Jump to content
Annons

Naken inspelning, 2 mickar, akustikrum rätt ned på HD


EngelholmAudio

Recommended Posts

Hejsan alla inspelnings-nördar! 🙂

Jag har skaffat mig lite utrustning för att göra enkla men bra inspelningar med. Utrustningen är:

* Golden Age project FC3 mickar

* mickstativ med shockmount

* Audacity mjukvara

* långa XLR-kablar

* M-Audio MobilePre (externt) ljudkort

Jag kommer ju egentligen från hifi-sidan av musiken...men i och med mitt ljudrum kom upp i vad som kallas Level 2, så skall det enligt utsago vara helt otroligt härligt att använda som inspelningsrum. Varför inte testa?

inspelning1.jpg

inspelning4.jpg

Jag har gjort några inspelningar där jag själv spelar gitarr - man tager vad man haver, heter det väl? Jag testade olika avstånd mellan mickarna och ett fast avstånd mellan mickar och musiker (150 cm). Jag testade A-B inspelningar med omni-karakteristik. Ingen basfiltrering.

Jag körde fullt ös på på ingångar och på ljudkort.

Ljudet blev rätt bas-dominant.

Lite för dålig kanalseparation. Blev bäst med 4-6 dm mellan mickarna.

Lite för lite fokus på anslagen och för mkt på rumsljudet.

Syftet med inspelningen är att få ett naturtroget ljud med så lite "tillsatser" som möjligt. Önskan är att kunna återuppleva den musikaliska händelsen i samma rum, fast med högtalarna... Kalla det puristiskt om ni vill. 😉

Tanken är att spela in akustiska gitarrer, stråkkvartett, med mera.

Några tips på vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt!! 😎 är det framväggen diffusorerna sitter på? för en som inte har någon koll i hifi-sammanhang: vad innebär Level 2? 😎

Edit: vore kul med ett ljudklipp!

Edit 2: finns ju många beprövade metoder för att närmicka en akustisk gitarr, får du för mycket fokus på rumsklangen så testa kombinera med närmikrofoner!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad påkostat rum du har så skulle du nog prova att micka upp rummet med mikrofoner som färgar mindre..

Ta en titt på https://www.studio.se/index.php?showtopic...nn-mick,+enkelt! för tips om hur du bygger en rakarns fin och neutral egen mikrofon.. Eller helst ett par. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Looking good man.... 😎

Tack för det Burnie!

Varför lägger du inte upp något ljudexempel?

Det blir lättare att förstå vad du menar då.

Börja lite med att läsa här:

http://wiki.kontrollrummet.com/Inspelning#Uppmickning

Och de länkarna under "Uppmickning" som är relevanta.

Akta fasfel också! Men det låter inte direkt som du verkar ha några.

MVH Daniel

Jag suger som gitarrist... 😮 Därför har jag inte lagt ut nått ljudexempel! 😆

Kollar länken...men jag har läst på en del om teorierna som grunderna finns där nog. Men självklart är där mer att läsa och lära från böckerna.

Snyggt!! 🙂 är det framväggen diffusorerna sitter på? för en som inte har någon koll i hifi-sammanhang: vad innebär Level 2? 🙂

Edit: vore kul med ett ljudklipp!

Edit 2: finns ju många beprövade metoder för att närmicka en akustisk gitarr, får du för mycket fokus på rumsklangen så testa kombinera med närmikrofoner!

Level 2 är en del av Svanå-konceptet för rumsakustik! Det innebär grymt bra koll på basområdet (absobenter i form av Helmholtzare, 24 st i mitt rum) och ett glimrande mellanregister och diskant hanterat av uteslutande diffusorer. 🙂

Edit1: se ovan - suger på gitarr.

Edit2: Jag vill inte närmicka av religösa själ! 😉

Med tanke på vad påkostat rum du har så skulle du nog prova att micka upp rummet med mikrofoner som färgar mindre..

Ta en titt på https://www.studio.se/index.php?showtopic...nn-mick,+enkelt! för tips om hur du bygger en rakarns fin och neutral egen mikrofon.. Eller helst ett par. 🙂

Materialsport alltså!?? Nejdu, jag tror på mickplacering, rätt inställningar i mjukvaran och ett bra akustiskt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast att någon kommer dömma dig som gitarrist när du vill ha hjälp med ljudet 😆

Dra bara några ackord. 😉

Häftigt med Level 2. Har du någon länk så man kan läsa lite om det? Det är väll någon Hi-Fi grej va?

