Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 KĂ€ra studioproffs... MĂ„ste fĂ„ hjĂ€lp! Ăr pĂ„ G att flĂ€ska till hemstudion för sĂ„ seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA. Jag kommer aldrig bli nĂ„n ljudtekniker, sĂ„ stora digitala monstermixerbord, externa rackeffekter, multibautasynthar med stora LED-skĂ€rmar och annat konstigt Ă€r inte aktuellt. Ăr alltsĂ„ ute efter enklast möjliga, bĂ€sta möjliga. AnvĂ€nder idag: · Apple iMac 2,66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 gig ram. · Focusrite Saffire LE (svarta) ljudkort. · Garage Band. Har blivit en vanesak đ · Lajnar elgitarr/elbas direkt in i ljudkortet, inget mellan. ĂnskemĂ„l: · Jag behöver bara 2 in/ut + MIDI (till midi-klaviatur). · Jag ska spela in sĂ„ng, elgitarr och elbas. · Elgitarr + elbas ska gĂ„ genom inbyggda Amp Designers och vad allt nu heter. · Trummor programmeras och mjukvarusynthar ska anvĂ€ndas. · Logic Studio kommer anvĂ€ndas. · Vill att ljudkort och vad jag nu behöver ska vara i rackformat. Ett exempel pĂ„ vad jag kollat pĂ„: · Focusrite Saffire Pro 40 (Rack-ljudkort) · Presonus Studio Channel (Rack-preamp) · Röde NT2-A (mick) Men jag blir osĂ€ker efter att ha lĂ€st vissa trĂ„dar pĂ„ forumet. · Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag fĂ„r bĂ€ttre signal in, kan fĂ„ till lite rörvĂ€rme (om det Ă€r en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning) · Ăr mitt ljudkort bra som det Ă€r, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvĂ€rr inte Ă€r i rackformat) som alla verkar prata gott om? · Har jag nĂ„gon nytta av tex en POD nĂ€r jag Ă€ndĂ„ bara ska anvĂ€nda "mjukvarugitarrer"? · NĂ€r jag spelar in pĂ„ mina nuvarande prylar tycker jag det blir vĂ€ldigt lĂ„g volym efter att man gjort klart lĂ„ten. LĂ€st om en massa AD/DA-grejs (om det nu Ă€r det det beror pĂ„), men förstĂ„r ingenting... Vad behöver man göra för att Ă„tgĂ€rda det? Dessa frĂ„gor har sĂ€kert stĂ€llts hundratals gĂ„nger, jag har sökt viss information, lĂ€st, fattar inget. Vet inte ens om jag frĂ„gar i rĂ€tt del av forumet... SĂ„ jag Ă€r enormt tacksam för svar! Mvh Simon
laxlaxlax Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 KĂ€ra studioproffs... Jag kan / fattar NADA. DĂ€r har du ett problem enligt mig. TrĂ„kigt svar, men lĂ€r dig dina grejjer đ Det du har rĂ€cker lĂ„ngt för seriösa produktioner. Förresten. Varför vill du ha ljudkort i rack?
