Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag gick och duschade och när jag kom tillbaka var datorn helt tyst. Inget ljud nånstans. Inte nån mediaspelare, inte youtube, ingenting! Givetvis trodde jag att nåt gått sönder. Antingen ljudkort, mixerbord eller högtalare. Startade om datorn två gånger och gjorde lite tester och jag fick inte ljud nånstans. Men sen skulle jag se om jag kunde få ljud IN i datorn och det kunde jag. Alltså verkade mixern och ljudkortets ingång inte vara trasigt i alla fall.. Sen helt plötsligt upptäcker jag att jag får ljud ut från CUBASE! Men inte ett minsta knyst från nåt annat på datorn. Bara Cubase. Det funkar som om inget hade hänt.

Det måste alltså vara nåt mjukvarujox. Nån som har nåt tips? Har försökt googla lite men hittade inget.. Försökte nyss installera om drivutinerna till ljudkortet men det blev ingen skillnad.

Redigerat av Rabieshund
Annons
Postat
Jag gick och duschade och när jag kom tillbaka var datorn helt tyst. Inget ljud nånstans. Inte nån mediaspelare, inte youtube, ingenting! Givetvis trodde jag att nåt gått sönder. Antingen ljudkort, mixerbord eller högtalare. Startade om datorn två gånger och gjorde lite tester och jag fick inte ljud nånstans. Men sen skulle jag se om jag kunde få ljud IN i datorn och det kunde jag. Alltså verkade mixern och ljudkortets ingång inte vara trasigt i alla fall.. Sen helt plötsligt upptäcker jag att jag får ljud ut från CUBASE! Men inte ett minsta knyst från nåt annat på datorn. Bara Cubase. Det funkar som om inget hade hänt.

Det måste alltså vara nåt mjukvarujox. Nån som har nåt tips? Har försökt googla lite men hittade inget.. Försökte nyss installera om drivutinerna till ljudkortet men det blev ingen skillnad.

Påminner lite om mitt problem, https://www.studio.se/index.php?showtopic=67635

Har du också [en laptop med] inbyggt ljudkort?

Postat (redigerat)

Nej, jag har en 1 månad gammal stationär dator med ett M-Audio Audiophile 2496. Ska läsa igenom din tråd!

Edit: Eller, det FINNS ett annat ljudkort men det är inaktiverat. De andra grejerna har ju kört fint på mitt 2496 tills helt plötsligt. Testade att aktivera det gamla men det hände inget.

Redigerat av Rabieshund
Postat

Nu fick jag det att funka! En systemåterställning gjorde susen. Fortfarande ingen aning om vad som gick fel men det funkar i alla fall. 😄

Postat

Hade du inaktiverat det andra ljudkortet i bios?

det borde funkat, för windows måste också fatta att du kör på maudio kortet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.