Jump to content
Annons

macbook pro 13" 2,26. Slö?

Recommended Posts

bogii (oregistrerad)
Postat

Hej, sitter är med min nya macbook och har ledsnat på att programmera trummor i garageband för att det bara hackar och har sig hela tiden.

Eller ja hela tiden.... det verkar främst vara när det blir lite intensivare spel och slag på cymbaler.

Borde inte en ny macbook pro palla addictive drums ändå?

Jag är förvirrad.... pungade ut 13 000 på en dator för att jag skulle få lite schysst hårdvara, men nu känner man sig ju ganska missnöjd.

Har provat både med podxt som ljudkort samt det inbygga och det är rätt så lika.

Synpunkter är varmt välkomna.

Som det känns nu vill man ju köra tillbaks datorn på öppet köp inom 14 dagar....

Annons
Postat

Nu har jag inte AD men jag antar att du kan ställa in hur mycket samplingar som ska laddas in i RAM. Höj på där så går det säkert bättre.

Att det hackar beror på att hårddisken inte hinner ladda in ljudfilerna, och det kan vara ett problem även med stationära datorer. Att du förmodligen har väldigt låg latency (inget fel med det) gör det säkert ännu tuffare för hårddisken att hinna leverera samplingarna.

Postat

Och så har 13tummren en 5400rpm s hårddisk. inte direkt den snabbare typen:P Men å andra sidan blir det inte lika varmt i burken som med en 7200.

bogii (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kikade efter inställningar i AD, men fanns inte särskilt mycket.

Men tycker ändå inte det skulle behövas... en sprillans macbook pro ska väll palla tycker man? (var ju mina förhoppningar iaf)

7200 är det det som krävs? Har spelat in med 5400 förut utan några större problem tycker jag.

Har även kommit upp andra problem nu.

Om jag har mer än 2 audio spår öppna i garageband samtidigt får jag error att "För många audiospår för att spela upp projektet i realtid".

2 spår??

Detta kan väll med stor förmodan vara ett mjukvaru-problem, men eftersom jag köpte datorn lite just för garageband (vill bara ha det så simpelt som möjligt) så känns det rätt tråkigt.

Utöver detta har jag det "kända" "badbolls-problemet". Helt random var 20e minut så låser sig datorn och bara laddar i cirka 1 minut (under surfande med safari eller vad som helst). Rätt störande.

Ringde till apples kundtjänst om detta och blev guidad genom diverse fixar och faktist så löste sig badbolls-problemet!....

I 2 dagar sen kom det tillbaka.

Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Redigerat av bogii
Postat

Din dator ska absolut orka med AD!! Punkt!

-Hur mycket RAM har du i datorn? sitter du på 1-2 GB så kanske det är där problemet ligger? Kolla även ADs systemkrav.

-Har du senaste versionen av AD? återigen, kolla deras hemsida.

-Senaste version av OS och Garageband?

Sen angående din hårddisk så kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara något problem. Jag har kört S2.0 flera gånger på en 5400varvs disk utan problem.

Om allt ovan stämmer så får du kolla audio-inställningarna i garageband. Där bör ju finnas något sätt att höja buffertsize?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.