Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

KÀra studioproffs... MÄste fÄ hjÀlp!

Är pĂ„ G att flĂ€ska till hemstudion för sĂ„ seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA.

Jag kommer aldrig bli nĂ„n ljudtekniker, sĂ„ stora digitala monstermixerbord, externa rackeffekter, multibautasynthar med stora LED-skĂ€rmar och annat konstigt Ă€r inte aktuellt. Är alltsĂ„ ute efter enklast möjliga, bĂ€sta möjliga.

AnvÀnder idag:

· Apple iMac 2,66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 gig ram.

· Focusrite Saffire LE (svarta) ljudkort.

· Garage Band. Har blivit en vanesak 😄

· Lajnar elgitarr/elbas direkt in i ljudkortet, inget mellan.

ÖnskemĂ„l:

· Jag behöver bara 2 in/ut + MIDI (till midi-klaviatur).

· Jag ska spela in sÄng, elgitarr och elbas.

· Elgitarr + elbas ska gÄ genom inbyggda Amp Designers och vad allt nu heter.

· Trummor programmeras och mjukvarusynthar ska anvÀndas.

· Logic Studio kommer anvÀndas.

· Vill att ljudkort och vad jag nu behöver ska vara i rackformat.

Ett exempel pÄ vad jag kollat pÄ:

· Focusrite Saffire Pro 40 (Rack-ljudkort)

· Presonus Studio Channel (Rack-preamp)

· Röde NT2-A (mick)

Men jag blir osÀker efter att ha lÀst vissa trÄdar pÄ forumet.

· Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag fÄr bÀttre signal in, kan fÄ till lite rörvÀrme (om det Àr en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning)

· Är mitt ljudkort bra som det Ă€r, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvĂ€rr inte Ă€r i rackformat) som alla verkar prata gott om?

· Har jag nÄgon nytta av tex en POD nÀr jag ÀndÄ bara ska anvÀnda "mjukvarugitarrer"?

· NÀr jag spelar in pÄ mina nuvarande prylar tycker jag det blir vÀldigt lÄg volym efter att man gjort klart lÄten. LÀst om en massa AD/DA-grejs (om det nu Àr det det beror pÄ), men förstÄr ingenting... Vad behöver man göra för att ÄtgÀrda det?

Dessa frÄgor har sÀkert stÀllts hundratals gÄnger, jag har sökt viss information, lÀst, fattar inget. Vet inte ens om jag frÄgar i rÀtt del av forumet... SÄ jag Àr enormt tacksam för svar!

Mvh Simon

Annons
Postat
KĂ€ra studioproffs... Jag kan / fattar NADA.

DĂ€r har du ett problem enligt mig. TrĂ„kigt svar, men lĂ€r dig dina grejjer 😄 Det du har rĂ€cker lĂ„ngt för seriösa produktioner.

Förresten. Varför vill du ha ljudkort i rack?

Postat
DĂ€r har du ett problem enligt mig. TrĂ„kigt svar, men lĂ€r dig dina grejjer 🙂 Det du har rĂ€cker lĂ„ngt för seriösa produktioner.

Förresten. Varför vill du ha ljudkort i rack?

Det Ă€r billigt att vara okunnig alltsĂ„ 😄

Vill ha prylarna i rack för att jag tycker det ser snyggare ut. Tycker det ser lite fĂ„nigt och billigt ut med en liten plastburk som denna... Ett ilandsproblem i sig, men sĂ„ Ă€r det 😉

Postat (redigerat)
· Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag fÄr bÀttre signal in, kan fÄ till lite rörvÀrme (om det Àr en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning)

· Är mitt ljudkort bra som det Ă€r, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvĂ€rr inte Ă€r i rackformat) som alla verkar prata gott om?

· Har jag nÄgon nytta av tex en POD nÀr jag ÀndÄ bara ska anvÀnda "mjukvarugitarrer"?

· NÀr jag spelar in pÄ mina nuvarande prylar tycker jag det blir vÀldigt lÄg volym efter att man gjort klart lÄten. LÀst om en massa AD/DA-grejs (om det nu Àr det det beror pÄ), men förstÄr ingenting... Vad behöver man göra för att ÄtgÀrda det?

Dessa frÄgor har sÀkert stÀllts hundratals gÄnger, jag har sökt viss information, lÀst, fattar inget. Vet inte ens om jag frÄgar i rÀtt del av forumet... SÄ jag Àr enormt tacksam för svar!

