Jump to content
Annons

Line Audio Design 2MP vs Aphex 207


Perik

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med ljudläggning av film (samt musik) och behöver framförallt till film en väldigt tyst preamp. jag använder digi002 men upplever dess preamp inte som något vidare och brusiga. detta speciellt då jag måste ha gainen rätt hög då ljuden jag spelar in oftast är bakgrundsljud och väldigt låga.

jag har funderat lite på

Line Audio Design 2MP http://www.lineaudio.se/linepre.htm &

Aphex 207 http://www.aphex.com/207D.htm

micken jag använder är mestadels: audio technica AT825

med följande spec:

Signal-to-noise ratio: 70 dB, 1 kHz at 1 Pa

Open circuit sensitivity: -47 db (4.4 mV) re 1V at 1 Pa

Klarar line audio att förstärka den tillräckligt mycket. spelar in väldigt "låga" ljud ofta som t.ex. fotsteg och kanske en kylskåpsdörr som stängs som jag har till ljuddesign till filmerna jag gör.

någon som har erfarenhet av de båda mickarna?

vilken ska jag satsa på?

något annat?

tack för förslag

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag är inte övertygad om att preamp är det första du skall titta på. Min gissning är att du närmar dig mickens brusnivå redan. För att fånga riktigt svaga ljud bör man ta en titt på mickens brusnivå, och ganska talande nog har AT inte angett nåt värde. Lägst brus hittar man hos moderna stormembransmikrofoner, någon av Roedes är en tanke eller kanske två Studio Projects B1 som är förvånansvärt bra för priset. Kanske kan du tänka dig att spela in mono i stället och då skulle det vara ett alternativ ihop med nuvarande preamp. För utomhus inspelningar så är den professionella lösningen rejält mycket dyrare än din budget: Sennheiser MKH30 + MKH40 + en Rycote blimp är ett exempel.

För preamp så skulle jag stanna borta från rör i den här prisklassen. De brusar mer. Line Audio Design har nämnts, Marenius är ett annat bra exempel bland de svenska. Jag råkar ha en äldre Marenius som jag köpte på impuls som jag möjligen kan tänka mig sälja. Var nånstans i Sverige finns du, det kanske går att ordna att låna och prova.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du in allt i stereo eller?

AT825 är väll en X/Y stereo mick?

Har aldrig hört Aphex-pren, men den har ju lite mer bling än 2MP + extra 20db boost om man behöver..

Annars tror jag som herrarna här över att du kanske skulle satsa på att utöka ditt mickinnehav! ...

Jag har en känsla att vad vi än föreslår så hamnar det en bra bit över din budget.. 🙂😉

Varför inte snacka mer Roger Jönsson (Mr Line Audio) om att låna 2MP och ett par CM3 eller varför inte en ST6Li eller QM12i så att du får testat lite annan utrustning... Det är bra att få perspektiv!!

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

japp, spelar in det allra mesta i stereo. at825 är min enda stereo mick och jag köpte den mycket tack vare att den även är batteridriven vilket kan vara praktiskt i vissa situationer när jag inte har tillgång till fantom-matningm, t.ex. vid fältinspelning.

lutar åt att jag köper line audio preampen.

något förslag på annan bra stereomick utan att ruinera sig själv? hur är lineaudio mickarna då? fanns någon stereoversion där med va?

PER

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio tillverkar även stereomickar, jag har använt dom för lite, så den enda rekomendationen jag kan je är att man måste testa! Jag är ännu okunnigare om stereomickar med inbygt batteri...

Själv anväder jag nästan aldrig X/Y, så om det är en fast sådan kopling du vill ha så har jag ingen direkt erfarenhet. Åker man tvärs över skåne så tilverkar ju Pearl en hel del intressanta mickar!

Men allt hänger ju på vad man har för budget?! .. Kvalitet har ju den ovanan att det ofta är kostsammt... :rolleyes:😄

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

på line audios hemsida står det på specifikationerna för Line Audio 2mp

"The gain of the input stage has two fixed settings giving max 60dB or 40dB gain."

betyder det att gainen inte är ställbar utan bara går att stå på antingen 60 eller 40 db?

verkar konstigt

Link to comment
Dela på andra sajter

på line audios hemsida står det på specifikationerna för Line Audio 2mp
"The gain of the input stage has two fixed settings giving max 60dB or 40dB gain."

betyder det att gainen inte är ställbar utan bara går att stå på antingen 60 eller 40 db?

Nej - det innebär att det finns en pad-switch som dämpar 20dB. Med paden aktiverad, blir det max 40dB förstärkning och med paden avstängd, blir det max 60dB förstärkning. Gainratten är steglös.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...