Jump to content
Annons

Brådskande fråga om Shure SM58!

Recommended Posts

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Jag funderar på att köpa en Shure SM58 ifrån USA, min fråga till er är om den kommer klara att bli använd i Sverige!

Blev lite tveksam pga det faktum att de har lite andra standards i spänningar och sånt där borta.

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

SM58 är en dynamisk mic, så den ska inte ha någon drivspänning, utan den kommer att fungera utmärkt.

Micar som behöver drivspänning matas annars av fantommatning, som är 48V som standard i hela världen, så det hade varit ok även med en kondensatormic.

Funderar du på att köpa på e-bay, så har det förekommit kopior där väldigt ofta - som dessutom är mycket lika originalet, med kartong och allt - så den betydligt viktigare frågan är förstås om det är original eller inte... 😆

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
SM58 är en dynamisk mic, så den ska inte ha någon drivspänning, utan den kommer att fungera utmärkt.

Micar som behöver drivspänning matas annars av fantommatning, som är 48V som standard i hela världen, så det hade varit ok även med en kondensatormic.

Funderar du på att köpa på e-bay, så har det förekommit kopior där väldigt ofta - som dessutom är mycket lika originalet, med kartong och allt - så den betydligt viktigare frågan är förstås om det är original eller inte... 😆

Tack för svaret! 🙂

Tänkte be flickvännen ta med sig en hem när hon lämnar USA och beger sig tillbaka till Svea, så hon kommer köpa den direkt ifrån auktoriserad butik.. Men det sparas en hel del pengar på att handla där bortifrån (förutsett att grejerna funkar i Sverige vill säga, men det var ju inte ett problem här iaf) 😛

Postat
Tack för svaret! 😛

Tänkte be flickvännen ta med sig en hem när hon lämnar USA och beger sig tillbaka till Svea, så hon kommer köpa den direkt ifrån auktoriserad butik.. Men det sparas en hel del pengar på att handla där bortifrån (förutsett att grejerna funkar i Sverige vill säga, men det var ju inte ett problem här iaf) 😆

Ok - i så fall är det inga problem, annat än att den ska deklareras i tullen för att inte räknas som varusmuggling - och att du då får räkna med att betala tull på ett par procent + 25% moms.

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Ok - i så fall är det inga problem, annat än att den ska deklareras i tullen för att inte räknas som varusmuggling - och att du då får räkna med att betala tull på ett par procent + 25% moms.

Fast är inte reglerna såna att man får ta in elektronik utan att redovisa den om den är värd under 5000 :- ? 😆

Postat
Fast är inte reglerna såna att man får ta in elektronik utan att redovisa den om den är värd under 5000 :- ? 😆

Jag visste inte att det fanns något sådant undantag (det finns det nämligen inte om det skickas hit), så jag kollade upp det - och 4300:- är ok enligt Tullverket - och så dyr är inte en SM58, utan det är bara att tuta och köra i så fall. 😛

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Jag visste inte att det fanns något sådant undantag (det finns det nämligen inte om det skickas hit), så jag kollade upp det - och 4300:- är ok enligt Tullverket - och så dyr är inte en SM58, utan det är bara att tuta och köra i så fall. 😛

Nej absolut inte.. den kommer landa på ungefär 700 :-, så då borde det bara vara att köra på! 😆

Tack så jättemycket för hjälpen! (:

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag visste inte att det fanns något sådant undantag (det finns det nämligen inte om det skickas hit), så jag kollade upp det - och 4300:- är ok enligt Tullverket - och så dyr är inte en SM58, utan det är bara att tuta och köra i så fall. 😆

Om man har med sig ett en mick för 20000:- man redan äger som man köpt i Sverige. Tänk om man måste betala tull och 25% moms för den när man återvänder till Sverige igen.

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Om man har med sig ett en mick för 20000:- man redan äger som man köpt i Sverige. Tänk om man måste betala tull och 25% moms för den när man återvänder till Sverige igen.

Det måste man, om man inte har en proforma-faktura med sig (eventuellt räcker ett inköpskvitto, men det är inte helt säkert), som säger att man har fört ut den med avsikt att ha med den tillbaks vid hemresan. Denna proforma ska nog helst också stämplas av tullen när man lämnar landet för att man ska vara 100% säker på att slippa strul när man kommer tillbaks med micen...

Inom EU är det mycket smidigare eftersom det är tullfritt i unionen - men när man passerar EU:s gränser, så är det kinkigare med sådant.

Redigerat av Claes
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jobbigt om man flyttar utomlands och sen tillbaka igen hahaha

Postat

Ja, fy 17! 😉

Jag har för mig att det finns speciella regler för flyttgods (som allting räknas som i ett sådant läge), men man måste ha ägt prylarna minst en viss tid för att det ska bli tullfritt, så det gäller att ha ordning på alla kvitton...