Mvh Simon

Hejsan

Klart du ska ha rack 😄 Det Ă€r snyggast!

Jag kör personligen enbart pro tools sÄ jag kan inte hjÀlpa dig med ditt ljudkortsköp, mer Àn allmÀnt sÀga att de flesta ljudkort hÄller idag en helt OK kvalité för att göra egna produktioner.

Till dina andra fundering:

-ja du behöver en pre amp. Mikrofonens signal Àr sÄ pass svag sÄ att denna mÄste förstÀrkas. Om du ska koppla in gitarr eller bas direkt in och lajna sÄ behöver du Àven ha en DI ingÄng pÄ kortet eller en line box. Att EQ:a innan inspelning kan vara en fördel ibland, men passa dig för att göra för mycket dÄ du kan förstöra mer Àn vad du hjÀlper till. Om du spelar in en ren signal utan EQ sÄ kan du ju alltid göra precis samma sak senare i ditt DAW, men dÄ kan du ocksÄ Ängra dig. Samma sak gÀller kompressor. Sedan kanske man vill anvÀnda en outbord EQ för dess fÀrgning, men det tror jag inte Àr sÄ aktuellt pÄ ditt kort, men jag vet inte dÄ jag inte testat det.

-Nej, du har ingen nytta av POD. Men du bör skaffa cabimpulser tycker jag (det Àr simuleringar av kabinetter, finns gratis pÄ nÀtet).

-Volymen pÄ slutprodukten har inget med din AD/DA att göra. Kolla upp mastring istÀllet, det Àr i denna process man bland annat ser till att fÄ upp volymen.

MVH

Anders

EDIT: Om det bara Àr för rackets skull du vill ha nytt kort sÄ kan du vÀll köpa en hylla bara till racket och stÀlla ljudkortet pÄ den?

-

Redigerat av Gizmozis
Postat
Det Àr billigt att vara okunnig alltsÄ

NĂ€ - dyrt att vara okunnig.

Vill ha prylarna i rack för att jag tycker det ser snyggare ut.

Jaha du. 😄 Ja dĂ„ Ă€r det vĂ€l inget snack om saken.

Men lycka till. med musiken.

Postat
-ja du behöver en pre amp. Mikrofonens signal Àr sÄ pass svag sÄ att denna mÄste förstÀrkas. Om du ska koppla in gitarr eller bas direkt in och lajna sÄ behöver du Àven ha en DI ingÄng pÄ kortet eller en line box.

Stort tack för ditt svar!

SÄ Presonus Studio Channel kan vara ett bra alternativ för bÄde sÄng och instrument dÄ?

Visst kan jag lösa rackhistorien pĂ„ det sĂ€ttet, men det Ă€r inte rĂ€tt 🙂

NĂ€ - dyrt att vara okunnig.

Nja. Du sa ju att jag mĂ„ste lĂ€sa pĂ„ mer. AlltsĂ„ Ă€r jag okunnig. Du sa att mina prylar rĂ€cker gott och vĂ€l. AlltsĂ„ behöver jag inte köpa nĂ„t mer. Summa = Billigt att vara okunnig! đŸ„°

Postat
Stort tack för ditt svar!

SÄ Presonus Studio Channel kan vara ett bra alternativ för bÄde sÄng och instrument dÄ?

Visst kan jag lösa rackhistorien pĂ„ det sĂ€ttet, men det Ă€r inte rĂ€tt đŸ„°

Som jag skrev sÄ har jag ju ingen erfarenhet av kortet. Men du har ingÄng för bÄde mikrofon och DI vad jag kan se. SÄ svaret blir utifrÄn det, ja det Àr lÀmpligt. Sedan hur bra pre amparna Àr, och om du kan ha bypass pÄ kompressor och EQ sÄ att det inte pÄverkar signalen nÄgot har jag ingen aning om.

Men det dyker nog snart upp nĂ„gon som har lite mer erfarenhet kring detta Ă€n vad jag har 🙂

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

LjudmÀssigt tror jag inte att du vinner nÄt mÀrkbart pÄ ljudkortet och preampen jÀmfört med vad du har idag.

Har du bra högtalare? Om inte Àr det nog en betydligt viktigare uppgradering Àn den preamp och det ljudkort som du funderar pÄ.

Redigerat av drloop
Postat
LjudmÀssigt tror jag inte att du vinner nÄt mÀrkbart pÄ ljudkortet och preampen jÀmfört med vad du har idag.