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 DĂ€r har du ett problem enligt mig. TrĂ„kigt svar, men lĂ€r dig dina grejjer đ Det du har rĂ€cker lĂ„ngt för seriösa produktioner. Förresten. Varför vill du ha ljudkort i rack? Det Ă€r billigt att vara okunnig alltsĂ„ đ Vill ha prylarna i rack för att jag tycker det ser snyggare ut. Tycker det ser lite fĂ„nigt och billigt ut med en liten plastburk som denna... Ett ilandsproblem i sig, men sĂ„ Ă€r det đ
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) · Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag fĂ„r bĂ€ttre signal in, kan fĂ„ till lite rörvĂ€rme (om det Ă€r en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning) · Ăr mitt ljudkort bra som det Ă€r, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvĂ€rr inte Ă€r i rackformat) som alla verkar prata gott om? · Har jag nĂ„gon nytta av tex en POD nĂ€r jag Ă€ndĂ„ bara ska anvĂ€nda "mjukvarugitarrer"? · NĂ€r jag spelar in pĂ„ mina nuvarande prylar tycker jag det blir vĂ€ldigt lĂ„g volym efter att man gjort klart lĂ„ten. LĂ€st om en massa AD/DA-grejs (om det nu Ă€r det det beror pĂ„), men förstĂ„r ingenting... Vad behöver man göra för att Ă„tgĂ€rda det? Dessa frĂ„gor har sĂ€kert stĂ€llts hundratals gĂ„nger, jag har sökt viss information, lĂ€st, fattar inget. Vet inte ens om jag frĂ„gar i rĂ€tt del av forumet... SĂ„ jag Ă€r enormt tacksam för svar! Mvh Simon Hejsan Klart du ska ha rack đ Det Ă€r snyggast! Jag kör personligen enbart pro tools sĂ„ jag kan inte hjĂ€lpa dig med ditt ljudkortsköp, mer Ă€n allmĂ€nt sĂ€ga att de flesta ljudkort hĂ„ller idag en helt OK kvalitĂ© för att göra egna produktioner. Till dina andra fundering: -ja du behöver en pre amp. Mikrofonens signal Ă€r sĂ„ pass svag sĂ„ att denna mĂ„ste förstĂ€rkas. Om du ska koppla in gitarr eller bas direkt in och lajna sĂ„ behöver du Ă€ven ha en DI ingĂ„ng pĂ„ kortet eller en line box. Att EQ:a innan inspelning kan vara en fördel ibland, men passa dig för att göra för mycket dĂ„ du kan förstöra mer Ă€n vad du hjĂ€lper till. Om du spelar in en ren signal utan EQ sĂ„ kan du ju alltid göra precis samma sak senare i ditt DAW, men dĂ„ kan du ocksĂ„ Ă„ngra dig. Samma sak gĂ€ller kompressor. Sedan kanske man vill anvĂ€nda en outbord EQ för dess fĂ€rgning, men det tror jag inte Ă€r sĂ„ aktuellt pĂ„ ditt kort, men jag vet inte dĂ„ jag inte testat det. -Nej, du har ingen nytta av POD. Men du bör skaffa cabimpulser tycker jag (det Ă€r simuleringar av kabinetter, finns gratis pĂ„ nĂ€tet). -Volymen pĂ„ slutprodukten har inget med din AD/DA att göra. Kolla upp mastring istĂ€llet, det Ă€r i denna process man bland annat ser till att fĂ„ upp volymen. MVH Anders EDIT: Om det bara Ă€r för rackets skull du vill ha nytt kort sĂ„ kan du vĂ€ll köpa en hylla bara till racket och stĂ€lla ljudkortet pĂ„ den? - Redigerat 30 augusti 2009 av Gizmozis
laxlaxlax Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Det Ă€r billigt att vara okunnig alltsĂ„ NĂ€ - dyrt att vara okunnig. Vill ha prylarna i rack för att jag tycker det ser snyggare ut. Jaha du. đ Ja dĂ„ Ă€r det vĂ€l inget snack om saken. Men lycka till. med musiken.
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 -ja du behöver en pre amp. Mikrofonens signal Ă€r sĂ„ pass svag sĂ„ att denna mĂ„ste förstĂ€rkas. Om du ska koppla in gitarr eller bas direkt in och lajna sĂ„ behöver du Ă€ven ha en DI ingĂ„ng pĂ„ kortet eller en line box. Stort tack för ditt svar! SĂ„ Presonus Studio Channel kan vara ett bra alternativ för bĂ„de sĂ„ng och instrument dĂ„? Visst kan jag lösa rackhistorien pĂ„ det sĂ€ttet, men det Ă€r inte rĂ€tt đ NĂ€ - dyrt att vara okunnig. Nja. Du sa ju att jag mĂ„ste lĂ€sa pĂ„ mer. AlltsĂ„ Ă€r jag okunnig. Du sa att mina prylar rĂ€cker gott och vĂ€l. AlltsĂ„ behöver jag inte köpa nĂ„t mer. Summa = Billigt att vara okunnig! đ„°
