RCK (oregistrerad) Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Hola I min ambition att skapa den ultimata lÄten - den Àr Ànnu inte skapad, Àr helt sÀker - sÄ fastnar jag ideligen pÄ baskompet som jag inte fÄr till. Spelar gitarr för hemmabruk, kan med piano/keyboard pÄ lagom nivÄ samt hyfsat bevandrad i midi-vÀrlden (Cubase mm), sÄ jag brukar ofta börja med att ta fram en ackord-följd pÄ gitarr eller pianot och sedan fylla pÄ med melodi, trummor och bas - men det Àr hÀr skon klÀmmer. Hur skapar man ett baskomp annat Àn det som börjar pÄ grundtonen i aktuellt ackord, och vandrar upp och ner pÄ ett dansbandsmÀssigt sÀtt? Kan man hoppa hur som helst mellan de toner som ingÄr i ett ackord, eller finns det nÄgon tumregel nÀr det gÀller baskomp/basslinga? Förutom att man ska lÄta fantasin flöda och öppna grÀnser sÄ kÀnner jag att jag behöver nÄgon form av inledande basal kunskap om hur man lÀgger till en basslinga, oavsett musikstil. NÀr det gÀller utformningen, t ex rytm och intensitet sÄ Àr det en annan frÄga som kommer senare, jag mÄste först hitta tonerna och dess möljiga följd i kompet Tack pÄ förhand /Mr Baslös
YogSothoth Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 (redigerat) Lyssna lite pĂ„ Mr Jamerson (de flesta motown-lĂ„tar som Ă€r nĂ„got att ha har han spelat pĂ„) sĂ„ kanske du fĂ„r lite inspiration. Han följde nog inte sĂ„ mĂ„nga regler, men jĂ€klar vad bra det Ă€r. Edit: kolla in "I was made to love her" med Stevie Wonder för ett bra exempel... Personligen brukar jag kĂ€nna mig fram tills jag hittar nĂ„got som passar men inte lĂ„ter alltför vardagligt, Ă€r lite allergisk mot "standardkomp". Oftast hĂ„ller jag mig till skalan för det aktuella ackordet, men dĂ„ och dĂ„ piggar det upp med lite "skeva" toner hĂ€r och dĂ€r. Det var nĂ„n som sa (minns inte vem) att det inte spelar sĂ„ stor roll vilken ton man tar, det viktiga Ă€r vilken ton som kommer efter. Det ligger nĂ„got i det... đ /Andreas Redigerat 31 augusti 2009 av YogSothoth
Simon Andersson Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Jadu... NĂ„gon tumregel tror jag inte det finns... Som basist försöker jag alltid spela det lĂ„ten krĂ€ver, varken mer eller mindre. Ăr du lite bevandrad pĂ„ gitarr/piano kanske du har koll pĂ„ ters, kvint, oktav och sĂ„nna grejer? UtgĂ„ alltid ifrĂ„n grundtonen. FortsĂ€tt dĂ€rifrĂ„n med att spela kvinter och oktaver pĂ„ vissa stĂ€llen. DĂ„ blir det mer "levande". Rythmen kan följa baskaggen, till exempel. Vill du fylla ut med lite mer walking bass eller nĂ„t bandsbandsliknande tjofrĂ€s kan du spela i tex "C-dur" som leder till "F-dur" och lĂ€gga tonerna "C-D-E-F" mellan. GĂ€ller det sen att göra coola basĂ„ngar (typ Billy Jean med Michael Jackson) dĂ€r basarret har en betydande roll, ja... DĂ„ kanske du har nĂ„n figur du spelat pĂ„ gitarren som kanske kan fungera pĂ„ basen istĂ€llet? Men underskatta aldrig the power of pumpa grundton i Ă„ttondelar. Har tagit mig över hela Europa i alla fall! đ
RCK (oregistrerad) Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Tackar sĂ„ mycket för era tips, ska ta till mig dom och leka lite med gitarren samt lyssna lite sĂ„ ska det nog lösa sig... NĂ„gon som har tips om en websajt med lite bas-relaterad info? En annan frĂ„ga, som egentligen kanske borde ligga i en annan trĂ„d, men jag tĂ€nkte att jag kunde vara miljövĂ€nlig och Ă„teranvĂ€nda denna trĂ„d till att börja med. Ănskar Ă€ven tips pĂ„ bra plugins (VST) till Cubase, och dĂ„ gĂ€rna för bĂ„de trummor och bas (dĂ„ det enda jag kan, rent tekniskt och kunskapsmĂ€ssigt, spela in aukustiskt, Ă€r gitarrstĂ€mman) . GĂ€rna budgetvarianter med förhĂ„llandevis bra ljud. Tack i efterhand igen och pĂ„ förhand för kommande tips /R
pile63 Postat 27 september 2009 Postat 27 september 2009 Hade samma problem som du att hitta en vettig plugg i Cubase. Sökte pÄ KVR sida med pluggar och hittade bass pluggen 4Front Bass. Har mycket bra ljud. Helt klart en intressant plugg dÄ den Àr gratis.
