Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

En liten undran.

Jag använder mig av ett EMU 0202 USB-kort när jag gör hemmainspelningar (http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=15186)

Funkar utmärkt att bara plugga in gitarrsladden i ljudkortets preamp och köra med distplugg i datorn. Har inga aktiva mickar i guran eller nåt sånt.

Jag har dock tänkt att ge mig på re-amping och då är det ju av yttersta vikt att den rena signalen in i datorn är så bra som möjligt. Blir det någon skillnad om jag använder DI-box före ljudkortets preamp, och isf, vad passar mina syften bäst, en passiv eller aktiv DI? Skillnader på dessa?

Tacksam för tankar och idéer.

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

I ditt fall behöver du ingen DI-box eftersom din hi-Z ingång gör precis samma sak som en DI-box.

Postat (redigerat)
i ditt ljudkort sitter det redan en för-förstäkrare (linjeförstärkare) som förstärker signalen tillräckligt Så det blir nog ingen skillnad med en Di-box. De behövs bara då du har en mikrofon förstärkare utan linje alternativ.

Nej det behövs för att få upp impedansen så att mickarna i gitarren få den tröghet som krävs för att mickarna ska jobba bra. Så även om du har linjeingång så blir det inte bra att bara plugga in en gitarr där. 😎

Men nu har han Hi-Z ingång som impedansanpassar signalen.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Det är impedansen som är viktig (som Analogfreak påpekade),

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66603

Jäpp - och att gitarrmicarna tack vare en hög inimpedans, inte kommer att belastas, utan tillåts att skicka ut ljudet med så bra kvalitet som möjligt. Med en lägre inimpedans än 1MOhm, så kommer man att tappa ljudkvalitet på grund av att micarna belastas. Det märks oftast i diskanten, men även i basen och man får ett tunnare och tristare ljud.

Postat

Om du har fler funderingar angående ljudteknik så är Claes och Gilbert väldigt kompetenta. Du kan lita på det dom säger. 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.