Jump to content
Annons

Rev. log pot, var få tag på?


Kaptensarkasm

Recommended Posts

Jo jag behöver ett antal "R.LG. C 47k" och "R.LG. C 10k" potar till ett mixerbord och har gått igenom Elfa, elektronikkit.se, kjell o co och LM Audio.

Är det någon som vet vart jag kan få tag på skiten?

(Vet ju att jag kan få tag på det genom t.ex JLM Audio i Australien, men jag behöver potarna ganska snabbt..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En potentiometer är en potentiometer.. Endera linjär eller logaritmisk (exponentiell).. Skit i fabrikatet och väl en pot som har rätt resistans från Elfa... Kolbanor brusar mindre än plastbanor.. bara ett tips.. 😉 Hur många gang ska dom ha? Vilken spänning och effekt ska dom tåla?

Jo jag behöver ett antal "R.LG. C 47k" och "R.LG. C 10k" potar till ett mixerbord och har gått igenom Elfa, elektronikkit.se, kjell o co och LM Audio.

Är det någon som vet vart jag kan få tag på skiten?

(Vet ju att jag kan få tag på det genom t.ex JLM Audio i Australien, men jag behöver potarna ganska snabbt..)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

En potentiometer är en potentiometer.. Endera linjär eller logaritmisk.. Skit i fabrikatet och väl en pot som har rätt resistans från Elfa... Kolbanor brusar mindre än plastbanor.. bara ett tips.. 😉 Hur många gang ska dom ha? Vilken spänning och effekt ska dom tåla?

Jojo jag vet allt det där.

Men jag vill ha just en sån pot för att behålla allt så pass orginal som möjligt. (Jag vet, låter löjligt men så är det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaptensarkasm,

Problemet är att du vill ha "reverse logaritmic" d.v.s. att potten skall "ta försiktigt" i max ändan, och inte i min. ändan som på vanliga log-pottar.

(kan betecknas på flera sätt som R eller Rev eller Reverse Log eller Audio, -Log eller K.C)

Dessa brukar inte vara lagervara hos komponentfirmor, och måste specialbeställas hos tillverkaren med oftast ett minimi antal på några hundratal eller så.

Konduktiva plastbane pottar brusar/skarapar minst i audio sammanhang och är långlivade, men är svårast att få tag på, cermet-pottar brusar mer än konduktiv plast, men har bra precision och stabilitet, men finns nästan bara i linjärt, kolbane-pottar brusar mest, och är sämst av alla tre typerna, men är billigast, lättast att få tag på och finns i massor av värden och utförande.

Skall du bara ha några stycken, så är det smartaste att du tar reda på en mixer eller effektburk som innehåller dina önskade pottar och köper dessa som reservdel hos importören.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald,

Ingen fara, det är detta som är så bra med diskussionsforum, att man kan utbyta tankar, idér, kunskap, erfarenhet och ibland friska upp minnet på varandra när man minns fel eller missat något.

Jodå, jag närmar mig snart 60, så det dåliga minnet börja göra en påmind om detta, så snart får man antagligen slå en rosett om snorren för att komma ihåg att slå en sjua på morgonen när man stiger upp.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse

Haha.. Ja rosetten var ett bra tips :rolleyes:

Försökte tänka efter varför jag hade mindes fel och kom ihåg ett bygge jag gjorde i all hast för länge sen där jag använde en potentiometer med plastbana som jag tyckte sprakade och brusade.. Men vid närmare eftertanke var det nog som så att jag utsatte den stackars potentiometern med för hög ström och vid byte till kolbana funkade det bättre. Så kan det ju vara att en kolbana tål mer effekt? Fast helst skulle jag nog använt en sån uråldrig reostat med kanthaltråd.

Ha en bra dag nu!

Hegobald,

Ingen fara, det är detta som är så bra med diskussionsforum, att man kan utbyta tankar, idér, kunskap, erfarenhet och ibland friska upp minnet på varandra när man minns fel eller missat något.

Jodå, jag närmar mig snart 60, så det dåliga minnet börja göra en påmind om detta, så snart får man antagligen slå en rosett om snorren för att komma ihåg att slå en sjua på morgonen när man stiger upp.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...