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Stort tack för ditt svar! SĂ„ Presonus Studio Channel kan vara ett bra alternativ för bĂ„de sĂ„ng och instrument dĂ„? Visst kan jag lösa rackhistorien pĂ„ det sĂ€ttet, men det Ă€r inte rĂ€tt đ„° Som jag skrev sĂ„ har jag ju ingen erfarenhet av kortet. Men du har ingĂ„ng för bĂ„de mikrofon och DI vad jag kan se. SĂ„ svaret blir utifrĂ„n det, ja det Ă€r lĂ€mpligt. Sedan hur bra pre amparna Ă€r, och om du kan ha bypass pĂ„ kompressor och EQ sĂ„ att det inte pĂ„verkar signalen nĂ„got har jag ingen aning om. Men det dyker nog snart upp nĂ„gon som har lite mer erfarenhet kring detta Ă€n vad jag har đ MVH Anders
drloop (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) LjudmÀssigt tror jag inte att du vinner nÄt mÀrkbart pÄ ljudkortet och preampen jÀmfört med vad du har idag. Har du bra högtalare? Om inte Àr det nog en betydligt viktigare uppgradering Àn den preamp och det ljudkort som du funderar pÄ. Redigerat 30 augusti 2009 av drloop
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 LjudmĂ€ssigt tror jag inte att du vinner nĂ„t mĂ€rkbart pĂ„ ljudkortet och preampen jĂ€mfört med vad du har idag. Har du bra högtalare? Om inte Ă€r det nog en betydligt viktigare uppgradering Ă€n den preamp och det ljudkort som du funderar pĂ„. Det har du nog rĂ€tt i. Lyssningen jag har idag Ă€r inget vidare. AKG K55-lurar och nEar 05-monitorer. Vilka hörlurar rekommenderas? Börjar klarna lite, tack vare era svar. Men: Preampen i Focusrite LE Ă€r redan sĂ„pass bra, sĂ„ att skaffa en extern preamp för sĂ„ng/instrument blir bara kaka pĂ„ kaka? ĂR det sĂ„? NĂ„gon Saffire LE-expert pĂ„ forumet? đ Det dĂ€r med lĂ„g volym vid uppspelning av fĂ€rdig lĂ„t Ă€r bara en mastringsfrĂ„ga? Det Ă€r inget som beror pĂ„ vilket ljudkort man anvĂ€nder?
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) Det har du nog rĂ€tt i. Lyssningen jag har idag Ă€r inget vidare. AKG K55-lurar och nEar 05-monitorer. Vilka hörlurar rekommenderas? Börjar klarna lite, tack vare era svar. Men: Preampen i Focusrite LE Ă€r redan sĂ„pass bra, sĂ„ att skaffa en extern preamp för sĂ„ng/instrument blir bara kaka pĂ„ kaka? ĂR det sĂ„? NĂ„gon Saffire LE-expert pĂ„ forumet? đ Det dĂ€r med lĂ„g volym vid uppspelning av fĂ€rdig lĂ„t Ă€r bara en mastringsfrĂ„ga? Det Ă€r inget som beror pĂ„ vilket ljudkort man anvĂ€nder? Pre amparna kan du nog lĂ€gga Ă„t sidan ett tag framöver. I framtiden kanske du vill ha finare pre amps, men för en nybörjare Ă€r det inget att rekommendera att du börjar titta pĂ„. Detta sĂ€ger jag utan att ha testat ditt kort, men de flseta pre amparna, Ă€ven i budgetklass, hĂ„ller en rĂ€tt hög kvalitĂ©. SĂ„ om du vill ha nya kortet för att du tror att det kommer göra underverk med ditt ljud sĂ„ hĂ„ller jag med drloop. JAg tolkade dig att du ville byta för att fĂ„ in det i rackskĂ„pet lite snyggt đ NĂ€r det gĂ€ller volymen sĂ„ Ă€r slutvolymen en frĂ„ga om mastring, ja ( sedan gĂ€ller det ju att du mixat bra ocksĂ„ om mastringen ska kunna bli bra)! Inget med ditt ljudkort att göra. Det du ska tĂ€nka pĂ„ vid inspelning Ă€r att spela in i minst 24bit 44,1khz och sĂ„ kan du sikta pĂ„ att ha högsta peaken pĂ„ insignalen pĂ„ runt -10db. DĂ„ har du en bra nivĂ„. MVH Anders Redigerat 30 augusti 2009 av Gizmozis