Har du bra högtalare? Om inte Àr det nog en betydligt viktigare uppgradering Àn den preamp och det ljudkort som du funderar pÄ.

Det har du nog rÀtt i. Lyssningen jag har idag Àr inget vidare. AKG K55-lurar och nEar 05-monitorer. Vilka hörlurar rekommenderas?

Börjar klarna lite, tack vare era svar. Men:

Preampen i Focusrite LE Ă€r redan sĂ„pass bra, sĂ„ att skaffa en extern preamp för sĂ„ng/instrument blir bara kaka pĂ„ kaka? ÄR det sĂ„? NĂ„gon Saffire LE-expert pĂ„ forumet? 😄

Det dÀr med lÄg volym vid uppspelning av fÀrdig lÄt Àr bara en mastringsfrÄga? Det Àr inget som beror pÄ vilket ljudkort man anvÀnder?

Postat (redigerat)
Det har du nog rÀtt i. Lyssningen jag har idag Àr inget vidare. AKG K55-lurar och nEar 05-monitorer. Vilka hörlurar rekommenderas?

Börjar klarna lite, tack vare era svar. Men:

Preampen i Focusrite LE Ă€r redan sĂ„pass bra, sĂ„ att skaffa en extern preamp för sĂ„ng/instrument blir bara kaka pĂ„ kaka? ÄR det sĂ„? NĂ„gon Saffire LE-expert pĂ„ forumet? 😄

Det dÀr med lÄg volym vid uppspelning av fÀrdig lÄt Àr bara en mastringsfrÄga? Det Àr inget som beror pÄ vilket ljudkort man anvÀnder?

Pre amparna kan du nog lĂ€gga Ă„t sidan ett tag framöver. I framtiden kanske du vill ha finare pre amps, men för en nybörjare Ă€r det inget att rekommendera att du börjar titta pĂ„. Detta sĂ€ger jag utan att ha testat ditt kort, men de flseta pre amparna, Ă€ven i budgetklass, hĂ„ller en rĂ€tt hög kvalitĂ©. SĂ„ om du vill ha nya kortet för att du tror att det kommer göra underverk med ditt ljud sĂ„ hĂ„ller jag med drloop. JAg tolkade dig att du ville byta för att fĂ„ in det i rackskĂ„pet lite snyggt 🙂

NÀr det gÀller volymen sÄ Àr slutvolymen en frÄga om mastring, ja ( sedan gÀller det ju att du mixat bra ocksÄ om mastringen ska kunna bli bra)! Inget med ditt ljudkort att göra. Det du ska tÀnka pÄ vid inspelning Àr att spela in i minst 24bit 44,1khz och sÄ kan du sikta pÄ att ha högsta peaken pÄ insignalen pÄ runt -10db. DÄ har du en bra nivÄ.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Pre amparna kan du nog lĂ€gga Ă„t sidan ett tag framöver. I framtiden kanske du vill ha finare pre amps, men för en nybörjare Ă€r det inget att rekommendera att du börjar titta pĂ„. Detta sĂ€ger jag utan att ha testat ditt kort, men de flseta pre amparna, Ă€ven i budgetklass, hĂ„ller en rĂ€tt hög kvalitĂ©. SĂ„ om du vill ha nya kortet för att du tror att det kommer göra underverk med ditt ljud sĂ„ hĂ„ller jag med drloop. JAg tolkade dig att du ville byta för att fĂ„ in det i rackskĂ„pet lite snyggt 🙂

Ja, jag VILL ju ha det i rack. Kollade pĂ„ Focusrite Saffire Pro 40 för att det förmodligen Ă€r exakt samma kort som Saffire LE, fast rackformat. Eller? Verkar ju onekligen som mitt Saffire LE Ă€r tillrĂ€ckligt dugligt, sĂ„ isf Ă€r det bara att gilla lĂ€get eller lĂ€gga extra pengar för att fĂ„ det i rack 😄

NÀr det gÀller volymen sÄ Àr slutvolymen en frÄga om mastring, ja ( sedan gÀller det ju att du mixat bra ocksÄ om mastringen ska kunna bli bra)! Inget med ditt ljudkort att göra. Det du ska tÀnka pÄ vid inspelning Àr att spela in i minst 24bit 44,1khz och sÄ kan du sikta pÄ att ha högsta peaken pÄ insignalen pÄ runt -10db. DÄ har du en bra nivÄ.

Svinbra information! Tackar.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Är pĂ„ G att flĂ€ska till hemstudion för sĂ„ seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA.

