Jump to content
Annons

Problem med att få sången i symbios med musiken


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Efter att ha producerat instrumental musik (trance) i flera år och fått det att låta riktigt bra så har jag nu gett mig in på sångdelen och börjat skriva lite dance som då innehåller både manliga och kvinnliga vocals.

Jag slet tag i en mycket kompetent sångerska som fick äran att sjunga in min allt annat genomtänkte text, men i dance ska det svänga och textinnehålelt är inte alltid prio ett.

Hur som. Inspelningen i sig blev mycket bra och fröken i fråga levererade.

Väl hemma i min egen studio som saknar sångbås skulle jag ju nu mixa ihop sången med musiken och importerade därför in wav-filerna i Cubase, rätt in i projektet.

Musiekn får jag att låta precis som jag vill ha den, men hur jag än gör med rösterna så låter det liksom att de "ligger ovanpå" och inte är en del av spåret.

Lite svårt att förklaar en ljudbild i text såklart, men jag får det liksom inte riktigt att lira ihop...

Jag har bråkat med kompressorer, limiters och delays men resultatet blir ändå i det stora hela likadant, sången känns "platt" och ligger ovanpå musiken som ett eget lager. Det smälter liksom inte rikigt ihop... Några tips och idéer?

Att tillägga är att Ramona som hon heter har en väldigt ljus och typiskt feminin röst med väldigt svaga basregister och inte så mycket djup och unertryck. Jämför med säg, Leona Lewis?

Inepslningen gjordes med en talmikrofon av proffskvalitét i ett ganska stort rum så varken perfekta eller värdelösa förutsättningar.

Spåret i fråga är ett bidrag till ESC nästa år så jag kan därför inte lägga ut någon röst elelr musiksample, men alal tips och råd från alla er gamla rävar däryte mottages tacksamt.

Jag jobbar i Cubase SX3 på PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att baka in sång i musik kräver alltid en hel del kompromisser som tillsammans ger ett trevligt slutresultat.

Man kan EQa och komprimera sången kanon, men att sedan behandla sången med fel reverb och delay kan förstöra.

Ta reda på vart i kedjan du tycker det låter illa. Är kompessionen bra? Är konsonanter tydliga, och har du hittat en bra dynamik i sången?

Om så, gå vidare till nästa steg. Deesser kanske? Skär konsonanterna som F, T och S igenom för mycket?

Jag brukar själv strypa alla konsonanter så mycket det går, innan lyriken blir otydlig. Detta för att baka in vokalerna väl i mixen.

Efter detta, bör du se över din EQ. Dränks sången i mixen, eller tar den alldeles för mycket plats?

Om det sistnämnda, skär bort frekvenser, och testa dig fram tills du känner att det fungerar för dig.

Delay och Reverb är bara att laborera med, men skruva delay för sig, och reverb för sig innan du lyssnar på dem samtidigt. Detta för att du ska höra vad som egentligen händer när du vrider dina parametrar, och för att inte förväxla med din andra effekt (del/rev).

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Reverb är väl det man brukar använda för att limma ihop olika spår i en mix. Lägg upp ett reverb som send och skicka flera spår dit. men det kanske du redan gjort.

Ifall det är ett väldigt tydligt rum på sånginspelningen kan det ställa till det. Då är nog enda utvägen att spela in en impuls av rummet och köra ett konvolverande reverb med impulsfilen på övriga spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi förutsätter att sången låter bra från början, inspelning och allt, så skulle jag vilja råda som följer:

1. Ta bort alla effekter på masterbussen. Börja om från början, men först efter att du fått till mixen.

2. Försök att arrangera om musiken så att instrument som frekvens- eller melodimässigt påminner om sången inte spelar när det sjungs. Skala bort instrument ur hela arret om dom stjäl för mycket uppmärksamhet!