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 Pre amparna kan du nog lĂ€gga Ă„t sidan ett tag framöver. I framtiden kanske du vill ha finare pre amps, men för en nybörjare Ă€r det inget att rekommendera att du börjar titta pĂ„. Detta sĂ€ger jag utan att ha testat ditt kort, men de flseta pre amparna, Ă€ven i budgetklass, hĂ„ller en rĂ€tt hög kvalitĂ©. SĂ„ om du vill ha nya kortet för att du tror att det kommer göra underverk med ditt ljud sĂ„ hĂ„ller jag med drloop. JAg tolkade dig att du ville byta för att fĂ„ in det i rackskĂ„pet lite snyggt đ Ja, jag VILL ju ha det i rack. Kollade pĂ„ Focusrite Saffire Pro 40 för att det förmodligen Ă€r exakt samma kort som Saffire LE, fast rackformat. Eller? Verkar ju onekligen som mitt Saffire LE Ă€r tillrĂ€ckligt dugligt, sĂ„ isf Ă€r det bara att gilla lĂ€get eller lĂ€gga extra pengar för att fĂ„ det i rack đ NĂ€r det gĂ€ller volymen sĂ„ Ă€r slutvolymen en frĂ„ga om mastring, ja ( sedan gĂ€ller det ju att du mixat bra ocksĂ„ om mastringen ska kunna bli bra)! Inget med ditt ljudkort att göra. Det du ska tĂ€nka pĂ„ vid inspelning Ă€r att spela in i minst 24bit 44,1khz och sĂ„ kan du sikta pĂ„ att ha högsta peaken pĂ„ insignalen pĂ„ runt -10db. DĂ„ har du en bra nivĂ„. Svinbra information! Tackar.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Ăr pĂ„ G att flĂ€ska till hemstudion för sĂ„ seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA. RĂ€tta mig om jag har fel... men bör du inte fatta vad du hĂ„ller pĂ„ med innan det kan bli seriöst? Börja med enklare kurser sĂ„ lĂ€r du dig eftersom eller följ med trĂ„dar i forumet.
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 30 augusti 2009 RÀtta mig om jag har fel... men bör du inte fatta vad du hÄller pÄ med innan det kan bli seriöst?Börja med enklare kurser sÄ lÀr du dig eftersom eller följ med trÄdar i forumet. Kanske var jag lite otydlig. Givetvis mÄste jag veta vad jag hÄller pÄ med om jag ska producera en seriös produkt. Det Àr inte fallet. Som jag skrev i 1a posten: Jag Àr ingen ljudtekniker och tÀnker inte heller bli. Med seriös produktion menar jag att jag vill kunna spela in allt med sÄ bra kvalitet som möjligt. Att kunna spela in allt rÄmaterial innan mix/master. Att inte upptÀcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade lÄtar att signalen pÄ alla inspelningar Àr pÄ tok för lÄg, för mycket brus eller vad det Àn mÄ vara som kan strula till det. Andra som kan fÄr mixa, mastra och sÄnt som har med slutproduktion att göra. Drog igÄng denna trÄd för att fÄ lite mer feedback pÄ prylar jag har, vad som behöver kompletteras osv, dÄ jag tidigare inte suttit bakom spakarna speciellt mycket sjÀlv.
DieHard (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 LÀr dig de sakerna du har utan och innantill först. Ett vanligt misstag Àr att tro bara man skaffar bÀttre saker kommer det att lÄta bÀttre. Men den gyllene regeln skit in=skit ut. LÀr dig bli bÀttre pÄ inspelning först innan du ens tÀnker pÄ byta upp. Om det nu ens finns en anledning till det. Att sitta och drÀgla över snygga rackgrejer kommer ju inte göra nÄgon skillnad. Visst snyggare men Àr det vÀrt det bara för den sakens skull?
Pesek Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Att inte upptÀcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade lÄtar att signalen pÄ alla inspelningar Àr pÄ tok för lÄg, för mycket brus eller vad det Àn mÄ vara som kan strula till det. Det Àr bara att gilla lÀget. Ska du ligga jÀmsides med en pro studio fÄr du skuldsÀtta dig ett tag. Det Àr klart det Àr skillnad. I ditt fall skulle jag hellre hyra en studio för högkvalitativa inspelningar och sköta resten av produktionen hemma. BehÄll det du har och spara pengarna för dina inspelningar i en pro studio.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 jag vill kunna spela in allt med sÄ bra kvalitet som möjligt. Att kunna spela in allt rÄmaterial innan mix/master. Att inte upptÀcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade lÄtar att signalen pÄ alla inspelningar Àr pÄ tok för lÄg, för mycket brus eller vad det Àn mÄ vara som kan strula till det. Om du sÄ skaffar grejer för 2 miljoner sÄ kommer det lÄta skit om du inte lÀr dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du mÄste lÀra dig ljudteknik om det ska bli seriöst.
