Jump to content
Annons

Adam A7; Problem med låga frekvenser, det brummar.


Dr.Iton

Recommended Posts

Har köpt Adam A7 för en väcka sen, var väligt nöjd men idag letade jag efter en bra bas och upptäckte att dem låter konstigt på låga frekvenser närmare bestämd det brummar.

Man får en uppfatning att dem inte klarar basen och man måste sänka volumen. Om man sänker volumen då känns det för låg volum.

Är det nåt fel på monitorerna eller så ska det vara? Är det nån som har samma problem?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Välkommen till forumet!

Det kan bli dist i basen på väldigt många ställen på vägen till monitorerna. Och med bra burkar hörs det direkt om det är felskruvat, eller felinspelat nånstans. Vad gör du för mixar?

Ok, kanske skulle ge en bättre förklaring.

Jag har lite erfarenhet med inspelninsgrejer och är säker på att problemet inte ligger någon annasats, dessutom har haft monitorerna hos en polare som har en professionellt inspelningsstudio och har testad där, byt ut med hans Dynaudio och jämfört. Vi konstaterade att "problemet" var på A7;orna.

Det är att problem som man kan inte höra om man spelar up hela projektet/låten, dvs mad alla instrument det var så jag testate när jag köpte. Om det brummar kan man höra bara om man spelar upp bara bas/lågafrekveser.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du försöka beskriva brummandet lite mer ingående

säger du "brum" så tänker nog dom flesta på lågt ihållande nätbrum typ

men detta är nåt som uppstår när du spelar bastoner?

bara när dom spelas eller hänger brummet kvar?

det kanske är bastonen som brummar?

boooooooooooooooooooooooooooooooooooouuuuuuuuuuuuuuum

den kanske ska låta så?

eller så kroknar adam å det är inget brum du hör utan en baston som får högtalaren att dista

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt Adam A7 för en väcka sen, var väligt nöjd men idag letade jag efter en bra bas och upptäckte att dem låter konstigt på låga frekvenser närmare bestämd det brummar.

Man får en uppfatning att dem inte klarar basen och man måste sänka volumen. Om man sänker volumen då känns det för låg volum.

Är det nåt fel på monitorerna eller så ska det vara? Är det nån som har samma problem?

Tack!

Hmm jag tycker att jag får samma problem med mina A5or. Jag har skruvat lite med rumsinställningarna bakom och det hjälpte lite men ändå kommer det lite då å då.

Låter som ett dovt brum och det blir bättre om man skruvar ner basen. Inte basen som i bastrumman utan mer långa toner från t.ex. en elbas på t.ex. E-strängen över 3 sekunder.

Är lite störande faktiskt. Brukar dra ner basen till sista mixen då jag drar upp den och konstaterar att det brummar i A5orna men inte i stereohögtalarna, hörlurarna eller datahögtalarna.

Kan detta brum avhjälpas med några basreflexfällor eller något sånt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så enkelt, att det handlar om att vibrationer går ner i underlaget och ger resonanser där...?

Står de på något dämpande material eller står de direkt på ett bord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så enkelt, att det handlar om att vibrationer går ner i underlaget och ger resonanser där...?

Står de på något dämpande material eller står de direkt på ett bord?

Tidigare stod dom på bordet. Dom står nu på två lexikon på bordet. Skall prova med handdukar runt lexikonen för att se om detta ger någon skillnad.

/Sorry att jag kapade din tråd lite här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren....det är lite svårt att förklara vad jag menar med brumm. Om jag säger dist det stämmer inte riktigt eftersom ljudet förstörs inte det kommer bara ett jlud som låter "krr krr" när basen tar i, allså det kommer från basen inte från diskanten.

Läste på Gearslutz det verkar att det är många som har samma problem. De kallar det för "Noise" eller "Buzz". Konstigt att vissa säger att så ska det va, vissa har byt ut mot nya och har inga problem längre, vissa har problem bara med ena...

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...port-noise.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren....det är lite svårt att förklara vad jag menar med brumm. Om jag säger dist det stämmer inte riktigt eftersom ljudet förstörs inte det kommer bara ett jlud som låter "krr krr" när basen tar i, allså det kommer från basen inte från diskanten.

Läste på Gearslutz det verkar att det är många som har samma problem. De kallar det för "Noise" eller "Buzz". Konstigt att vissa säger att så ska det va, vissa har byt ut mot nya och har inga problem längre, vissa har problem bara med ena...

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...port-noise.html

I den tråden verkar det ju som om det handlar om att dämpningen i lådan har lossnat, alternativt helt normalt basportsljud... Kolla om det vita dämpmaterialet du ser genom basreflexrören, ser likadant ut överallt, eller om det verkar ha flyttat sig lite någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren....det är lite svårt att förklara vad jag menar med brumm. Om jag säger dist det stämmer inte riktigt eftersom ljudet förstörs inte det kommer bara ett jlud som låter "krr krr" när basen tar i, allså det kommer från basen inte från diskanten.

Läste på Gearslutz det verkar att det är många som har samma problem. De kallar det för "Noise" eller "Buzz".

det skorrar alltså i dom

som doktor hans säger så klarar nog adambasarna inte så mycket bas på djupet

Link to comment
Dela på andra sajter

?

normalt var?

