Jump to content
Annons

Vad ska man köra för stålull på halsen?


Martin

Recommended Posts

Annons
Någon speciell eller? Eller bara en mjuk? 😠

Precis som någon skrev innan, ett mjukt plektrum funkar bra att få bort hudavlagringar, och en lätt fuktad trasa tar bort det mesta smutsen & svetten.

Stålull ska man ta det försiktigt med, och ska man använda det så kolla att det är mjukt, och det ska typ motsvara ett riktigt fint sandpapper, typ kornighet 2000.

Den där sidan du länkade till visar förförandet ganska bra, har gjort den behandlingen på min strata, och den blev riktigt fin.

Detta är ju dock inte något som behöver göras speciellt ofta. Ta det bara försiktigt så du inte repar din gitarr... en del greppbrädor är mjukare och känsligare för t.ex plektrum-skrapande osv...

EDIT: tror jag köpte mitt stålull på clas ohlson faktiskt, funkar apbra. Stålullet jag har dammar dock en del, man får ta en mjuk tandborste å borsta bort stålet från greppbrädan efteråt. Och citronolja på det sen, fina grejer =) Förresten, denna behandlingen kan du ej göra på lönnhals. Är den lackad så pajjar du lacken, och oberoende om lacken ska citronoljan inte användas på lönnhals...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar en mjuk tvättsvamp med vatten och lite såpa. Torkar min baby noga med handduk efteråt. Såpa ger ett visst skydd för trät.

Stålull skulle jag aldrig ta till, stopp o belägg....

edit: Råkade skriva "liter såpa"!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Trollull heter stålullen jag använder. Finns i olika grovlekar 000 eller 0000. Säljes på Clas Olson. Ej på lönnbrädor endast på t.ex. rosewood, ebenholz. Citronolja efteråt. Tag aldrig vatten, diskmedel såpa eller liknande på en olackad greppbräda.

Redigerat av Åke Björnstad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...