Assar Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Om du sÄ skaffar grejer för 2 miljoner sÄ kommer det lÄta skit om du inte lÀr dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du mÄste lÀra dig ljudteknik om det ska bli seriöst. Och om man inte vet nÄt om musik sÄ kommer det ocksÄ lÄta skit, Àven om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS).
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 Om du sĂ„ skaffar grejer för 2 miljoner sĂ„ kommer det lĂ„ta skit om du inte lĂ€r dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du mĂ„ste lĂ€ra dig ljudteknik om det ska bli seriöst. Fair enough. Men om vi vĂ€nder pĂ„ steken: Jag tar hit en riktig studiorĂ€v som har full koll pĂ„ vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Han vet att slutproduktionen (mix/master) för ett seriöst skivslĂ€pp ska fixas i en skuldsatt pro studio (alltsĂ„ inte i min hemstudio). Han ska spela in mig nĂ€r jag spelar bas, gitarr och sjunger. Tycker han dĂ„ att mitt Saffire LE-ljudkort fungerar aldeles utmĂ€rkt och att jag inte behöver en rörpreamp till micken eller DI till basen/gitarren? Och om man inte vet nĂ„t om musik sĂ„ kommer det ocksĂ„ lĂ„ta skit, Ă€ven om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS). VĂ€ldigt sant. Men musik har jag lite koll pĂ„... (Hoppas jag iaf, efter alla dessa Ă„r) đ
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) Fair enough. Men om vi vĂ€nder pĂ„ steken: Jag tar hit en riktig studiorĂ€v som har full koll pĂ„ vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Han vet att slutproduktionen (mix/master) för ett seriöst skivslĂ€pp ska fixas i en skuldsatt pro studio (alltsĂ„ inte i min hemstudio). Han ska spela in mig nĂ€r jag spelar bas, gitarr och sjunger. Tycker han dĂ„ att mitt Saffire LE-ljudkort fungerar aldeles utmĂ€rkt och att jag inte behöver en rörpreamp till micken eller DI till basen/gitarren? VĂ€ldigt sant. Men musik har jag lite koll pĂ„... (Hoppas jag iaf, efter alla dessa Ă„r) đ Han fixar till ett sjyst ljud med det du har. Kanske skulle ta med nĂ„gra extra mickar sĂ„ ni kan testa vilken som passar din röst bĂ€st.Om du vill lajna bas och gitarr och inte har en DI ingĂ„ng sĂ„ köper du en line box eller sĂ„ tar studiorĂ€ven med sig en đ Dock sĂ„ kommer rĂ€ven vilja ha bra akustik nĂ€r ni ska lĂ€gga sĂ„ngen. MVH Anders EDIT: Sen ska man ju inte skjuta helt under stolen att finare prylar ger bĂ€ttre ljud, men det Ă€r inte sĂ„dana vansinniga skillnader sĂ„ att man inte kan fĂ„ till ett bra ljud med budgetprylar. Utan det handlar om smĂ„ detaljer för stora summor mera pengar. Men om man vill nĂ„ upp till dessa detaljer sĂ„ lĂ€gger man ju Ă€ven ut dessa pengar. Annars hade jag aldrig köpt vissa saker jag har đ Sedan ska man inte heller skjuta under stolen att det Ă€r lĂ€ttare att ge upp och sĂ€ga att det Ă€r prylarnas fel att det inte blir bra mot vad man kanske kan göra nĂ€r man har high end saker. DĂ„ fĂ„r man istĂ€llet inse att det ligger hos en sjĂ€lv, och dĂ„ ger man inte upp lika lĂ€tt đ Tror jag iaf. Redigerat 30 augusti 2009 av Gizmozis
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Och om man inte vet nÄt om musik sÄ kommer det ocksÄ lÄta skit, Àven om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS). Exakt... men eftersom han inte ifrÄgasatte sin musikaliska förmÄga utan bara ljudtekniken sÄ lÀmnade jag det det du pÄpekade utanför.
