Jump to content
Annons

Koppla hårdvarueffekter


Paste

Recommended Posts

Gokväll!

1x Compressor

1x Parametrisk EQ

1x Maximizer

1x Multi-effekt

1x Stereo Exciter

Hur kan jag enklast koppla in dessa effekterna i datorn? har ett "Waveterminal 192-L" med expansionskortet. Hade tänkt att använda de på masterkanalen i Ableton Live.

Möjligen ett litet mixerbord med en patchbay, sen vidare till ljudkort/annat(era idéer) ?

/.M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eqn > kompressorn > multieffekt > stereo exiter > maximizer.

Du kopplar från effekt till effekts input, och från den sista effekten in i ljudkortet antar jag. Sen får du välja ljudkortet som input i masterkanalen.

Nu vet jag inte hur sånt med kopplingar fungerar riktigt (någon kanske kan rätta mig?) , men fördelar med följen av effekterna är:

Du sänker onödiga frekvenser och volymen med EQn så får kompressorn det lättare att jobba, kompressorn ska vara före stereo exitern för att den ska få mindre signaler att jobba med har jag hört, osäker på vart multieffekten ska placeras (du får väll variera och prova). Allra sist en maximizer, väldigt logiskt.

Iallafall så som jag hade gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen gör du som Base säger och lägger de externa enheterna i den ordning du vill ha dem och tar sedan ut masterbussen via ljudkortet in i första enheten ( och låter signalen gå genom hela kedjan ) sen kopplar du sista effektens utgångar till Waveterminals audio in L+R, öppna en stereokanal i Ableton och sätter den i rec-mode och spelar sen in samtidigt som du spelar upp ( routa inte kanalen du spelar in på ut genom masterbussen igen bara.. det kan funka om audiohanteringen känner av den rundgång som annars kan uppstå ).

Eller så skaffar du dig ett multiports ljudkort och lägger alla effekter på varsin audiokanal och använder dem som externa VST-effekter ( det är möjligt att detta bara funkar i Cubase SX3 o framåt.)

Sen kan du säkert göra på andra sätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...