Jump to content
Annons

Strukturera plugins


stenee (oregistrerad)

Recommended Posts

stenee (oregistrerad)

Nån som vet om man på nåt sätt kan ordna sina vst-plugins i katalogstruktur via cubase? Om man försöker ordna dll'erna via utforskaren så hittar ju inte cubase dem sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nån som vet om man på nåt sätt kan ordna sina vst-plugins i katalogstruktur via cubase? Om man försöker ordna dll'erna via utforskaren så hittar ju inte cubase dem sen.

Vet inte hur det fungerar i Cubase men i Logic så hamnar VST under en egen mapp (under logic). Där kan man strukturera precis hur man vill....skapa egna mappar för konstiga pluggar, en för steinberg pluggar mm.

Borde gå o göra i cubase också tycker jag......eller? 😳

EDIT: Såg att cubase-Majken redan hade fixat det åt det! Majken e kung!

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Majken......jag läser på din sida ang. flanger, och rätta mig om jag har fel, för det kan vara jag som missöfrstår din förklaring...men.....detta står:

Flanger

En Flanger är en delay effekt där tonhöjden ändras med tiden. Delaytiden på en Flanger är väldigt kort, 1-10ms. Denna tid är för kort för att det skall uppfattas som en fördröjning. När tonhöjden höjs och sänks med tiden uppstår ett svepande ljud som låter lite som ett jetplan. Det som händer är att fasfel uppstår där vissa frekvenser sänks och vissa höjs. När tonhöjden ändras är det dessa frekvenser som kontinuerligt förändras vilket skapar det svepande ljudet. I vissa Flanger effekter kan man även skicka tillbaka delar av Delaysignalen in i Delayet igen, detta skapar en rundgång som ger en metallisk och vass klang.

Min mening är att det enda en flanger gör, är att modulera delaytiden från 0-10ms, eller hur högt de nu kan röra sig.....vilket i sin tur resluterar i att det blir fasförändringar på olika frekvenser beroende på delaytiden......detta resulterar i att det uppfattas som att ljudet höjs eller sänks i pitch.......men en flanger i sig ändrar inte pitchen......den modulerar bara delaytiden.....(resultatet av moduleringen av delaytiden blir en form av pitchförändring)

Så frågan är, är det detta du menar med din förklaring, eller menar du på att en flanger faktiskt ändrar pitchen på delayet, vilket jag tolkar din förklaring som...!? För detta gör nämligen inte en flanger.....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Keys: Oj, haha ibland är tangentbordet snabbare än hjärnan. Självklart är det delaytiden som förändras, dock förändras denna genom att den följer tonhöjden hos en LFO. Hade tonhöjden på sjävla signalen ändrats hade det varit en fördröjd pitchshifter, vilket iofs också hade varit intressant. Men betydligt mer komplierat.

Skall korrigera texten när jag kommer hem ikväll, tackar och bockar! 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...