Enligt diskussionen på Gearslutz...

Basportarna "flåsar" ju alltid en del - speciellt när det handlar om mindre lådor, men det är förstås svårt att säga något säkert utan att ha hört det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är fråga om något rassel, som någon nämnde tidigare? Nått som vibrerar vid vissa frekvenser? Hade det problemet med den ena av mina monitorer, lämnade in dem å de fixade problemet. Detta var dock inga Adam....

Om du tror det är nått som rasslar, så kan du testat detta:

Ta en tongenerator å svep med sinuskurva tills du hittar den frekvensen där det låter illa

- Testa sedan att håll monitorn i händerna, fritt från något som kan fortplanta vibrationer, försvinner oljudet?

- Testa att hålla handen på kontakterna till sladdarna på baksidan, tryck inåt, försvinner det då? Kolla att allt som kan tänkas sitta löst inte gör det osv...

- Är det någon skillnad om du spelar på svag volym eller högre, hur mycket "kräm" krävs för att det ska låta illa?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vad säger ni andra här på forumet som har Adam A7?

(Jag går själv i funderingar på att köpa ett par men tvekar lite på det nu... 😲 )

jag har haft mina i ungefär ett år och tycker mer och mer om dom (tyckte så klart om dom från början också...). Diskant och mellanregister är i mina öron otroligt tydliga och detaljerade. Man hör detaljer och skillnader i mixningen tydligt. Basen känns bra nivåmässigt i högtalaren även om man kanske inte hör alla detaljer där, och därmed inte samma kontroll. jag jobbar mest med jazz/blues/funk-musik med allt vad det innebär, men också en del rock och pop.

Har inte upplevt några problem alls med mina men är heller inte beroende av übertryck i basen. Kan dock tänka mig att om man jobbar med musik som skulle platsa i forumets Elektroniskt/dans-kategori kanske de inte räcker.

Om du vill ha fler recensioner kan du nog söka på Adam A7 så hittar du nog en del... har skrivits mycket om dom här 🥰 Men framförallt måste du provlyssna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni andra här på forumet som har Adam A7?

(Jag går själv i funderingar på att köpa ett par men tvekar lite på det nu... :rolleyes: )

Har aldrig haft något problem med mina.

Är mycket nöjd med mina även om jag skulle vilja ha en större modell för att:

-De klarar inte spela hur högt som helst. Men i ett litet rum lär det vara mer än tillräckligt

-De klarar ju inte återge djupbas. I mitt rum börjar basen försvinna runt 45-50hz.

Kan det inte vara så att du spelar subbas på lite för hög volym? om du testar lägga på en hihatloop samtidigt bara för att se hur högt du egentligen har det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft några sådana problem med mina . De flyttar luft som de skall. Visserligen skramler det i hyllan vid högerväggen ibland men det beror knappast på monitorerna... :rolleyes: Viktigt med sk mopads under dem. Såna kan man tillverka själv av typ liggunderlägg från Biltema.

Nu har jag visserligen en sub som komplement och vid inkopplingen av sub'en hade jag brumproblem som dock ej var relaterade till själv ljudet,

se: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=934502

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft några sådana problem med mina . De flyttar luft som de skall. Visserligen skramler det i hyllan vid högerväggen ibland men det beror knappast på monitorerna... :rolleyes: Viktigt med sk mopads under dem. Såna kan man tillverka själv av typ liggunderlägg från Biltema.

Nu har jag visserligen en sub som komplement och vid inkopplingen av sub'en hade jag brumproblem som dock ej var relaterade till själv ljudet,

se: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=934502

Du menar att man skall skära till ett sånt här (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135385 ) och trava på varandra va ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Takc för hjälpen och ursäkta att jag var lite passiv på forumet.....har provat allt möjligt men det hjälper inget.

Har kontaktad två personer som har Aadam A7 och ska imoron hos dem och jämföra med mina. Tycker att det är det bästa sättet att se om det är tillverknings problem eller är det fel på mina.

Hör av mig!

Redigerat av Dr.Iton
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ...har varit hos en kompis i studio som har Adam A7 och jämfört med mina, och konstaterade att DET ÄR FEL PÅ MINA. Konstigt att att det är fel på båda.

Alltså vi testade att spela up samma bas och det var tydligt att på mina det gick inte att höja volumen utan att bumma medan på hans man kunnde höja ganska mycket tills hela rummet började skaka.

Ska lämna in imoron.

Tack för hjälpen och har ett råd till är som är intreserad att köpa VAR NOGA MED PROVNINGEN, testa bara bas, bara dickant för sig, det var så jag upptäkte felet. Det värkar att det är Adam A7:ornas nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till. Det verkar finnas två olika varianter av A7'an i omlopp. En där volymrattens "0" -läge sitter rakt upp och en annan där den sitter ner och åt höger. Strymbrytaren skiljer sig också mellan varianterna. Om du kör på en av varje kommer du att få fasfel. Där skiljer de sig också. Jag blev helpaff när jag packade upp mina... JAM bytte emellertid ut dem snabbt och jag fick två nya (likadana).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...