RÀtta mig om jag har fel... men bör du inte fatta vad du hÄller pÄ med innan det kan bli seriöst?

Börja med enklare kurser sÄ lÀr du dig eftersom eller följ med trÄdar i forumet.

Postat
RÀtta mig om jag har fel... men bör du inte fatta vad du hÄller pÄ med innan det kan bli seriöst?

Börja med enklare kurser sÄ lÀr du dig eftersom eller följ med trÄdar i forumet.

Kanske var jag lite otydlig. Givetvis mÄste jag veta vad jag hÄller pÄ med om jag ska producera en seriös produkt. Det Àr inte fallet. Som jag skrev i 1a posten: Jag Àr ingen ljudtekniker och tÀnker inte heller bli.

Med seriös produktion menar jag att jag vill kunna spela in allt med sÄ bra kvalitet som möjligt. Att kunna spela in allt rÄmaterial innan mix/master. Att inte upptÀcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade lÄtar att signalen pÄ alla inspelningar Àr pÄ tok för lÄg, för mycket brus eller vad det Àn mÄ vara som kan strula till det.

Andra som kan fÄr mixa, mastra och sÄnt som har med slutproduktion att göra. Drog igÄng denna trÄd för att fÄ lite mer feedback pÄ prylar jag har, vad som behöver kompletteras osv, dÄ jag tidigare inte suttit bakom spakarna speciellt mycket sjÀlv.

DieHard (oregistrerad)
Postat

LÀr dig de sakerna du har utan och innantill först. Ett vanligt misstag Àr att tro bara man skaffar bÀttre saker kommer det att lÄta bÀttre. Men den gyllene regeln skit in=skit ut. LÀr dig bli bÀttre pÄ inspelning först innan du ens tÀnker pÄ byta upp. Om det nu ens finns en anledning till det. Att sitta och drÀgla över snygga rackgrejer kommer ju inte göra nÄgon skillnad. Visst snyggare men Àr det vÀrt det bara för den sakens skull?

Postat
Att inte upptÀcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade lÄtar att signalen pÄ alla inspelningar Àr pÄ tok för lÄg, för mycket brus eller vad det Àn mÄ vara som kan strula till det.

Det Àr bara att gilla lÀget. Ska du ligga jÀmsides med en pro studio fÄr du skuldsÀtta dig ett tag. Det Àr klart det Àr skillnad.

I ditt fall skulle jag hellre hyra en studio för högkvalitativa inspelningar och sköta resten av produktionen hemma. BehÄll det du har och spara pengarna för dina inspelningar i en pro studio.

Postat
jag vill kunna spela in allt med sÄ bra kvalitet som möjligt. Att kunna spela in allt rÄmaterial innan mix/master. Att inte upptÀcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade lÄtar att signalen pÄ alla inspelningar Àr pÄ tok för lÄg, för mycket brus eller vad det Àn mÄ vara som kan strula till det.

Om du sÄ skaffar grejer för 2 miljoner sÄ kommer det lÄta skit om du inte lÀr dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du mÄste lÀra dig ljudteknik om det ska bli seriöst.

Postat
Om du sÄ skaffar grejer för 2 miljoner sÄ kommer det lÄta skit om du inte lÀr dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du mÄste lÀra dig ljudteknik om det ska bli seriöst.

Och om man inte vet nÄt om musik sÄ kommer det ocksÄ lÄta skit, Àven om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS).

Postat

Fair enough.

Men om vi vÀnder pÄ steken:

Jag tar hit en riktig studiorÀv som har full koll pÄ vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS).

Han vet att slutproduktionen (mix/master) för ett seriöst skivslÀpp ska fixas i en skuldsatt pro studio (alltsÄ inte i min hemstudio).

Han ska spela in mig nÀr jag spelar bas, gitarr och sjunger.

Tycker han dÄ att mitt Saffire LE-ljudkort fungerar aldeles utmÀrkt och att jag inte behöver en rörpreamp till micken eller DI till basen/gitarren?

Och om man inte vet nÄt om musik sÄ kommer det ocksÄ lÄta skit, Àven om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS).

VĂ€ldigt sant. Men musik har jag lite koll pĂ„... (Hoppas jag iaf, efter alla dessa Ă„r) 😕

Postat (redigerat)
Fair enough.

Men om vi vÀnder pÄ steken:

Jag tar hit en riktig studiorÀv som har full koll pÄ vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS).