3. Använd samma send-effekter, reverb och delay speciellt, som till musiken.

En vanligt fel man gör som nybörjare är att inte våga skära med eq i sången. Lägg högpassfilter och svep uppåt, rensa i mellanregistret.

Lycka till med ESC!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar och tankar, tackar för det...

Rösten är inte nasal men en ny sånginspelning i ett mindre rum skulle inte vart fel men just i detta fallet finsn det inte tid, utan det får bli till nästa gång...

<quote>Ifall det är ett väldigt tydligt rum på sånginspelningen kan det ställa till det. Då är nog enda utvägen att spela in en impuls av rummet och köra ett konvolverande reverb med impulsfilen på övriga spår. </quote>

Det där lät lite överkurs för mig.. Eller ja, jag fattar vad du menar, men jag har inte den blekaste om hur man gör.

<quote>3. Använd samma send-effekter, reverb och delay speciellt, som till musiken.</quote>

Ska jag motvilligt erkänna att jag inte alls gjort, ska absolut ge dt en kik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som bara fipplar med trummor, bas, gitarr och sång har aldrig gillat att använda flera olika reverb till tex trummor och sång. Flera olika stör varandra på nåt vis, och tar även onödig plats. Jag kör med ett enda. Oftast nåt riktigt stort och diskantrikt, sen är jag försiktig med volymen. Delay använder jag också samma till sången och gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att spela in en impuls från rummet??? kan någon förklara vad som menas med det

Yes, jag vill oxå höra mer om det.

Men jag gissar man på något vis spelar in "ljudet av rummet" och sedan använder det ljudet för att styra ett reverb elelr ett delay precis som man har en signal för att styra en vocoder? *gissar vilt* 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade du in sången med samma daw, ljudkort etc som du använder hemma ?

Var sångfilerna rena utan effekter när du importerade dessa hemma ?

Sången är inspelad i en helt annan miljö och med annan utrustning än den jag har hemma, men reultatet är riktigt bra och är inspelat med "proffsgrejor", men som sagt, helt annan utrustning. Hemma har jag ett m-audio audiophile 1024 och spelar aldrig in sång där. Sången brändes in direkt på en cd och impiorterades direkt från cd in i Cubase så sången är helt ren från effekter och liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, jag vill oxå höra mer om det.

Men jag gissar man på något vis spelar in "ljudet av rummet" och sedan använder det ljudet för att styra ett reverb elelr ett delay precis som man har en signal för att styra en vocoder? *gissar vilt* 😲

Ja ungefär så, men det rådet kan du ta med en nypa salt eftersom det är ordentlig överkurs på en hemmainspelning.

Det ska rätt mycket till om jag skulle rädda en inspelning på det sättet även om det var ett betalt jobb, jag har aldrig gjort det själv och känner inte till någon annan som gjort det heller. Varför skulle man vilja applicera ett "vanligt" studiorum på sin dance-inspelning, för övrigt?

Glöm det där!

(Inget illa menat till han som kom med tipset, men det finns ingen anledning att använda faltningsreverb på det sättet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
det där med att spela in en impuls från rummet??? kan någon förklara vad som menas med det

Man spelar in en impuls, helst ett sinussvep (typ blipp, men det förekommer också att man smäller ballonger) i det rum som man vill låna klangen från. Sedan kapar man ljudfilen så att bara efterklangen blir kvar och kör den genom en konvolverande reverbplugg, som tex Sir eller Altiverb för att få något att låta som om det befann sig i just det rummet.

Gör en sökning här på forumet på konvolverande reverb för mer info. Men...

Ja ungefär så, men det rådet kan du ta med en nypa salt eftersom det är ordentlig överkurs på en hemmainspelning.

Det ska rätt mycket till om jag skulle rädda en inspelning på det sättet även om det var ett betalt jobb, jag har aldrig gjort det själv och känner inte till någon annan som gjort det heller. Varför skulle man vilja applicera ett "vanligt" studiorum på sin dance-inspelning, för övrigt?

Glöm det där!