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Vissa regler förstår man sig inte på alls, men det kanske är meningen att varje land ska ha regler som förvirrar medborgarna? (:

Postat

Svenska tullen är det minsta problemet med en sådan vända...

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Svenska tullen är det minsta problemet med en sådan vända...

haha, ja det kan man säga.. att få tillstånd att vistas i USA en sån period är väl snäppet svårare.. och om man inte behöver skaffa ett sånt pga att man ska åka hem igen innan tiden för vanligt pass löper ut så är det väl knappast värt att flytta prylar överhuvudtaget.. (:

Postat

Om du ska använda den till att sjunga (och inte growla) i så köp INTE en SM58! Lägg en extra slant och köp en Beta58 istället! Det är verkligen värt lite extra pengar, skillnaden är verkligen som natt och dag!!! Där en SM58 låter instängt och bumligt låter Beta58 öppet och luftigt istället (ok, miken låter ju inget i sig, men ni hajar 😛 ).

Tom vissa billiga kopior på Beta58 är bättre än original SM58 enligt mig.

Det enda positiva med Shure SM58 är att de är i princip oförstörbara. 😛 Men ljudet tycker jag är kasst. -Väldigt bumligt och konstigt, utan någon naturlig "luftighet" i. Jag har även väldigt svårt att bli kompis med upptagning. -De cancel:ar ut väldigt mycket, vilket kan vara bra om man har problem med rundgång, men gör att man nästan måste ha läpparna emot rakt framifrån för att komma med. Beta58 har jag personligen oändligt mycket lättare (och roligare) med. Jag har dessutom aldrig hört en röst som inte funkar i Beta58... (och tvärt om med SM58, har aldrig hört en röst som vunnit på att använda den utom möjligtvis growl och liknande där bumlet/basigheten kan vara en fördel).

Lycka till med mik-köp och ha så kul! Hoppas du blir nöjd vad du än köper! 😛

Postat
Om du ska använda den till att sjunga (och inte growla) i så köp INTE en SM58! Lägg en extra slant och köp en Beta58 istället! Det är verkligen värt lite extra pengar, skillnaden är verkligen som natt och dag!!! Där en SM58 låter instängt och bumligt låter Beta58 öppet och luftigt istället (ok, miken låter ju inget i sig, men ni hajar 🙂 ).

Tom vissa billiga kopior på Beta58 är bättre än original SM58 enligt mig.

Det enda positiva med Shure SM58 är att de är i princip oförstörbara. 😉 Men ljudet tycker jag är kasst. -Väldigt bumligt och konstigt, utan någon naturlig "luftighet" i. Jag har även väldigt svårt att bli kompis med upptagning. -De cancel:ar ut väldigt mycket, vilket kan vara bra om man har problem med rundgång, men gör att man nästan måste ha läpparna emot rakt framifrån för att komma med. Beta58 har jag personligen oändligt mycket lättare (och roligare) med. Jag har dessutom aldrig hört en röst som inte funkar i Beta58... (och tvärt om med SM58, har aldrig hört en röst som vunnit på att använda den utom möjligtvis growl och liknande där bumlet/basigheten kan vara en fördel).

Lycka till med mik-köp och ha så kul! Hoppas du blir nöjd vad du än köper! 🙂

Instämmer helt, men skrev inget om det eftersom just SM58 verkade vara helt säkert bestämt...

Beta58 har MYCKET trevligare ljud enligt min smak också. 🙂

Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Instämmer helt, men skrev inget om det eftersom just SM58 verkade vara helt säkert bestämt...

Beta58 har MYCKET trevligare ljud enligt min smak också. 🙂

Ah, tack båda två för tipset!

Jag ska ha den till sång och jag är något av en nybörjare just på utrustningen, så det var bra att ni rättade till det lilla felet! 🙂

Postat

Ja! Köp absolut en Beta 58! SM58 har en ful fräsande diskant, som i en billig transistorförstärkare till gitarr, eller som att sjunga genom en filt. Beta 58 däremot, den kommer du aldrig att lessna på. Jäkligt bra att spela munspel i också, utan att ändra inställningarna. I andra mickar blir det oftast ett vrålvasst alldeles för starkt ljud om man spelar munspel i samma mick som man sjunger. Med Beta 58 får man en väldigt fin koll perfekt till både svag tunn stämma och tordönsröst. Jag har en svart som är sååå läcker.

Syrran kanske kan ta med nån bra kompressor på samma gång?

• 5 månader senare...
Postat

själv använder jag också en beta58 till skriksång. hade en SM58 innan men man får en helt annan kraft i betan. har funderat på att ta mig ur shureträsket men inte hittat något bättre för ungefär samma peng. köper du en beta58 har du iaf en mik som låter bra och är hyfsat stryktålig en lång tid framöver, själv har jag haft min sedan 2002 och den har hängt med till repan och gig ett par gånger i veckan sedan dess.

http://www.myspace.com/catoninetails2007

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.