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 Han fixar till ett sjyst ljud med det du har. Kanske skulle ta med nĂ„gra extra mickar sĂ„ ni kan testa vilken som passar din röst bĂ€st.Om du vill lajna bas och gitarr och inte har en DI ingĂ„ng sĂ„ köper du en line box eller sĂ„ tar studiorĂ€ven med sig en đ Dock sĂ„ kommer rĂ€ven vilja ha bra akustik nĂ€r ni ska lĂ€gga sĂ„ngen. Tack för svaret. Men... DĂ„ fĂ„r jag ju inte köpa nĂ„gra nya leksaker?! Fan dĂ„! Haha... Som sagt, billigt att vara okunnig! đ
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Tack för svaret. Men... DĂ„ fĂ„r jag ju inte köpa nĂ„gra nya leksaker?! Fan dĂ„! Haha... Som sagt, billigt att vara okunnig! đ För att du ska fĂ„ en bild vad en pre amp gör pĂ„ ett enskilt instrument och skillnaderna mellan dem sĂ„ kan du lyssna pĂ„ medlemmen Elofs testfiler som du hittar hĂ€r. https://www.studio.se/index.php?showtopic=65976&hl= MVH Anders
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2009 För att du ska fĂ„ en bild vad en pre amp gör pĂ„ ett enskilt instrument och skillnaderna mellan dem sĂ„ kan du lyssna pĂ„ medlemmen Elofs testfiler som du hittar hĂ€r. https://www.studio.se/index.php?showtopic=65976&hl= MVH Anders Tack Gizmozis. Och stort tack Elof. Planerna pĂ„ att skaffa en ny preamp finns inte lĂ€ngre đ
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Tack Gizmozis. Och stort tack Elof. Planerna pĂ„ att skaffa en ny preamp finns inte lĂ€ngre đ No problemas. NĂ€r det gĂ€ller mikrofon sĂ„ hade du kikar lite pĂ„ NT2:an, hört vĂ€ldigt gott om den hĂ€r pĂ„ forumet. Vi har Ă€nnu en flitig medlem hĂ€r pĂ„ forumet vid namn claes som gjort testfiler för mikrofoner, Du mĂ„ste prova innan köp vilken som passar dig, men detta kanske kan ge en liten vĂ€gledning till vilka du vill testa mellan http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ MVH Anders
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 30 augusti 2009 http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ Har sett den sidan förut. Galet bra!
ManJIT Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Ăr pĂ„ G att flĂ€ska till hemstudion för sĂ„ seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA. AnvĂ€nder idag: · Apple iMac 2,66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 gig ram. · Focusrite Saffire LE (svarta) ljudkort. · Garage Band. Har blivit en vanesak đ · Lajnar elgitarr/elbas direkt in i ljudkortet, inget mellan. MĂ„nga halvtykna svar hĂ€r i trĂ„den, men jag mĂ„ste ge dem rĂ€tt i sak. Du verkar redan ha det du behöver i frĂ„ga om ljudkort, preamp och lajningĂ„ng för gitarrerna. ĂnskemĂ„l: · Jag behöver bara 2 in/ut + MIDI (till midi-klaviatur). · Jag ska spela in sĂ„ng, elgitarr och elbas. · Elgitarr + elbas ska gĂ„ genom inbyggda Amp Designers och vad allt nu heter. · Trummor programmeras och mjukvarusynthar ska anvĂ€ndas. · Logic Studio kommer anvĂ€ndas. · Vill att ljudkort och vad jag nu behöver ska vara i rackformat. In och ut har du. Midi har du. Till sĂ„ngen behöver du en stormembransmikrofon, t ex Röden du nĂ€mner. Den blir nog bra. Skulle rekommendera den billigare NT1A eftersom den löser allt du önskar. Rackformat lĂ„ter som sagt bara som kosmetika. Men jag blir osĂ€ker efter att ha lĂ€st vissa trĂ„dar pĂ„ forumet. · Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag fĂ„r bĂ€ttre signal in, kan fĂ„ till lite rörvĂ€rme (om det Ă€r en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning) · Ăr mitt ljudkort bra som det Ă€r, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvĂ€rr inte Ă€r i rackformat) som alla verkar prata gott om? · Har jag nĂ„gon nytta av tex en POD nĂ€r jag Ă€ndĂ„ bara ska anvĂ€nda "mjukvarugitarrer"? · NĂ€r jag spelar in pĂ„ mina nuvarande prylar tycker jag det blir vĂ€ldigt lĂ„g volym efter att man gjort klart lĂ„ten. LĂ€st om en massa AD/DA-grejs (om det nu Ă€r det det beror pĂ„), men förstĂ„r ingenting... Vad behöver man göra för att Ă„tgĂ€rda det? Du har preamp. Ditt ljudkort Ă€r bra. Jag har skippat min POD efter att jag köpte NI Guitar Rig 3 LĂ„g volym ... förstĂ€rk insignalen till -10 dB som nĂ€mnts tidigare. Komprimera spĂ„ren. Mixa. Multibandskomprimera rubbet. Kör lite limiter pĂ„ slutet. DĂ„ fĂ„r du hög volym. Studio-tidningen har en specialutgĂ„va som heter Mixologi som jag tror du skulle ha stor glĂ€dje av.