(Inget illa menat till han som kom med tipset, men det finns ingen anledning att använda faltningsreverb på det sättet.)

Göran har rätt på varje punkt! Jag mera tänkte högt, och då är det en i princip möjlig, men väldigt bökig väg att gå, och inte säkert att det skulle låta bra ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips och råd. 🥰

Inspelningen är redan gjord och jag har ingen möjlighet att göra om den för tillfället så det blir helt enkelt till att börja om med själva mixningen avs ången...

Några "final tips" vad det gäller effekter, filter, inställningar, ordning på pluggar och så vidare?

(Kvinna, ljus "gnällig" röst, höga toner, saknar lite bottenregister i sin röst, inspelat i ett rum med mycket oönskad klang.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Några "final tips" vad det gäller effekter, filter, inställningar, ordning på pluggar och så vidare?

(Kvinna, ljus "gnällig" röst, höga toner, saknar lite bottenregister i sin röst, inspelat i ett rum med mycket oönskad klang.)

Komprimera inte för mycket, då riskerar du att få fram det där rummet än mer. Skär i hennes gnälliga mellanregister!

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man gör musik med vokaler och elektroniskt är det två saker som är extra viktiga att få till; kicken och vokalerna. Gör dom så feta som möjligt o mixa runt dem. Pumpa tex syntharna med de torra vokalerna.

Du kan också ha en eq som kan morpha typ flux epure 2, ställ in eqn så att den dippar med bred q mellan 1-5KHz, sen sitter du med en midi kontroller och vrider till varje gång vokalerna dyker upp så att eqn gröper ur syntharna precis då. Funkar finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att klippa bort tomrum mellan ord så gott det går och kör (korta) fades. Leta sen upp en snabb bra gate och ta bort så mycket du kan utan att påverka sången. Du kan med fördel kopiera upp sångspåret och backa det kopierade spåret 10 millisekunder och sen trigga gaten med det spåret för att få med första transienten obeskuren.

Nu bör du rimligtvis ha relativt lite kvar av rummet. Det är en bra början.

Steget efter det är svårt att ge tips om när man inte hört hur det låter. Beskriv sångrösten mer nogrannt. Luftig? Ljus? Gäll? Nasal?

Sen kan du ju förklara vad du vill åstadkomma.

Det enklaste hade vart om du kunde ge ett kort ljudexempel från låten med röst.

Men om du vill ha ett typiskt in your face-sound med den krispiga diskanten kan du testa något liknande (tänk på att frekvenser osv är fiktiva):

1. Gaten

2. EQ: Hp-filter ~250 Hz.

3. Komprimera efter smak, inte för mycket.

4. Rör/dist-plugg. Skruva till lite sköna övertoner. Lyft diskanten över 8-10k på EQ:n med en shelf om du vill krydda diskanten lite extra genom röret.

5. EQ/Deesser om det hoppar fram vassa frekvenser.

6. Kör eventuellt en exciter lite lätt på diskanten.

Sen kör du dunderknepet: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=930988

Efter det, limma ihop sången med låten med hjälp av delay och reverb.

Bifogar ett exempel på insertarna på ett sångspår.

http://img14.imageshack.us/i/exempels.png/

Och givetvis lyckades jag rita fel. Signalen går från Xcitern till röret, SEN till CMX. då får man 3 gånger så mycket kladd från röret = trevligt 🙂

När man gör musik med vokaler och elektroniskt är det två saker som är extra viktiga att få till; kicken och vokalerna. Gör dom så feta som möjligt o mixa runt dem. Pumpa tex syntharna med de torra vokalerna.

Du kan också ha en eq som kan morpha typ flux epure 2, ställ in eqn så att den dippar med bred q mellan 1-5KHz, sen sitter du med en midi kontroller och vrider till varje gång vokalerna dyker upp så att eqn gröper ur syntharna precis då. Funkar finfint.

Tack för tipset. Hjälper även mig.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...