Micken kan bidra många saker som kan hjälpa ditt ljud.

Ljudet blev rätt bas-dominant.

Har du mickarna nära bashålet eller riktade mot bashålet?

Lite för dålig kanalseparation. Blev bäst med 4-6 dm mellan mickarna.

Har inte mycket säga här, eftersom jag aldrig har tidigare stereomickat.

Lite för lite fokus på anslagen och för mkt på rumsljudet.

Ställ båda mikrofonerna på Kartoid och rikta en mikrofon lite ovanför hålet på gitarren.(Upp mot halsen), och den andra på runt 12:e bandet, eventuellt högre upp.

Ändra efter behov.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

😎

Tack för det Burnie!

Jag suger som gitarrist... 😮 Därför har jag inte lagt ut nått ljudexempel! 😆

Kollar länken...men jag har läst på en del om teorierna som grunderna finns där nog. Men självklart är där mer att läsa och lära från böckerna.

Level 2 är en del av Svanå-konceptet för rumsakustik! Det innebär grymt bra koll på basområdet (absobenter i form av Helmholtzare, 24 st i mitt rum) och ett glimrande mellanregister och diskant hanterat av uteslutande diffusorer. 🙂

Edit1: se ovan - suger på gitarr.

Edit2: Jag vill inte närmicka av religösa själ! 😉

Materialsport alltså!?? Nejdu, jag tror på mickplacering, rätt inställningar i mjukvaran och ett bra akustiskt rum.

Gitarrljud kan vara svårt .Att ha ett bra dämpat rum behöver inte innebära att det låter bra på denna gitarr! man kan tex prova olika platser att ställa mickarna eller byta gitarr eller ha skärmar bakom mickarna eller bakom dig det är något som man får prova sig fram till, ljudkort har betydelse bla stereo separation, preamp mm närmickning gör man för att slippa rumsljud sedan är det var och en som uppfattar hur gitarr ska låta, att spela mycket bra på en gitarr är viktigt för det är som man säger det sitter i fingrarna kan man spela bra så slipper man höra skrammel mm. ps.vad kostade detta rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjaa.. nu tror jag nog du missförstod mig en aning.. Knappast materialsport med tanken på att mickarna jag länkar till kostar en under 50:- styck 😆. Vad jag sa var "mikrofoner som inte färgar" 😉

Materialsport alltså!?? Nejdu, jag tror på mickplacering, rätt inställningar i mjukvaran och ett bra akustiskt rum.
Link to comment
Dela på andra sajter

Level 2 är en del av Svanå-konceptet för rumsakustik! Det innebär grymt bra koll på basområdet (absobenter i form av Helmholtzare, 24 st i mitt rum) och ett glimrande mellanregister och diskant hanterat av uteslutande diffusorer. 😆

Shit! Hade varit kul att få höra något litet iaf:) har du några mätningar av rummet att visa? (söker info för att kunna tyda mina egna mätningar och detta hade ju varit en bra referens)

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Hade varit kul att få höra något litet iaf:) har du några mätningar av rummet att visa? (söker info för att kunna tyda mina egna mätningar och detta hade ju varit en bra referens)

Vi (jag och Matts på Svanå Miljöteknik) refererar helst till våra Level 3 (!) mätningar. Mätningar, att mäta och mättekniker är ett STORT område.

Jag kan stötta dig i tolkningar om det är något specifikt.

Mjaa.. nu tror jag nog du missförstod mig en aning.. Knappast materialsport med tanken på att mickarna jag länkar till kostar en under 50:- styck 😆. Vad jag sa var "mikrofoner som inte färgar" 😉

Materialsport sa jag...inte pris- eller pengasport! 😮

😎

Gitarrljud kan vara svårt .Att ha ett bra dämpat rum behöver inte innebära att det låter bra på denna gitarr! man kan tex prova olika platser att ställa mickarna eller byta gitarr eller ha skärmar bakom mickarna eller bakom dig det är något som man får prova sig fram till, ljudkort har betydelse bla stereo separation, preamp mm närmickning gör man för att slippa rumsljud sedan är det var och en som uppfattar hur gitarr ska låta, att spela mycket bra på en gitarr är viktigt för det är som man säger det sitter i fingrarna kan man spela bra så slipper man höra skrammel mm. ps.vad kostade detta rum.