Han vet att slutproduktionen (mix/master) för ett seriöst skivslÀpp ska fixas i en skuldsatt pro studio (alltsÄ inte i min hemstudio).

Han ska spela in mig nÀr jag spelar bas, gitarr och sjunger.

Tycker han dÄ att mitt Saffire LE-ljudkort fungerar aldeles utmÀrkt och att jag inte behöver en rörpreamp till micken eller DI till basen/gitarren?

VĂ€ldigt sant. Men musik har jag lite koll pĂ„... (Hoppas jag iaf, efter alla dessa Ă„r) 😕

Han fixar till ett sjyst ljud med det du har. Kanske skulle ta med nĂ„gra extra mickar sĂ„ ni kan testa vilken som passar din röst bĂ€st.Om du vill lajna bas och gitarr och inte har en DI ingĂ„ng sĂ„ köper du en line box eller sĂ„ tar studiorĂ€ven med sig en 😎

Dock sÄ kommer rÀven vilja ha bra akustik nÀr ni ska lÀgga sÄngen.

MVH

Anders

EDIT: Sen ska man ju inte skjuta helt under stolen att finare prylar ger bĂ€ttre ljud, men det Ă€r inte sĂ„dana vansinniga skillnader sĂ„ att man inte kan fĂ„ till ett bra ljud med budgetprylar. Utan det handlar om smĂ„ detaljer för stora summor mera pengar. Men om man vill nĂ„ upp till dessa detaljer sĂ„ lĂ€gger man ju Ă€ven ut dessa pengar. Annars hade jag aldrig köpt vissa saker jag har 🙂

Sedan ska man inte heller skjuta under stolen att det Ă€r lĂ€ttare att ge upp och sĂ€ga att det Ă€r prylarnas fel att det inte blir bra mot vad man kanske kan göra nĂ€r man har high end saker. DĂ„ fĂ„r man istĂ€llet inse att det ligger hos en sjĂ€lv, och dĂ„ ger man inte upp lika lĂ€tt 🙂 Tror jag iaf.

Redigerat av Gizmozis
Postat

Exakt... men eftersom han inte ifrÄgasatte sin musikaliska förmÄga utan bara ljudtekniken sÄ lÀmnade jag det det du pÄpekade utanför.

Postat
Han fixar till ett sjyst ljud med det du har. Kanske skulle ta med nĂ„gra extra mickar sĂ„ ni kan testa vilken som passar din röst bĂ€st.Om du vill lajna bas och gitarr och inte har en DI ingĂ„ng sĂ„ köper du en line box eller sĂ„ tar studiorĂ€ven med sig en 🙂

Dock sÄ kommer rÀven vilja ha bra akustik nÀr ni ska lÀgga sÄngen.

Tack för svaret. Men... DÄ fÄr jag ju inte köpa nÄgra nya leksaker?! Fan dÄ! Haha...

Som sagt, billigt att vara okunnig! 😄

Postat
Tack för svaret. Men... DÄ fÄr jag ju inte köpa nÄgra nya leksaker?! Fan dÄ! Haha...

Som sagt, billigt att vara okunnig! 😄

För att du ska fÄ en bild vad en pre amp gör pÄ ett enskilt instrument och skillnaderna mellan dem sÄ kan du lyssna pÄ medlemmen Elofs testfiler som du hittar hÀr.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65976&hl=

MVH

Anders

Postat
Tack Gizmozis.

Och stort tack Elof. Planerna pĂ„ att skaffa en ny preamp finns inte lĂ€ngre 😄

No problemas. NÀr det gÀller mikrofon sÄ hade du kikar lite pÄ NT2:an, hört vÀldigt gott om den hÀr pÄ forumet. Vi har Ànnu en flitig medlem hÀr pÄ forumet vid namn claes som gjort testfiler för mikrofoner, Du mÄste prova innan köp vilken som passar dig, men detta kanske kan ge en liten vÀgledning till vilka du vill testa mellan

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

MVH

Anders

Postat

AnvÀnder idag:

· Apple iMac 2,66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 gig ram.

· Focusrite Saffire LE (svarta) ljudkort.

· Garage Band. Har blivit en vanesak 🙁

· Lajnar elgitarr/elbas direkt in i ljudkortet, inget mellan.

MÄnga halvtykna svar hÀr i trÄden, men jag mÄste ge dem rÀtt i sak. Du verkar redan ha det du behöver i frÄga om ljudkort, preamp och lajningÄng för gitarrerna.

