorn.

F.ö har jag lÀnge anvÀnt och föresprÄkar digital inspelninsteknik framför analog.

Peace and love.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Pesek:

Jag tar till mig dina tips och tackar för dem. DBX'en verkar intressant, ska kolla upp den.

You are welcome. 😕

Jag Àr övertygad om att du blir nöjd.

Vill bara poÀngtera igen att DBX 160 inte ska jÀmföras mot

DBX's andra (och billigare) kompressorer. Dom presterar inte alls lika bra.

Mvh Omni

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Pesek:

You are welcome. đŸ„°

Jag Àr övertygad om att du blir nöjd.

Vill bara poÀngtera igen att DBX 160 inte ska jÀmföras mot

DBX's andra (och billigare) kompressorer. Dom presterar inte alls lika bra.

Mvh Omni

Precis. Speciellt inte mot 160VU som Àr den bÀsta DBX kompressorn och har anvÀnts pÄ tusen ggr fler plattor och sÀkert lika mÄnga till nu nÀr den Àr slÀppt till UAD...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skulle aldrig byta mitt UAD-2 Quad och alla pluggar som har kostat mig runt 30k mot nÄgon hÄrdvara. Och det spelar ingen roll om jag inte fÄr nÄgra pengar tillbaka. Man tjÀnar in dem pengarna pÄ ett slÀpp eller en spelning ÀndÄ.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skulle aldrig byta mitt UAD-2 Quad och alla pluggar som har kostat mig runt 30k mot nÄgon hÄrdvara. Och det spelar ingen roll om jag inte fÄr nÄgra pengar tillbaka. Man tjÀnar in dem pengarna pÄ ett slÀpp eller en spelning ÀndÄ.

Återigen - lĂ€s gĂ€rna vad som skrivits.

Jag har inte sagt: "SÀlj alla pluggar, kör bara hÄrdvara".

Jag tipsade bara om att man kan komplettera med en bra och billig maskin.

"Man" tjÀnar in pengarna pÄ ett slÀpp eller en spelning?

Tror inte sÄ mÄnga hÀr pÄ forumet delar din sits dÀr... men grattis ÀndÄ.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
TyvÀrr baseras det hÀr forumet pÄ att handla GA mickar av Claes och spela in i FL-studio via USB-ljudkort som kostar tusenlappen.

Och ÀndÄ mÄste du hÀnga kvar hÀr? Eller vÀnta, snackar inte du bara en hel? Du snackar vitt och brett och bÄde det ena och det andra rejÀlt dyra hÄrdvarugrejer. Men vad har du egentligen Fredrik lille? Drömmer du bara? Det Àr lÀtt att snacka pÄ ett forum dÀr man inte behöver bevisa nÄgot. Eller har du svÄrt anvÀnda nÄt pÄ nya stÀllet pga att det Àr ojordat dÀr med? Kanske ska gÄ ut och klaga i lokaltidningen dÀr med? Och om du gör det, glöm för all del inte att sÀtta pÄ dig kepsen dÄ igen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Skulle aldrig byta mitt UAD-2 Quad och alla pluggar som har kostat mig runt 30k mot nÄgon hÄrdvara. Och det spelar ingen roll om jag inte fÄr nÄgra pengar tillbaka. Man tjÀnar in dem pengarna pÄ ett slÀpp eller en spelning ÀndÄ.

UAD-korten har jag aldrig provat men de har ju fÄtt vÀldigt höga betyg av audiofiler. DÀrför tror jag att hÄrdvarukompressorer inte behövs i samma utstrÀckning som tidigare

eftersom pluggarna gör jobbet sÄ bra. Men vi mÄste komma ihÄg att det finns mÄnga pluggar som Àr Kalle-Anka.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...