Simon Andersson Postat 31 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 31 augusti 2009 MÄnga halvtykna svar hÀr i trÄden, men jag mÄste ge dem rÀtt i sak. Du verkar redan ha det du behöver i frÄga om ljudkort, preamp och lajningÄng för gitarrerna. In och ut har du. Midi har du. Till sÄngen behöver du en stormembransmikrofon, t ex Röden du nÀmner. Den blir nog bra. Skulle rekommendera den billigare NT1A eftersom den löser allt du önskar. Rackformat lÄter som sagt bara som kosmetika. Du har preamp. Ditt ljudkort Àr bra. Jag har skippat min POD efter att jag köpte NI Guitar Rig 3 LÄg volym ... förstÀrk insignalen till -10 dB som nÀmnts tidigare. Komprimera spÄren. Mixa. Multibandskomprimera rubbet. Kör lite limiter pÄ slutet. DÄ fÄr du hög volym. Studio-tidningen har en specialutgÄva som heter Mixologi som jag tror du skulle ha stor glÀdje av. TACK!
Night Prowler Postat 4 september 2009 Postat 4 september 2009 Intressant trĂ„d! Sitter i samma sits som dig. Har en Presonus Firebox och upplever samma sak som du upplever med ditt Focusrite Saffire LE, dvs lĂ„g volym. Sitter sjĂ€lv och funderar pĂ„ bland annat en Duet, en DI box och lite annat smĂ„tt och gott. Det Ă€r dyrt att vara okunnig, hehe. Men om man lĂ€ser recensioner, och pĂ„ att andra forum som har bytt frĂ„n Presonus till Dueten upplever dem en förbĂ€ttring av ljudkvaliten. Det Ă€r som att man har spelat in med en filt framför Presonusen var det nĂ„n som sa, och det stĂ€mmer vad jag upplever med fireboxen. Kanske Ă€r vad du upplever med Saffiren? Förresten Ă€r jag ocksĂ„ medlem pĂ„ Pratabas. đ
Simon Andersson Postat 4 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2009 Intressant trĂ„d! Sitter i samma sits som dig. Har en Presonus Firebox och upplever samma sak som du upplever med ditt Focusrite Saffire LE, dvs lĂ„g volym. Sitter sjĂ€lv och funderar pĂ„ bland annat en Duet, en DI box och lite annat smĂ„tt och gott. Det Ă€r dyrt att vara okunnig, hehe. Men om man lĂ€ser recensioner, och pĂ„ att andra forum som har bytt frĂ„n Presonus till Dueten upplever dem en förbĂ€ttring av ljudkvaliten. Det Ă€r som att man har spelat in med en filt framför Presonusen var det nĂ„n som sa, och det stĂ€mmer vad jag upplever med fireboxen. Kanske Ă€r vad du upplever med Saffiren? Förresten Ă€r jag ocksĂ„ medlem pĂ„ Pratabas. đ Ja, lite sĂ„ Ă€r det. KĂ€nns lite som att det behövs "en extra volymratt" liksom... Men visst kan det absolut vara min okunnighet som stĂ€ller till det. Att jag helt enkelt inte vet hur jag anvĂ€nder preampen i mitt LE-kort eller hur man stĂ€ller in in/ut-nivĂ„er och sĂ„nt. Har ocksĂ„ hört frĂ„n flera Duet-anvĂ€ndare att det hĂ€nder nĂ„got extra... FĂ„r se om jag Ă„tervĂ€nder till PrataBas eller inte đ
Night Prowler Postat 4 september 2009 Postat 4 september 2009 FĂ„r se om jag Ă„tervĂ€nder till PrataBas eller inte đ JassĂ„, du med? đ AngĂ„ende Dueten sĂ„ skulle jag gĂ€rna vilja prova en.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.