Jump to content
Annons

Låg volym från basen?


Maxpower

Recommended Posts

Jo det är så att jag köpte en bas (begagnad) igår och när jag kopplar den till mitt ljudkort måste jag vrida upp signalen till högsta volym (på ljudkortet, och basen men det tänkte jag att det var självklart) och sen i Cubase drar jag upp kanalen till max och ändå så är det väldigt låg signal in. Plus att det är en massa brus!

När jag skriver detta märker jag att alla inte kan ha det såhär utan det är något som är felkopplat på min bas och frågan blir då om det är någon som sitter på ett kopplingsschema till en P-bas? Min bas är en J&D P-bas kopia.

Tack på förhand

mvh Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo det är så att jag köpte en bas (begagnad) igår och när jag kopplar den till mitt ljudkort måste jag vrida upp signalen till högsta volym (på ljudkortet, och basen men det tänkte jag att det var självklart) och sen i Cubase drar jag upp kanalen till max och ändå så är det väldigt låg signal in. Plus att det är en massa brus!

När jag skriver detta märker jag att alla inte kan ha det såhär utan det är något som är felkopplat på min bas och frågan blir då om det är någon som sitter på ett kopplingsschema till en P-bas? Min bas är en J&D P-bas kopia.

Tack på förhand

mvh Olle

Svårt att veta säkert när man inte vet hur basen är inkopplad.

Låter som du har kopplat basen på lineingång. Isf är det olika impedans på bas och ingång.

Skaffa en di-box så kommer impedansen upp på rätt nivå, eller en baseffekt med en line-utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev, det är olika impedans för line och instrument. Det funkar egentligen inte skitbra för gitarren heller även om dui det fallet hör den. Antingen skaffar du ett ljudkort med instrumentingång (hi-z) eller så måste du fixa en di-box som du kopplar in basen (eller gitarren) i. Di-boxen har en line-out som du kopplar till ditt ljudkort.

Det finns många som klagar på att plugins som guitar rig och amplitude inte låter riktigt bra men då har de kopplat in gitarren/basen på en line-ingång. Om man gör rätt så kommer dessa plugins att låta ännu bättre... Jag blev själv förvånad av skillnaden. Man tappar en massa punch i ljudet om man kopplar in på line-ingång helt enkelt.

Visst, det kan ju vara fel på din bas också, det vågar jag inte uttala mig om...

Redigerat av Trigger90
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten korrigering: DI-boxen har en XLR-utgång och ska kopplas till ljudkortets mikrofoningång - och om den är aktiv, så drivs den oftast av fantommatningen. Line out på DI-boxen är tänkt för att koppla vidare till gitarrförstärkare.

Många ljudkort har som sagt också en högohmig instrumentingång, där man kan koppla in gitarr/bas direkt, utan att ha en DI-box mellan. En sådan ingång ska ha minst 1MOhm inimpedans för att fungera bra.

Lite mer läsning om DI-boxar HÄR.

Ännu mer läsning HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten korrigering: DI-boxen har en XLR-utgång och ska kopplas till ljudkortets mikrofoningång - och om den är aktiv, så drivs den oftast av fantommatningen. Line out på DI-boxen är tänkt för att koppla vidare till gitarrförstärkare.

Många ljudkort har som sagt också en högohmig instrumentingång, där man kan koppla in gitarr/bas direkt, utan att ha en DI-box mellan. En sådan ingång ska ha minst 1MOhm inimpedans för att fungera bra.

Lite mer läsning om DI-boxar HÄR.

Ännu mer läsning HÄR.

Trevligt Claes att du länkar till KR. 😄

Ett tillägg/förtydling, som egentligen är banal men så underbart skön, är att man behöver bara en sladd mellan DI-box och mickrofoningång.

Någon strömsladdar adaptrar behövs inte för att DI-boxen drivs med fatonmatning som Claes nämnde.

I orkestern har jag använt en samson, tvåkanalig på en gitarr och en bas. Gjorde enorm skillnad på Basen, mycket tydligare och distinkt. Sen behövde man inte dra upp gainen alls mycket, bara 20% på den mixern (har ingen aning om nivån, men skulle gissa på 10-20db).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte behöver någon koppling till gitarrstärkaren, utan bara vill ha in signalen till ljudkortet eller mixern, så blir det ännu smidigare med en sådan här. 😄

Ursäkta smygreklamen, men det är faktiskt en supersmidig produkt. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte behöver någon koppling till gitarrstärkaren, utan bara vill ha in signalen till ljudkortet eller mixern, så blir det ännu smidigare med en sådan här. 🙂

Ursäkta smygreklamen, men det är faktiskt en supersmidig produkt. 😄

Den var liten och smidig. Skönt att slippa låda.

Glöm inte att storleken spelar roll 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Efter att ha öppnat basen och konstaterat att inget sitter löst, så montera jag på plektrumskyddet igen och vips så funkade den u.a. Alltså måste någon sladd på något sätt kortslutit elektroniken på något sätt, men tack till alla som svarat så vänligt och kommit med förslag!! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...