Tror jag tar dig på orden och ber min kompis komma över som är betydligt mer flink i fingrarna än vad jag är...Bättre träna på att spela in en som spelar bra! 🙂

Fler tips någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi (jag och Matts på Svanå Miljöteknik) refererar helst till våra Level 3 (!) mätningar. Mätningar, att mäta och mättekniker är ett STORT område.

Jag kan stötta dig i tolkningar om det är något specifikt.

Ok, hade du kunnat kika på mina mätningar och säga var du tror? 🙂

de senaste mätningarna för vårt ena rum finns i detta inlägget i vår studiobyggtråd: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=925332

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett relativt litet rum som du har där så fungerar det oftast bäst med en upställning i närheten av ORTF. Skall man vara exakt så betyder ORTF i det här sammanhanget småkondingar, kardioider, 17cm och 110 grader. ( ORTF är statliga franska radion o televisionen och på sin tid så var beslutade mått till för att följas utan frågor -- vi har kommit lite längre sen dess)

Du kan använda dina stormembranare och prova med motsvarande avstånd mellan kapslarna, inställda på kardioid. Det ser skumt ut första gångerna så det är bra att göra en liten papp-mall (klipp ut 110 grader först med hjälp av en gradskiva, mät upp 17 cm sen) .

Och stereoinspelning är i viss mån en materialsport, men lika mycket en fråga om öron. Materialsport eftersom det som skiljer enklare mikrofoner från dyrare ofta inte är hur de låter rakt framifrån utan hur ljud som kommer in mer eller mindre från sidan låter. Backar man en bit så blir det mer och mer ljud relativt sett som inte kommer in rakt framifrån. Dina stormembranare låter antagligen bäst som kardioider också, figur 8 och omni på enklare stormembranare är kanske inte deras bästa sportgrenar om man nu skall prata mångkamp.

Öronen använder man till att placera mikrofonerna exakt där det låter som bäst beroende på vad man vill uppnå. Det finns många parametrar att ändra på: höjd, avstånd, distans mellan mikrofonerna, extra dämpning eller extra reflexer. För akustiska instrument spelar det roll var i rummet man spelar, det kan låta helt annorlunda mitt på golvet jämfört med i ett hörn. Samt vilket golv som ligger under -- akustisk gura brukar må bra av reflekterande golv och kanske till och med en reflekterande skäm bakom.

Ytterligare en bit att tänka på är att akustisk gura i popmusik i stort sett aldrig spelas in i stereo. Man närmickar med en mick, kanske 3 decimeter från gitarren, vid 12:e bandet, riktat lite in mot kroppen. Sen får man det att låta stereo genom att lägga på ett lagom reverb.

Sen är ju nästa sak att ljudtekniker vet att det inte handlar om mickar och sånt utan mycket (ibland mer) om musikern -- en riktigt bra musiker låter bra oavsett hur man spelar in honom.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

I ett relativt litet rum som du har där så fungerar det oftast bäst med en upställning i närheten av ORTF. Skall man vara exakt så betyder ORTF i det här sammanhanget småkondingar, kardioider, 17cm och 110 grader. ( ORTF är statliga franska radion o televisionen och på sin tid så var beslutade mått till för att följas utan frågor -- vi har kommit lite längre sen dess)

Du kan använda dina stormembranare och prova med motsvarande avstånd mellan kapslarna, inställda på kardioid. Det ser skumt ut första gångerna så det är bra att göra en liten papp-mall (klipp ut 110 grader först med hjälp av en gradskiva, mät upp 17 cm sen) .

:

:

Sen är ju nästa sak att ljudtekniker vet att det inte handlar om mickar och sånt utan mycket (ibland mer) om musikern -- en riktigt bra musiker låter bra oavsett hur man spelar in honom.

// Gunnar

Hej Gunnar! Tack för ett informativt och välskrivet inlägg! 😛

När jag läste på om teorierna kring olika mick-uppställningar fick jag intrycket att ORTF, Blumlein och kanske även XY var för att minimera rummets påverkan på inspelningen.

Jag anser ju att mitt rum är grymt bra (den akustik vi får till är faktiskt världsunik - inte illa för att vara svensk) och att därför använda mickuppställning för att minimera rummets påverkan...tja, det kändes som fel väg att vandra. Men jag är inte sen på att ompröva teorin!

Fler synpunkter? Kommentarer? Tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...