RCK (oregistrerad) Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 (redigerat) Tack för tipset, ska kolla pÄ den. Men Àr man bekvÀm men ÀndÄ vill ha ett baskomp som lÄter riktigt bra sÄ har jag testat demon för Steinbergs egna Virtual Bassist. Tycker att det lÄter MKT bra, finns Àven Virtual Guitarist, ocksÄ riktigt bra samplingar. Men nackdelen med dom Àr vÀl att dom Àr rÀtt lÄsta till vissa fördefinierade patterns, Ätminstone gitarr.varianten. I Virtual Bassist tror jag att man kan slÄ pÄ Single Note-lÀge... /R PS NÀr man vÀl börjar söka efter Plugins inser man att det finns alldeles för mÄnga egentligen, har t ex testat demon för Guitar Rig 3 (otroligt mÄnga gitarrer/StÀrkare/fx mm och Kore 2 - en riktig samlingslÄda för Mà NGA bra instrument och effekter, dessutom lÀttanvÀnt nÀr man vÀl förstÄtt hur det funkar DS Redigerat 8 oktober 2009 av RCK
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 En annan sjÀlvspelande bas, som Àr bÄde billigare och roligare Àn Virtual Bassist, Àr Broomstick Bass frÄn Sven Bornemark (som Àr mannen bakom Virtual Guitarist och Groove Agent, men inte var inblandad i Virtual Bassist...). Om du vill ha VSTi som inte Àr sjÀlvspelande, sÄ kan jag varmt rekommendera Scarbee's olika basar. I Virtual Guitarist 2 gÄr det att redigera kompfigurerna, sÄ dÀr Àr man inte lika lÄst till befintliga komp som i de tidigare versionerna.
RCK (oregistrerad) Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Hmm, ska nog ta en titt pÄ dom, sen undrar jag vad man ska kolla pÄ angÄende trumkompet, Àr vÀl inte den mest prominenta nÀr det kommer till fantasi - blir oftast Bass och Snare om vartannat blandat med nÄgon HH, men o mdu eller ngn annan har tips pÄ ngn bra trum-VST vore jag tacksam. Har lÀst om t ex Battery och EzDrummer men inte testat ngn av dom (tror jag iaf)... /R
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Det finns mĂ„nga bra trumpluggar. Jag anvĂ€nder sjĂ€lv Scarbee Imperial Drums, FXpansion BFD2 och GrooveAgent3. Eftersom Imperial Drums inte finns lĂ€ngre (och dessutom inte Ă€r sjĂ€lvspelande), sĂ„ fĂ„r rekommendationerna frĂ„n min sida gĂ„ till BFD2 och GA3, som bĂ„da Ă€r mycket trevliga. đ
RCK (oregistrerad) Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Tack igen -alltid trevligt med folk som hjÀlper till. KÀnns som om listan börjar bli komplett - nÄgon sÄngplugin som sjunger Ät en lÀr bli svÄrt att hitta, sÄ jag fÄr vÀl ta frun till hjÀlp dÀr Ha en bra dag... /R
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Tack igen -alltid trevligt med folk som hjĂ€lper till. KĂ€nns som om listan börjar bli komplett - nĂ„gon sĂ„ngplugin som sjunger Ă„t en lĂ€r bli svĂ„rt att hitta, sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l ta frun till hjĂ€lp dĂ€r Vocaloid, kanske? đđ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.