ÖnskemĂ„l:

· Jag behöver bara 2 in/ut + MIDI (till midi-klaviatur).

· Jag ska spela in sÄng, elgitarr och elbas.

· Elgitarr + elbas ska gÄ genom inbyggda Amp Designers och vad allt nu heter.

· Trummor programmeras och mjukvarusynthar ska anvÀndas.

· Logic Studio kommer anvÀndas.

· Vill att ljudkort och vad jag nu behöver ska vara i rackformat.

In och ut har du. Midi har du.

Till sÄngen behöver du en stormembransmikrofon, t ex Röden du nÀmner. Den blir nog bra. Skulle rekommendera den billigare NT1A eftersom den löser allt du önskar.

Rackformat lÄter som sagt bara som kosmetika.

Men jag blir osÀker efter att ha lÀst vissa trÄdar pÄ forumet.

Du har preamp.

Ditt ljudkort Àr bra.

Jag har skippat min POD efter att jag köpte NI Guitar Rig 3

LÄg volym ... förstÀrk insignalen till -10 dB som nÀmnts tidigare. Komprimera spÄren. Mixa. Multibandskomprimera rubbet. Kör lite limiter pÄ slutet. DÄ fÄr du hög volym. Studio-tidningen har en specialutgÄva som heter Mixologi som jag tror du skulle ha stor glÀdje av.

Postat
MÄnga halvtykna svar hÀr i trÄden, men jag mÄste ge dem rÀtt i sak. Du verkar redan ha det du behöver i frÄga om ljudkort, preamp och lajningÄng för gitarrerna.

In och ut har du. Midi har du.

Till sÄngen behöver du en stormembransmikrofon, t ex Röden du nÀmner. Den blir nog bra. Skulle rekommendera den billigare NT1A eftersom den löser allt du önskar.

Rackformat lÄter som sagt bara som kosmetika.

Du har preamp.

Ditt ljudkort Àr bra.

Jag har skippat min POD efter att jag köpte NI Guitar Rig 3

LÄg volym ... förstÀrk insignalen till -10 dB som nÀmnts tidigare. Komprimera spÄren. Mixa. Multibandskomprimera rubbet. Kör lite limiter pÄ slutet. DÄ fÄr du hög volym. Studio-tidningen har en specialutgÄva som heter Mixologi som jag tror du skulle ha stor glÀdje av.

TACK!

Postat

Intressant trÄd! Sitter i samma sits som dig. Har en Presonus Firebox och upplever samma sak som du upplever med ditt Focusrite Saffire LE, dvs lÄg volym. Sitter sjÀlv och funderar pÄ bland annat en Duet, en DI box och lite annat smÄtt och gott. Det Àr dyrt att vara okunnig, hehe.

Men om man lÀser recensioner, och pÄ att andra forum som har bytt frÄn Presonus till Dueten upplever dem en förbÀttring av ljudkvaliten. Det Àr som att man har spelat in med en filt framför Presonusen var det nÄn som sa, och det stÀmmer vad jag upplever med fireboxen. Kanske Àr vad du upplever med Saffiren?

Förresten Ă€r jag ocksĂ„ medlem pĂ„ Pratabas. 🙂

Postat
Intressant trÄd! Sitter i samma sits som dig. Har en Presonus Firebox och upplever samma sak som du upplever med ditt Focusrite Saffire LE, dvs lÄg volym. Sitter sjÀlv och funderar pÄ bland annat en Duet, en DI box och lite annat smÄtt och gott. Det Àr dyrt att vara okunnig, hehe.

Men om man lÀser recensioner, och pÄ att andra forum som har bytt frÄn Presonus till Dueten upplever dem en förbÀttring av ljudkvaliten. Det Àr som att man har spelat in med en filt framför Presonusen var det nÄn som sa, och det stÀmmer vad jag upplever med fireboxen. Kanske Àr vad du upplever med Saffiren?

Förresten Ă€r jag ocksĂ„ medlem pĂ„ Pratabas. 😄

Ja, lite sÄ Àr det. KÀnns lite som att det behövs "en extra volymratt" liksom... Men visst kan det absolut vara min okunnighet som stÀller till det. Att jag helt enkelt inte vet hur jag anvÀnder preampen i mitt LE-kort eller hur man stÀller in in/ut-nivÄer och sÄnt.

Har ocksÄ hört frÄn flera Duet-anvÀndare att det hÀnder nÄgot extra...

FĂ„r se om jag Ă„tervĂ€nder till PrataBas eller inte 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.