Jump to content
Annons

Mixerbord kopplat till datorn


Paste

Recommended Posts

Hey folks,

Har lite frågor angående mixerbord som kopplas till datorn (analogt). Jag vill kunna koppla in en mixer till datorn för att sedan kunna styra det mesta i Ableton Live. Är det ett måste att ha ett digitalt mixerbord för det?

Låt säga att jag har ett 32-kanals mixerbord kopplat via ljudkort -> dator. Hur kan jag göra så att jag kan reglera volymrattarna för de ljuden jag har i Ableton? låt säga att jag på en kanal har ett MIDI-spår gjort i Operator, som jag vidare vill kunna styra volymen via mixern?

Perfekt vore ju också om man kunde ställa in på något sätt att alla EQ's som är på mixern registreras i Ableton.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Waltzberger (oregistrerad)

Inte köpa en midi-controller istället?

Perfekt om du vill "ratta manuellt".

Behringer BCF2000 är en mkt prisvärd produkt i detta fall.. 10/10 som betyg i Studios test.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte köpa en midi-controller istället?

Perfekt om du vill "ratta manuellt".

Behringer BCF2000 är en mkt prisvärd produkt i detta fall.. 10/10 som betyg i Studios test.

Peace!

Möjligtvis! 😄

Men tänkte lite också på om man skaffar sig hårdvarueffekter i framtiden, vilket jag planerar. Hur kan jag koppla detta då? behövs det inte ett mixerbord då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite frågor angående mixerbord som kopplas till datorn (analogt). Jag vill kunna koppla in en mixer till datorn för att sedan kunna styra det mesta i Ableton Live. Är det ett måste att ha ett digitalt mixerbord för det?

Låt säga att jag har ett 32-kanals mixerbord kopplat via ljudkort -> dator. Hur kan jag göra så att jag kan reglera volymrattarna för de ljuden jag har i Ableton? låt säga att jag på en kanal har ett MIDI-spår gjort i Operator, som jag vidare vill kunna styra volymen via mixern?

Perfekt vore ju också om man kunde ställa in på något sätt att alla EQ's som är på mixern registreras i Ableton.

du kan inte styra ett program med ett mixerbord oavsett om det är analogt eller digital

utan du behöver en midikontroller istället

(sen finns det en del mixerbord som även är en midikontroller)

alltså för att en eq-regel ska styra något i ableton måste den sända en midisignal

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=daw_c...ller&oa=prd

Men tänkte lite också på om man skaffar sig hårdvarueffekter i framtiden, vilket jag planerar. Hur kan jag koppla detta då? behövs det inte ett mixerbord då?

du kopplar hårdvarueffekterna direkt till ljudkortet och det behövs inget externt mixerbord

signalroutingen styrs från mixern i datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

index_ph_ci_01.jpg

Yamaha har ett nära samarbete med Steinberg. Så om du jobbar med Cubase eller Nuendo så är 01v96 ett väldigt kompetent bord för dina behov.

Det har även protokoll för att styra Protools. När du sparar tex ett Cubasprojekt så sparas även mixerns inställningar via Studiomanager. Nästa gång du öppnar projektet så kommer en popupruta upp om du vill synca mixerbordet med projektet och vips har du alla inställningar i mixern som du hade då projektet sparades.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan inte styra ett program med ett mixerbord oavsett om det är analogt eller digital

utan du behöver en midikontroller istället

(sen finns det en del mixerbord som även är en midikontroller)

alltså för att en eq-regel ska styra något i ableton måste den sända en midisignal

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=daw_c...ller&oa=prd

du kopplar hårdvarueffekterna direkt till ljudkortet och det behövs inget externt mixerbord

signalroutingen styrs från mixern i datorn

Men kan man inte göra såhär;

1: varje kanal i Ableton skickar man ut till varje kanal i mixern (hårdvara).

2: Efter denna procedur kan man på något sätt "recorda" via mixern tillbaka in i Ableton? för jag har redan ställt in ljudvolymen, eq'n, kompressor, limiter etc. som också är kopplat till mixern?

För jag känner till folk som har haft större analoga mixerbord kopplade via live, fastän dom inte har haft några syntar, gitarrer etc. utan bara ett par effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man inte göra såhär;

1: varje kanal i Ableton skickar man ut till varje kanal i mixern (hårdvara).

2: Efter denna procedur kan man på något sätt "recorda" via mixern tillbaka in i Ableton? för jag har redan ställt in ljudvolymen, eq'n, kompressor, limiter etc. som också är kopplat till mixern?

För jag känner till folk som har haft större analoga mixerbord kopplade via live, fastän dom inte har haft några syntar, gitarrer etc. utan bara ett par effekter.

du vill alltså mixa analogt?

det går som du beskriver

du skickar ut varje kanal separat genom ljudkortet till mixern

du behöver så många utgångar på ljudkortet som du vill skicka ut!

sen kan du koppla effekter och annat direkt till mixerbordet och börja mixa

slutmixen spelar du in direkt tillbaka i datorn

antingen varje kanal för sig om mixerbordet har detta(det behövs då lika många ingångar på ljudkortet)

eller spelar du in main out som endast är en stereo kanal

jag skulle inte rekommendera dig att mixa analogt

utan mixa direkt i live

eller om det är ett extremt bra mixerbord där det är soundet man vill åt

om du inte har ett mixerbord då tycker inte jag du ska köpa ett

om du ändå vill ha reglar att skruva på medan du mixar då ska du köpa en midikontroller

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lägger med en bild på APC40 så att det framgår med all tydlighet att denna enhet styr det mesta i Live. Reglar, EQ, sends, instrument samt clips med mera.... ser ingen anledning till att gå till någon annan enhet för att styra Live än denna.apc40_web_large.png

Link to comment
Dela på andra sajter

du skickar ut varje kanal separat genom ljudkortet till mixern

du behöver så många utgångar på ljudkortet som du vill skicka ut!

Så låt säga att jag har ett 24-kanals analogt mixerbord så behöver jag alltså 24 utgångar i mitt ljudkort för att kunna mixa/mastra som jag nämnt ovan?

770807_800.jpg

ALLEN&HEATH ZED-R16, 16 Mic/Line Inputs , DuoPreTM Pre amps with 69 dB Gain Range, 4 Aux Send, Highpass Filter, Mute per channel, Stereo Return, 2-Track Return, ¼" and 3.5mm headphone Outputs , Midi, Alternative Stereo Output, Mono Sum of the L+R Outputs, Master LR, 12-Segment LR Display, 2 ADAT Inputs and 2 Outputs, firewire, Master Copntrol for Aux´s, Dimensions 645 x 465 x 95 mm, Weight 12,5 Kg

Det är tydligen FireWire-baserat mixerbord .. behövs det då ett ljudkort med så många kanaler som det är på den mixern?

Detta är väl något jag hade tänkt mig. Men är dock bara 16-kanals, om jag inte har läst helt tokigt. Allen&Heath eller Soundcraft/Soundcraft Spirit är aktuellt.

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Heka idén med just ALLEN&HEATH ZED-R16 är ju att det förutom en mixer även är ett ljudkort. Det ska bara vara att plugga in fire-wire kabeln i datorn och installera drivrutinerna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Heka idén med just ALLEN&HEATH ZED-R16 är ju att det förutom en mixer även är ett ljudkort. Det ska bara vara att plugga in fire-wire kabeln i datorn och installera drivrutinerna. 😄

Fantastiskt! då blir det den..

Antar att jag kommer bli tvungen att välja ut de delar av låten jag vill mixa genom mixerbordet. Allt det andra kommer jag ju få mixa genom Ableton direkt.

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...